Ondt i læggen

Lisbeth As billede

Hej

Jeg er lige begyndt at løbe, startede i september 2008 med et program der begyndte med gå 5 min, løb 1 minut, gå 5 min, løb 1 min, gå 3 min. 3 gange om ugen. Jeg pustede og stønnede, men fortsatte.
Det gik stille og roligt, nogle uger blev gentaget og jeg nåede til 7. uge af programmet hvor det var gå 2, løb 7, gå 2, løb 6, gå 1 (tredje gang i ugen løb 14 min). Jeg er endnu ikke nået op på 14 minutter. Fra medio november har jeg kun løbet 4 gange - 1 i slut-november, 1 i midt-december og 2 i medio-slut-januar.

Siden oktober har jeg ladet være med at lave udstrækningen hvor man bøjer benet op til numsen fordi jeg fik ondt i lægmusklen ved knæet.

Nu hvor jeg har løbet 2 gange med en uges mellemrum, første gang ikke ret meget løb, anden gang 8 minutter + 3 minutter, har jeg vældig ondt i læggen på højre ben på ydersiden, mest et par centimeter under knæhasen.

Jeg har for 15 år siden forstuvet højre fod kraftigt og for 11 år siden brækket venstre ben lige over "koden" på ydersiden. Jeg er også blevet opmærksom på at jeg ikke har så meget svang og trænger til støtte der.

Jeg løber meget langsomt, men jeg tror ikke jeg bevæger anklerne ret meget under løb. Min højeste puls ligger på ca. 200, gennemsnit på ca. 170 så der er så sandelig plads til forbedringer.

Når jeg har siddet, fx. ved computeren og på arbejdet (arbejder ved computer), tager det en del skridt før det ikke gør så ondt mere. Det er som om at det at sidde stille forværrer det.

Jeg har ikke kunnet finde noget om hvad det er, har både læst om springerknæ og meget andet. Håber du kan give mig mindst et fingerpeg, for jeg vil gerne løbe igen. Mit mål er 5 km til september (DHL stafet) - og i det lange løb at blive sundere og måske tabe 5 kg (vejer 72 og er 165).

Håber jeg har beskrevet det fyldestgørende, jeg har i hvert tilfælde gjort hvad jeg kunne.

Mvh. Lisbeth

#1

Jesper Birkedals billede
hej Lisbeth der kan være mange årsager til lægsmerter. Det du kan gøre selv i forhold til din historik er at sørge for et par gode løbesko, med støtte i din svang, din lægmuskel kompenserer tit for problemer i fødderne, så man får en lille overbelastning. Næste problem kan være at musklen er en anelse for kort, så udstrækning skal du også prøve om det hjælper. Hvis noget af dette ikke hjælper, skal du opsøge behandling. Problemerne kan stamme lokalt fra din fod, eller det kan være en nerveirritation fra ryggen, vil gerne hjælpe dig med at finde en go behandler i dit lokalområde. Prøv i første omgang at strække godt ud på din læg, og sørg for et par gode løbesko, hvor der er noget støtte i svangen. lad mig endelig høre hvordan det går, og skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål til dit problem Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15348:

Signe Agerbos billede
Jagter Klub100 HM

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk