Svangsenen?

eg84s billede

Hejsa,

Dette indlæg drejer sig om en fodskade jeg uheldigvis pådragede mig for nogle uger siden under et langdistance løb på ca. 1½ time.

Jeg startede med at løbe for et par måneder siden, og er nu oppe at løbe ca. 12-13 km. Jeg har øget distancen med ca. 1 km. per uge, så det går tilpas langsomt for netop elegant at kunne undgå skader, idet jeg træner op til ½marathon i maj.
Før jeg startede op med løbetræning, trænede jeg fitness, styrke og cardio 6 gange ugentligt, hvilket jeg stadig supplerer mine to ugentlige løbeture med - så motion og fysisk belastning er slet ikke et nyt fænomen for min krop og jeg.
MEN... ofte når jeg løber får jeg ondt i svangen, oftest i venstre fod (er dog ikke platfodet). Jeg døjede også lidt med det i mine gamle løbesko, samt i rulleskøjter og skøjter, og har det nu også i mine nye løbesko selvom de blev udvalgt efter løbetest, hvor jeg blev klassificeret som værende neutral løber.

På ovenstående famøse løbetur, startede det på samme måde med lidt ondt i svangen, og det må jeg have kompenseret for ved at aflaste og løbe på ydersiden af venstre fod i stedet, hvilket resulterede i, at jeg i en hel uge derefter ikke kunne støtte på foden. Havde simpelthen for ondt på ydersiden under venstre fod konstant, og det viser sig stadig under og efter løb, dog i mindre grad og det bliver ofte bedre i takt med at foden bliver varmet op.

Mit spg. går på, om det mon er svangsenen den er gal med, og at den har skabt problemet med ydersiden under foden? Eller om det decideret er ydersiden af foden, der er problemet?
Er også i tvivl om hvordan jeg kan komme det til livs; indlæg, sportstape, behandling, støttebind?

Jeg løber og træner stadig meget, og det lader sig også gøre, men det ville selvfølgelig være skønnest hvis jeg ikke var mærket af foden.

Håber det gav mening, og at I har et godt råd, så jeg forhåbentligt kan deltage i løbet i maj Smile

Mange hilsner,
Eva

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Eva nu ved jeg ikke om du har læst andre indlæg her på siden, men dit problem i foden lyder som mange andres problem, fodrodsblokering. det betyder i virkeligheder et hold i foden, modsat hold i ryggen, så kommer nerverne hernede ikke i klemme, derfor mærkes blokering sjældent, før den bliver til et problem som det du oplever nu. Der hvor det går galt of er i knoglerne naviculare og cuboideum, hvilket er de to knogler lige foran selve ankelleddet. Problemerne kan opstå akut som forstuvninger, eller over tid ved for hurtig progression i løb, speciel hvis man begynder på intervaller, fordproblemerne kan også bliver provokeret af mangle på bevægelse i hofte og bækkenregionen. Alt dette sker som kompensation og ikke noget du gør forkert. når de to knogler i din fod låser, stiller foden sig på følgende måde. Prøv at stå i bare tæer, og lig vægten på ydersiden af foden, sådan bevæger din fod sig med en fodrodslåsning, Dette er meget overdrevet selvfølgelig, men som du kan se søger foden en anderledes stilling, der ligger meget vægt på ydersiden af foden. måden de fleste søger at afhjælpe dette problem er ved brug af kraftige antipronationssko, MEN en sådan sko, fikserer egentlig bare din fod i den dårlige stilling, men mange tror de har brug for dette fordi de får ondt i svangen, men dine svangsmerter kommer bl.a. blokeringen. Indlæg bliver også hyppigt brugt som forsøg på forbedring, men et indlæg i denne situation, kiler bare din fod endnu mere ud på ydersiden, og gør tit problemet værre efter et stykke tid. Selve de smerter du oplever i din svang kan være flere strukturer der giver dig smerterne, men det jeg vil anbefale dig, er at få behandlet din fod. Nu kan det lyde som om jeg sender alle herinde til behandling, men kan kun sige af egen erfaring at folk er ret glade for at komme af med deres problem, og opleve at det kan lade sig gøre at komme skader kvit, uden at skulle forsøge sig med nye sko eller indlæg hele tiden. Din fod er det der bærer dig fra morgen til aften hver eneste dag, er der noget der ikke fungerer dernede, så kommer problemerne, så igen mit råd, få en osteopat til at kigge på din fod skriv endelig hvis du skal have hjælp til at finde en, eller hvis du har flere spørgsmål venlig hilsen Jesper Birkedal

#2

eg84s billede
Hej Jesper. Tusind tak for det hurtige svar. Rart lige at få lidt vejledning i hvad der kan gøres, så man ikke bruger en masse tid på at famle i blinde. - Eva :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk