smerter i lysken

erik jørgensens billede

Begyndte at løbe 2009 efter længere pause. Startede langsomt ud med skiftevis gang og små løb i ca 3 uger hvor efter jeg løb 4 km og efter 2 uger løb ca 6-7 km 4 gange om ugen.Jeg begyndte så at få smerter i min højre lyske. Deltog i himmelbjergløbet i oktober 2009 på 9,6 km hvor det gik helt galt, hvorefter jeg havde store smerter. Nu efter 5 mdr kan jeg stadig mærke lidt ved belastning. Er det for tidligt at begynde med at løbe igen og hvordan undgår jeg at det dukker op igen. Mit mål er at komme ud og løbe halv marathon. Er det urealistisk ?

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Erik

Som udgangspunkt så kan lyskesmerter være rigtig drilagtige, fordi der findes rigtig mange forskellige strukturer i lysken der kan give smerter. Så det kræver en grundig undersøgelse for at finde den smertegivende struktur. Det jeg ofte oplever som værende problemet hos løbere, er den dybe hoftebøjer (psoas musklen)
musklen bliver bruge til at føre benet fremad, inde i musklen løber samtlig nerver til musklerne i din lyske, så den kan sidde og lave al balladen, og faktisk gøre ondt mange forskellige steder, hvis du har oplevet at smerterne har flyttet sig.

Omkring din skade, når ikke det har hjulpet at holde ro i over et halvt år, så mistænker jeg at der er et eller andet mekanisk i vejen, og med mekanisk så er det et led eller flere led der ikke bevæger sig som de skal. Dette er ufarligt, men det er det der gør at du trods pause stadig ikke kan løbe uden smerter. Hvis det var ren overbelastning så skulle du have været i gang for længe siden.

Netop denne musklen som jeg mistænker er involveret i dit problem reagerer ofte på mangel på bevægelse i hoften og i foden.
Mit første råd til at dig er at prøve at strække ud på denne muskel i den side hvor du har ondt. Det gør du følgende måde
Stil dig på begge ben, ta et stort skridt frem på det gode ben så der kommer stræk over din dårlige sides lyske, du skal mærke at det strække for forsiden af benet, herefter læner du overkroppen lidt væk fra den side hvor det gør ondt, så du mærker at det strækker lidt op i den maveregion, her sidder den dybe hoftebøjer. Stræk i 30-40 sek af et par omgange, før du går ud for at løbe, hvis dette har en effekt, jamen så tror jeg at den musklen er involveret i dit problem.

Prøv at strække dagligt ud på den, for at se om det kan komme det til livs.
Hjælper det en smule, men falder tilbage, så vil jeg anbefale at du opsøger en osteopat, de er rigtig gode til at finde de blokeringer i de forskellige led, der gør at du får ondt i lysken, er gerne behjælpelig med at finde en til dig, men prøv strækket først, og husk FØR du går ud for at løbe, og gerne nogle gange dagligt

Venlig hilsen
Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15378:

Mogens Nannbergs billede
Kortdistanceløber

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk