skinnebensbetændelse

charlotte Diduchs billede

Har i nogle gode råd - ud over nedtrapning/pause til en begyndende skinnebensbetændelse. Har endnu en gang fået tjekket sko og de ser rigtige ud - så jeg er ret sikker på det er træningsmængden mit ene ben brokker sig over, og måske underlaget.

er der noget quick fix til at få det til at forsvinde...har forsøgt med voltaren - synes ikke helt det hjælper.

Håber i har et godt svar.

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Charlotte

Der er rigtigt mange årsager bagved skinnebensproblemer. OFte sidder smerterne på indersiden eller på fronten.
Smerter på indersiden er ofte relateret til problemet i ryggen, også selvom du ikke har rygproblemer, så sidder problemet deroppe. Smerter på fronten skyldes tit fodproblemer med forkerte sko.
Hvis du læser nogle af mine tidligere indlæg omkring valg af sko, så er der mange der får de forkerte sko på baggrund af ellers korrekt løbestils analyse.

Nu ved jeg ikke hvordan du har ondt i dine skinneben om det er mens du løber eller bagefter.
Hvis det er bageefter, skal du prøve at gøre følgende.

Når du har løbet din tur, så skal du aktiv restituere, det betyder at istedet for når du når i mål, at stoppe og strække ud lige med det samme, så skal du smålunte lidt rundt og gå rundt i 15 minutter indtil din puls er faldet næsten helt til ro. Det der sker med kroppen når man er aktiv er at blodet banker rundt i kroppen med høj fart, tilbageløbet til hjertet sker med vores venepumpe, det betyder at musklerne presser rundt om vores blodårer, og herved trykker blodet op imod hjertet. Når man er mest aktiv så ryger de ca 5 liter blod man har i kroppen rundt imellem 3-5 gange i minuttet, så der er virkeligt tryk på. Hvis man bare stopper med at løbe og står stille, så er venepumpen pludselig væk, og men blodet hamrer stadig rundt, og pgs tyngdekraften så havner blodet i underbenene, hvilket giver en dårlig restitution og heraf ømme skinneben. En lang forklaring.

1) du lunter rundt og går i ca 10-15 minutter indtil din puls falder til ro, og ser effekten af dette
2) har dette ikke effekt, skriver du igen, gerne lidt mere beskrivende omkring dine symptomer hvor det præcist gør ondt og hvornår det gør ondt

go løbetur

MVH Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk