Pulsur med GPS

Monicas billede

Jeg er en overvægtig kvinde, der gerne vil have smidt knap 40 kg. Jeg er meget bevidst om maden, men min helt store synder er motionsdelen. Dette skal der laves om på. Jeg er begyndt i motionscenter og til zumba. Samtidigt er mine gåture med hunden blevet forlænget og nogle gange forsøger jeg at sætte skub i tingene ved at løbe lidt, men det skal gerne ende som kun løbeture, så jeg har hentet filen med løbeprogram for overvægtige. Nu til mit spørgsmål; jeg går/løber ofte tilfældige ture i meget kuperet landskab, og det kunne være sjovt at vide hvor langt jeg kommer omkring, hvor meget min puls når op (får jeg pulsen nok op, eller skal jeg forsøge at presse den lidt mere, selvom jeg føler jeg er "på dødens rand"), hvor mange kalorier jeg ca. forbrænder i forhold til det er landskab med mange bakker osv. Samtidigt må der gerne være så man kan indkode intervaltræning, så jeg på forhånd kan indtaste de foreskrifter løbeprogrammet giver (x min. gang - x min. løb osv.), så jeg kan koncentrere mig mere om mit løb end om uret. Er der et pulsur der har alle disse funktioner og hvilket skal jeg foretrække?
Håber du kan hjælpe mig, for pulsuret vil også være med til at vække min nysgerrighed til at forbedre mig Smile

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Monica

Det er flot, at du er kommet i gang med motion. Umiddelbart vil jeg foreslå, at du motionerer i moderat tempo over længere tid, og da du skriver, at du er overvægtig (+40 kg), skal du passe på med at løbe for langt (løb er vægtbærende og giver derfor ofte skader). Svømmer du? Cykler du? Har du stillesiddende eller manuelt arbejde?

Jeg vil for dit vedkommende forsøge at motionere i 1 times tid hver dag. Umiddelbart forbrænder du det antal kcal (kilokalorier), som "du vejer" pr. kilometer, du tilbagelægger i rask gang/løb. Så det kan du selv regne ud. Hvis du vejer eksempelvis 90 kilo, bruger du 90 x 5 = 450 kilokalorier, hver gang, du løber/går 5 km.

Hvis du cykler, kan du motionere i længere tid. Ganske bruger du ikke så mange kalorier pr. km, men du kan køre 1-2 timer uden problemer. Det samme gælder for svømning, hvor vandet "bærer" din vægt.

Du spørger om pulsure og ure, der viser forbruget af kalorier. Der findes en række mærker. Jeg vil foreslå, at du opsøger en specialbutik for løb og tager dig god tid sammen med en ekspert på området. Det vil koste dig nogle kroner, men hvis det motiverer, er det jo fint at investere i et sådan apparat.

Der er mange, som har meget gavn & glæde af gps-ure, pulsure og lign. Det kan give et skub i træningen.

Pøj-pøj og skriv gerne tilbage med yderligere spøgsmål og kommentarer.

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15350:

David Kuntz Etzerodts billede
Frisk fyr, på 40 +år, som må erkende løb er det der fungere bedst som sportsgren for mig. Elsker...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk