Swiss Alpin Marathon (K42)

Thomas Møller-Kristensens billede

Hej Henrik,

jeg har planer om at løbe Swiss Alpin Marathon (K42) til sommer.

Jeg har løbet 10 - 12 ½maratonløb og 3 maraton - 2 i Kbh. og senest North Sea Beach Maraton på den jyske vestkyst.

Derfor har jeg også erfaring med de mest almindelige træningsformer lige fra lange rolige ture til både korte og lange intervaller, samt forskellige former for tempotræning, fartleg og bakketræning. Desuden har jeg snuset lidt til "trailrunning".

Jeg vil blive glad for nogle gode råd i forbindelse med forberedelse til strabadserne - både mht. til træning og udstyr.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Thomas

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Thomas

Tak for dit spørgsmål, jeg vender tilbage så hurtigt som muligt også med et par navne, som du kan kontakte angående løbet. Løbere, som selv har deltaget.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej Thomas

Spændende med dine planer om Swiss Alpine Marathon, et af verdens mest spektakulære løb. Du har jo et vist grundlag fra din træning og din deltagelse i både ½ og helmaratonløb.

Du skal først og fremmest træne udholdenhed, da løbet tager væsentlig længere tid end en almindelig 42,195 km. Også længere tid end North Sea Beach Marathon. De største udfordringer er højderne, som betyder ”tyndere luft”, hvilket indebærer, at iltoptagelsen svækkes og præstationen nedsættes. Du skal løbe efter forholdene og også drikke mere undervejs (der er heldigvis mange væskedepoter). Du kan også gå lange ture eller skifte mellem løb & gang, da du næsten med garanti kommer til at gå over pænt lange afstande.

Det vil være klogt med meget bakketræning og især løb nedad bakke (!). Det er fordi smerterne opstår under nedløbet, når specielt lårmusklerne belastes. Træn også balance og almindelig styrketræning, især exentrisk (under udstrækning). Find øvelser på nettet.

Påklædning er det særligt område. Der kan være meget skiftende temperaturer undervejs, og hvis vejrudsigten er problematisk, kan det være klog med lidt ekstra udstyr, herunder en lille rygsæk. Det kan være med ekstra bluser, sokker, solbriller m.m., som du mener, det er smart at tage med.

Ellers vil forberedelsen omfatte det samme som til et almindeligt maratonløb: drikke og spise fornuftigt, bruge vaseline/pudder i skridt og på brystvorter og også mellem tæerne.

Se mere om træning her:

http://www.mountainrunning.coolrunning.com.au/misc/training.shtml
http://loebetraeneren.dk/om_loeb/brevkasse/swiss_alpine_marathon.html

Se også dette link bl.a. med YouTube-optagelser fra løbet, som har jubilæum i år: http://42195marathon.dk/Bjerg_ultra_loeb.htm

Ole Cramer kan være en oplagt person at kontakte omkring løbet: Se www.olecramer.dk

Vend gerne tilbage med flere spørgsmål.

Held & Lykke med projektet….

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#3

Thomas Møller-Kristensens billede

Hej Henrik

1000 tak for dit meget brugbare og kompetente svar samt de spændende og relevante links, som jeg glæder mig til at se nærmere på.
Jeg er glad for, at du nævner løb nedad bakke; jeg har hele tiden haft det i baghovedet, men ikke lagt det ind i mine foreløbige planer. Det vil jeg gøre nu.
Især fordi det exentriske muskelarbejde, som du nævner, er særligt belastende, men også fordi løb nedad bakke, er et område, hvor jeg kun kan blive bedre:-)
Vi du i øvrigt anbefale, at jeg lægger perioder med gang ind i nogle af mine lange tur?

Endnu en gang tak for dit gode svar.

De bedste hilsner

Thomas

#4

Henrik Lund Jensens billede

Hej Thomas

Selv tak. Jo, du kan fint lægge gang ind i din træning, da du næsten med garanti kommer til at gå op ad nogle af de kraftige stigninger. Her har det betydning, om man går 2 km/t eller 4 km/t.

Læg gang ind, når du er udtrættet på en lang tur - og kun opad - og træn også overgangen fra løb til gang i træt tilstand, som det kan være nok så svært at klare, ikke mindst i en konkurrence.

Pøj-pøj

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk