Udstrækning

Henrik Andersens billede

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor stor betydning det har, om man strækker ud inden træning eller ej?
Jeg har læst, at det er vigtigt kun at strække de muskler, som har brug for det. Jeg tænker på, om det også er tilfældet med udstrækning efter løbetræning? Eller er det bedre at strække alle muskler igennem efter træning for at forhindre forkortede muskler?

Venlig hilsen og tak,
Chris

Videresendt af løbetræner Henrik

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Chris

Det er jo et klassisk emne du har taget fat i der, nu skal jeg give dig en grundig forklaring.
Der er forskellige fakta omkring udstrækning der har stor betydning for dette emne

Det vigtigste er
1) Der er mig bekendt ALDRIG nogle forskere der fysiologisk har bevist at udspænding forebygger ømhed. MEN MEN MEN mange mennesker har personlig erfaring med at hvis de ikke strækker ud så bliver de ømme, mens andre kan ikke mærke forskel, så de gider ikke gøre det.

2) Fysiologisk er det bevist at musklen ikke bliver længere af at strække den, tager du den balletdanser og en fodboldspiller der er næjagtigt lige høje, og nøjagtig samme propertioner, så er er deres baglårsmusklen f.eks lige lange, MEN det man piller ved når man strækker ud, det er musklens evne til at strække sig, dette har stor indvirkning på bevægelsen i dine led, hofte, ryg, bækken, så udstrækning kan forøge bevægelsen i dine led.

3) bevægelsen i lede er meget vigtig for ikke at få visse regioner i kroppen der er smidige og andre der total stive, dette kan give mange muskulære problemer, og låsninger i ryggens led. Et klassisk eksempel er en stiv fodboldspiller, der ikke mærker noget fra hans baglår, men han døjer med mange spændinger i nakken. DERFOR er udspænding en god ting generelt

HVOR LÆNGE; HVORNÅR; OG HVORDAN

fysiologisk er det bevist at et helt almindeligt stræk skal holdes i 30-40 før musklevævet reagerer, og det giver ikke større effekt at strække i 2 minutter.

Hvornår du skal strække er også et kontrversielt emne. Jeg har lige læst en ny stor artikel, hvor de har undersøgt effekten af musklestræk før en løbetur, og det viste at løberne blev markant langsommere, specielt omkring hurtigt løb og intervaller. Jeg har også læst det modsatte, så småartikler i løbeblade og magasiner forvirrer tit læserne, for alt er muligt.

Jeg har som behandler ved nogle lidelser ofte bedt folk om at strække ud INDEN de løber, for mange muskelproblemer, mærkes ikke under løbeturen, men kommer bageefter, Dette er en klassisk reaktion for en muskel, det kaldes også DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) ved at strække før det løber, laver musklen ikke den samme mængde ballade efter løbeturen,

MIT samlede råd til dig og andre der læser med er
1) stræk ud fordi det forebygger stive led og kompnesationer i kroppen der giver smerter og ømhed andre steder i kroppen
2) hvis en muskel giver ballade over længere tid end 2-3 uger, og smerten/ømheden ikke går væk ved pause, så har du ikke en overbelastning, men en fejlbelastning i kroppen, opsøg med go effekt en osteopat, der kan finde årsagen til at din muskel reagerer som den gør
3) AL overbelastning skal forsvinde i løbet af ca 2 uger.
4) gør dine personlige erfaringer med om udstrækning virker godt før eller efter træning, og om det også har effekt udenfor træningspas.

MEN GLEM ALDRIG AT STRÆKKE UD, TÆNK PÅ HVAD DET FØRSTE ER DU GØR OM MORGENEN NÅR DU SÆTTER DIG OP I SENGEN,
DU STRÆKKER DIG!!
håber du kan bruge min lange forklaring til noget, det er et svært emne, med 100vis af forskellige historier.

Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk