Ondt i knæ

Magnuss billede

Hej 

Jeg er ved at træne op til en halv ironman i denne tid. Svømningen og cyklingen har jeg godt styr på og konditionen er egentlig også til løbet, men det er mere med at få kilometre i benene, uden at blive skadet. 

Har de seneste uger løbet ture på omkring 11 km og dermed forøget træning en del. Det har mine skinneben ikke været synderligt glade for, men med kompressionssokker går det. Da jeg kom hjem efter en 13 km tur efter 60 km cykling igår, fik jeg imidlertid ondt i venstre knæ. Smerten sidder på ydersiden af knæet, næsten nede ved skinnebenet og kommer, når benet bøjes med kraft på det. Eksempelvis kan jeg ikke gå op og ned af trapper idag, uden det gør ondt. Smerten er lidt stikkende. 

Har haft præcist det samme før, bare i højre knæ, men der gik der lang tid, før det gik over, bla. fordi jeg kom til at løbe for meget med smerten. Min fysioterapeut sagde dengang, at det ikke var et løberknæ, men at det derimod havde noget med senen, der er i det område at gøre. Dengang kunne jeg sagtens cykle og svømme med knæet, men altså ikke løbe.

Mit spørgsmål til jer er så, hvordan jeg hurtigst kommer af med denne smerte og kan komme igang med at træne igen og hvad I tror det kan være? Hvis jeg bør holde pause, hvor længe bør den så vare?

Er lidt bekymret, da min halve ironman ligger om ca. 6 uger og jeg har derfor ikke tid til en længere pause igen.

På forhånd tak :) 

Med venlig hilsen 

Magnus

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Magnus

Tak for mailen, du beskriver jo et klassisk problem, jeg selv som osteopat har hørt og set mange gange, og det er ofte at udøveren kan svømme og cykle fuld distance uden problemer, og mere til, men det er løbet der driller.

grunden til at så mange slår ud på løbet, er at der stilles meget større krav til bevægelse omkring hofte lænde bækken partiet ved løb, end ved de to andr dicipliner. Så i min verden så opstår dit knæproblem, som følge af nedsat symmetri/nedsat bevægelse omkring bækkenet.

Så næsten alt hvad der hedder baglårsproblemer, knæproblemer, lyske, løberknæ, springerknæ, hoftebøjerproblemer etc, stammer fra bækkenet. i dit tilfælde så udspriner mange muskler fra bækkenet og hæfter omkring knæet

det vigtigste skridt er så at finde ud f HVAD der gør at bækkenet ikke kan kompensere ordentligt, jeg nævner i flæng

1) Fodproblemer, gamle skader, forstuvninger, eller nok den vigtste FORKERTE LØBESKO, specielt ANTI pronationssko, skaber ofte problemer som dine

2) operationer omkring bækkenet, blndtarm, brok osv, også selv om de ligger langt tilbage

3) gamle skader/stivhed i bækkenet, ofte hos folk der sidder meget ned til dagligt

4) tandlægebesøg, feks rodbehandlng, lavet et hul, implantat

5) traumer imod kroppen, cykelstyrt, hjernerystelse, slag mog hovedet brækket næsen

 

er der nogen af kategorierne du passer på, løbesko er somsagt hyppigt et problem, også selvom du måske er blevet testet på løbebånd

mvh

Jesper

#2

Magnuss billede

Hej Jesper 

Tak for det hurtige svar :)

Du får lige lidt mere info om mig:

  • Jeg løber i Saucony Guide 7 sko uden nogle specielle indlæg eller såler i (fik lavet en test på løbebånd, da jeg købte skoene)
  • Jeg har bøjle på tænderne (ved ikke om det kan have noget med noget at gøre, men tænkte den måske kunne være interresant ift. dit punkt nr. 4)
  • Jeg har desuden en kronisk tarmssygdom (blødende tyktarmsbetændelse), som min fysioterapeut mente var årsagen til smerterne jeg havde i højre knæ for lidt tid siden, men det går for tiden godt med sygdommen, så tror umiddelbart ikke det kan være derfor

Hvad tror du det kan være og hvordan kommer jeg af med disse smerter? Er pause den eneste vej og i så fald, hvor længe ca.?

 

Med venlig hilsen 

Magnus

 

 

 

#3

Jesper Birkedals billede
Hej Magnus Tak for hurtigt svar den anden vej. Jamen der er jo allerede flere bolde i spil men lad os ta den en af gangen. Ved ikke om det er collitis userosa eller morbus crohn du lider men uagtet hvad så vil Du skabe mange spændinger i din tyktarm og tyndtarm, begge dele vil have indflydelse på bevægelsen i dit bækken, ydermere bruger tyktarmen mange af de samme nerver som knæet gør, så knæsmerter kan være refereret fra vores fordøjelse både om det er en diagnose som din eller udiagnosticerede problemer Kæben: når man får brug for bøjle er det jo som oftest pga fejlstilling af tænderne. Årsagen bag skæve tænder er i min verden skævt kranie, det er mangen på Bevægelse imellem knoglerne i vores kranie der gør at kæbe tand området vokser skævt. Kæbe området er stærkt forbundet med vores bækken og haleben fordi vores rygmarv strækker sig imellem disse to områder i kroppen, jeg har ofte patienter der pludselig får ondt i ryg eller knæ eller fod en måned efter tandindgreb. Så spændinger i kæben er også en mulighed Dine løbesko virker umiddelbar fin, selvom der dog er 8mm drop i skoen, så ville jeg ikke tro den er synderen. Hvad der så belaster dit bækken er et godt spørgsmål Det jeg vil bede dig prøve er at Google ordet ploven og herefter gå ind under billeder, Her vil du se en dame ligge i en bestemt yoga stilling og alle de andre billeder er af Traktorer :):):) Prøv at lig dig i den stilling i din seng, imellem 2-3 minutter inden du skal løbe, meget Normalt at det brænder kraftigt ned langs ryggen, hvis den lindrer på dine knæsmerter så kan det bekræfte at du mangler bevægelse imellem kranie/kæbe og bækken Mvh Jesper P.s husk at strække INDEN løb:)

#4

Magnuss billede

Hej Jesper 

Jeg tror jeg venter med at løbe lidt endnu, da jeg stadig efter løbeturen i søndags, har ondt på ydersiden af venstre knæ/skinneben, når jeg fx går ned af trapper. Smerten er stadig stikkende, synes det føles lidt som nervesmerter. 

Jeg er meget bekymret over problemet, da jeg som sagt har meldt mig til en halv ironman i starten af august. Hvad tror du jeg bør gøre for ar komme over skaden hurtigst muligt?

Du nævner strækøvelser. Hvordan strækker man den del af knæet ud, udover ploven som du nævner?

 

Med venlig hilsen 

Magnus

#5

Jesper Birkedals billede
Hej Magnus Forstår godt bekymringen, det som ploven skal gøre er at fortælle mig om det er andre regioner i din krop der får knæet til at brokke sig, for er det det, så virker lokale stræk ikke særlig godt, ofte slet ikke. Så vigtigst er årsagen til dine knæsmerter, og derfor plovøvelsen, så snart du har prøvet den. Nogle gange og kan give en evaluering af om den virker på knæet, så kan jeg analysere mig videre til hvad du bør gøre Mvh Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk