Smerte i baglår / forstrukket nerve

Christian Houes billede

Kære Brevkasse

Jeg har et problem med smerte i mit baglår. Mit forløb har været følgende:

Optræning til marathon i 2008 var måske en smule forhastet og jeg fik smerter i hofterne ved løb over 15 km. Herefter et par år med mindre træningsmængde.

I foråret 2010 optræning igen, hvor jeg på en løbetur på 19 km får samme smerter i hofterne. Efter snak med andre løbere prøver jeg at strække mine haser (musklen på baglåret) bedre ud, da de måske er for stramme. Jeg strækker ud i stort omfang og med stor "smerte" - jeg tænker jo mere jo bedre. Men efter en periode på 2-3 måneder får jeg en ny og rimelig pæn smerte i højre baglår. Jeg går til fysioterapeut, som mener, at smerten i hofterne skyldes manglende opbygning af muskulator, hvorimod smerterne i baglåret skyldes, at jeg har strukket for hårdt ud. Det er primært smerten i baglåret, som irriterer mig. Jeg får et par øvelser til hofterne (elastikspark til siden), og får at vide at baglåret skal holdes i ro et par uger, og så skal jeg ellers bygge stille på med korte distancer og langsomt tempo - for undgå for megen belastning på baglåret. Dette har jeg gjort, og det gik fremad. Efter ca. 5 måneder vil jeg så prøve at give den lidt gas på et løbebånd og løber 5 km i højt tempo, dagen efter løbetræner jeg med min tri-klub.

Derefter har jeg kunne mærke smerten ved træning. Dog er smerten mere blevet til en irritation, men irritationen er der også ved hård spinning og svømning, hvilket den ikke har været tidligere i særligt omfang. Jeg vil høre, om der er andre stræk-øvelser eller muligheder, som ikke indebærer pause fra træningen? Derudover er jeg ikke 100 % sikker på, at der er tale om en forstrækning af min nerve i højre baglår - det mente 1 fysioterapeut jo, men jeg har rimelig stor tiltro til dennes diagnose.

Jeg er altså meget interesseret i at høre, hvordan jeg kan komme videre med mit baglår. Jeg er tilmeldt tri-løb i juli og august og vil gerne have stærke ben til det.

Mvh.
Christian Houe

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Christian

Som udgangspunkt så er der noget i din krop der ikke arbejder rigtigt, når du har samme type smerte over så lang tid. Om det så er muskel eller nerve er svær at sige. Sådan et forløb som du har oplevet er ikke dig der gør noget forkert, men det er din krop der ikke er istand til at kompensere og derfor giver den lyd fra sig iform af smerte.
Der kan være mange forskellige årsager til smerter, og så dine baglårssmerter.
Et hyppigt problem jeg oplever tit er, de forkerte sko. ALT ALT ALT ALT ALT for mange mennesker løber i antipronationssko, og det er ikke godt, det er skidt for kroppens evne til at stødabsorbere de stød der kommer op igennem kroppen når man går og løber. Dette kan gå ud over bækkenet og ryggen, og skabe det problem du døjer med.

At skifte sko, fra antipronation til neutrale er noget jeg tit opfordrer til, ALLE der spørger til sko siger jeg neutralt, for vores fod skal bevæge sig og ikke bremses. Du kan vælge at prøve og skifte sko, med mindre du allerede løber i neutrale sko, så bliv endelig ved.
Men sko kan godt være ansvarlig for dine problemer, hvis du skifter så de første 4.5.6 ture løb ikke mere end 5km, hvis der ikke er smptomer efter det, så optrapper du.

Ellers vil jeg anbefale, et grundigere kig på din krop hos en osteopat. Hvis du bor i hovedstaden er du velkommen på vores klinik, ellers hjælper jeg også gerne med at finde en der kan hjælpe dig

mvh

JesperBirkedal

#2

Christian Houes billede

Hej Jesper

Tak for dit svar. Jeg vil prøve at finde et par neutrale sko. Jeg løber pt i et par meget anti-pronationssko, men det har jeg også fået at vide fra ved forskellige løbetests. Det vil overraske mig meget, da jeg tidligere fik en smerte i knæet ved brug af neutrale sko og netop fik anti-pronation (med såler) til at forhindre dette, hvilket det gjorde. Jeg bor i 8000 Århus C, måske du kan anbefale en osteopat i nærheden?

#3

Jesper Birkedals billede

Hej Christian

anti-pronationssko, har få gode egenskaber, og en af dem er at de kan lindre visse lidelser og tilstande i foden midlertidigt.

Når jeg beder folk skifte til neutrale sko, er det altid med en grundig forklaring af hvad de må og ikke må, og indtil deres krop stopper med at give symptomer fra sig, så får de ikke lov til at løbe særlig langt i de neutrale sko, for kroppen skal vende sig til at løbe neutralt, så giver man den for meget gas for hurtigt, så skal kroppen nok give lyd fra sig.
jeg kender en osteopat i århus. Tommyhedelund.dk kender ham ikke personligt, ved kun han er uddannet osteopat, kender ikke hans kendskab til løbeskader, men ved at han kigger den rigtige måde på kroppen, og vil sikkert kunne hjælpe dig.

mvh

Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk