Slidgigt i lændehvirvler og løbning

Miss Gs billede

Hej Jesper
Så har Miss G igen problemer. Jeg er nu blevet røntgenfotograferet og har fået at vide at de to nederste lændehvirvler "hænger sammen" ingen brusk mellem disse og den nederste lændehvirvel har en udvoksning i form af et "næb" grundet slidgigten. Min osteopath har givet mig nogle øvelser, der skal gøre at jeg får luft til spinalkanalen så den ikke lukkes af. Og lige nu læser min osteopath til eksamen. Situationen er at jeg er begyndt at få "gummiben" når jeg løber - uanset hvor meget jeg gerne vil holde tempo, så kan jeg ikke - jeg har smerter i benene - nogle dage dunker det konstant i benene - omvendt må jeg også erkende, at jeg har det svært ved ikke at løbe - jeg syntes at undvære løb er svære end at holde op med at ryge. Nu har jeg så set det med glucosamin - kan det hjælpe mig? og kan det stoppe degenereringen.? Kan jeg blive opereret i ryggen f.eks. få sat en plade mellem de hvirvler som er faldet sammen? Alternativt - er det realistisk at jeg kan blive ved med at løbe? Hvis ikke - hvad kan så anbefales af mulige sportsgrene - både vurderet ud fra hvad jeg kan tåle, konditionstræning, udholdenhed og muskelopbygningen.

Og nej - Jesper jeg kan ikke sidde som en havfrue - har prøvet jeg kan ikke jeg har ikke bevægeligheden - er forholdsvis stiv/nedsat bevægelighed i nederste del af ryggen.

Mange hilsner
Miss G.

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Miss G Det går godt for dig hva, nu skal jeg forsøge at komme omkring hele din problemstilling. For det første så lyder din røntgendiagnose jo meget slem på papiret, nu kender jeg ikke din alder, men af erfaring kan jeg sige at nogle læger har det med at kunne overdrive røntgendiagnoser, og her snakker jeg personlig erfaringer af de patienter jeg har haft med at gøre, læger kan nogen gange få det til at lyde meget værre end det er. At dine hvirvler skulle stå ovenpå hinanden lyder ekstremt i mine ører. mht glucosamin, så kan jeg se der er mange her på sitet der har erfaring med glucosaminen også til rygproblemer, så det kan du i mine øjen sagtens begynde på, men regn med at der somregel får et par uger inden du vil mærke nogen effekt. Hvis du gerne med sikkerhed vil vide tilstanden af din ryg, så skal du igennem en scanning, hvor man kan se alle din bløddele, og selv om du har en slem diagnosen, så betyder det ikke at du ikke kan løbe, jeg har en mandlig patient på 65 med en 5 dobbelt discusprolaps, forsnævring af rygmarvskanalen, og udpreget slitage, han løber 10 km 3 gange ugentligt, men der er individuelle forskelle, men du skal ikke give op. Mht til din følelse af at have gummiben, så er der mange årsager til dette, hvis det er nerver der laver balladen, så er min erfaring at der somregel er smerter involveret, at det er smerten der holder dig fra at løbe. en anden mulighed er blodomløbet. at dine muskler simpelthen ikke får nok blod, så de syrer til, dine blodårer til benene kan blive klemt mange steder i dit bækken. og sidst, så er der flere organer der kan gøre din krop træt, f.eks. kan din bugspytkirtel gøre dig sådan akut træt, f.eks. følelsen af at benene eller kroppen pludselig går kold, og det er ikke fordi noget farligt er galt med organet, men noget funktionelt kan være i vejen. Der er visse tegn på at man muligved har funktionelle organproblemer, eksempler kan være maveproblemer, forstoppelse, menstruationsproblemer, blærebetændelse, sure opstød etc. hvis du døjer med noget af dette kan det være et tegn på et organproblem, som kan være med til at give dig trætheden i benene eller kroppen. Summa summarum forsøg dig endelig med clucosaminen evt få din osteopat til at undersøge dine organer, og din blodcirkulation til benene. mht til at løbe så synes jeg at så længe du ikke oplever forværring for hver gang du løber, så prøv at hold dig aktiv. ellers kan du prøve kræfter med svømning, spinning, yoga (for at få noget bevægelse i din nedre ryg) venlig hilsen Jesper Birkedal

#2

Miss Gs billede
Hej Jesper Nu har osteopathen undersøgt mig - mine organer fungerer optimalt. Ifølge min osteopath er det eneste som er galt med mig, at jeg har en "skodryg" som han så pænt omtaler min ryg. Jeg skal til MR scanning for at se om jeg har spinal stenose. Ifølge neurologen, har jeg mange ydre tegn på, at jeg har spinal stenose i en eller anden grad. Neurologen vurdere ud fra røntgenoptagelser af min ryg, at jeg har haft degenerering af lændehvirvler i mere 25 år - og jeg er endnu ikke fyldt 50!!! Nå, men jeg har fået at vide, at jeg endelig skal blive ved at holde mig aktiv - jo mere jo bedre. Også siger, neurologen, at jeg skal beholde kontakten til min osteopath - han er måske den, der kan gøre mest for mig. Men jeg har egentlig nogle spørgsmål i forhold til løbestil og belastning. Da jeg blev filmet til løbestilsanalyse, fik jeg at vide, at jeg er forfodsløber med prononation på forfoden. Er det er en fordel at være forfodsløber - belaster jeg ikke achillessenen unødigt.? Men omvendt har jeg da ej heller samme belastning på ryggen el. hvad? Og hvor meget betyder ens vægt for belastningen på ryggen. Jeg er 170 cm og på en god dag vejer jeg 59 kg(med tøj).:;-) Nå, men jeg kan løbe - løb en 5 km på ca. 28 min. i søndags - og da sparede jeg lidt mig selv - ville ikke presse mig for hårdt. Hellere passe lidt på også være i stand til også at kunne løbe i hverdagen.:nr1 Lige nu afventer jeg MR-scanning medio maj og den endelige diagnose primo juni og i mens jeg venter, løber jeg til konsultation hos min osteopath. Kærligste hilsner Miss G

#3

Jesper Birkedals billede
hey miss g ja det er da lidt af en omgang du er igennem. Og jacob har helt ret i forhold til din ryg, at du skal holde dig igang. Det kan godt være at der over tid er nogle ting du ikke skal gøre så tit, men du burde sagtens stadig kunne løbe. Mht løbestil så er det rigtigt at forfodsløbere ofte belaster deres achillessene mere end andre. Ift til din mulige rygdiagnose med spinalstenose, så tror jeg ikke at hverken den ene eller anden løbestil vil aflaste mere end den anden. hvis du har spinalstenose, så lindres smerterne herved ofte ved at læne sig forover, det ved jeg ikke om man gør mere hvis man løber mere på den ene eller anden måde. I dit tilfælde så gør du det helt rigtige i øjeblikket, du får løbet, men uden at presse dig helt igennem. Du holder dig aktiv. Valget af løbestilen der er det næsten det nemmeste at prøve dig lidt frem og mærke hvordan din ryg reagerer på at løbe på forskellige måde, men jeg tror du klarer dig fint med helt almindelig løbestil.' hilsen Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk