Styrketræning

AWKs billede

Hey ..
Det er mig bekendt, at styrketræning er et godt og nødvendigt supplement, hvis man vil forbedre sin løbetid og i det hele taget bare styrke sin krop sideløbende med sin løbetrøning. Jeg løber distancer på 10-20 km.
Men ifølge diverse blade, er der virkelig mange bud på hvilke og hvor mange øvelser der er mest hensigtsmæssige.
Så tænkte at du kunne komme med en guideline, et link el lign til nogle basale styrketræningsøvelser som er gode at have fokus på netop når man løber. Ligeledes komme med et bud på hvor ofte man som løber bør styrketræning - har tidligere lært at man skal styrketræne ca. 3-4 gange ugentlig for at få optimal effekt? Og endelig er jeg interesseret i hvornår det bedst at styrketræne - er det på hviledage? Er det forud eller efter løbetræning?
Mvh Anne

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Anne

Tak for dine spørgsmål. Jeg er netop på vej til North Sea Beach Marathon + ferie, så der går lige et par dage, måske en uges tid, før jeg kan give dig et svar.

Bedste hilsner

Henrik

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej Anne
Alle former for styrketræning bygger på princippet om superkompensation, der også kaldes for overload: Kroppens muskler udsættes for en given belastning, som er større end deres fysiske kapacitet. Det er et stimulus til musklen om, at den skal blive stærkere, hvis den skal honorere det arbejde, som kræves af den. Vi skal træne for at blive stærkere, og det er i hvileperioderne (restitutionen), at forbedringen sker.
Når der dyrkes vægttræning, sker det ud fra nogle principper, der er baseret på fysiologien omkring musklernes arbejdsevne og forandring gennem træning. Belastningen under træning defineres som træningsmængde (antal gentagelser x vægtbelastningen), intensitet (antal af gentagelser per tidsenhed), frekvens (antal gange på dag/uge/måned) og restitution (hvileperiode mellem træningssessioner). Nervesystemet kan tilvænnes fysisk aktivitet akkurat på samme måde som muskler, knogler, sener og andet væv. Når du styrketræner, træner du også dit nervesystem, så impulserne går nemmere og hurtigere ud til musklerne. Det får betydning for den kraftudvikling, som sker, når dine muskler spændes. Jo hurtige reflekser, jo hurtige udvikles kraften og et fald kan f.eks. undgås. Der er mange forskellige måder at træne på, både med hensyn til varighed, hyppighed og intensitet. Som hovedregel skal du træne, så der er symmetri ("ligevægt") i kroppen. Både omkring styrke- og proportionsforholdet mellem over- og underkroppen og omkring højre og venstre halvdel af kroppen. Det er også vigtigt at træne musklerne på hver side af et led (agonister og antagonister). En ubalance i muskulaturen er uhensigtsmæssig og kan være skadesfremkaldende.
En fint link til styrketræning for løbere:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=29&a_id=177&title=art

God løbesommer

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15350:

David Kuntz Etzerodts billede
Frisk fyr, på 40 +år, som må erkende løb er det der fungere bedst som sportsgren for mig. Elsker...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk