Ondt i hofte - føles som stramt ??

Jeppes billede

Hej

Har igennem et år haft problemer med hofte. I staren var det begge sider, som føltes stramme omkring "hoftebenskammen" var til lægen og han kunne se en lille revne af en slags. Fik afvide at jeg skulle slappe af nogle måneder - har jeg så ikke helt gjort - men har ihvertfald slappet en del af også grundet et træthedsbrud, hvor jeg var nødsaget til at holde pause.

Problemet er nu, at det er i november måned, problemet begyndte allerede sidste år i nov. også, kan nu kun mærke problemet i den ene side (venstre) omkring hoftebenskammen. Når jeg trykker på hoftebenskammen (knoglen som man kan se) føler jeg ømhed, og dette gør jeg ikke i den anden side. Måske det i den anden side allerede er væk?

Jeg har så følt en form for stramhed - det er stramt tror jeg - i venstre hofte, først i hoftebenskammen, men nu har jeg strukket det ud og det føles som om det ikke mere er i hoftebenskammen det er, men kan dog stadig mærke ømhed der, når der trykkes med fingeren. Det er som om, at det gør ondt længere nede ude på ydersiden af hoften. Har prøvet en masse strækøvelser, men det gør ekstremt ondt når jeg bøjer hoften ud til siden - og så hvor jeg skal tag den ind igen til normal stilling - som om den låses eller et eller andet.

 

Hvad anbefaler I mig til at gøre? Har ondt når jeg strækker venstre hofte ud til venstre side.

 

#1

Jeppes billede

PS. Når jeg løber lidt, og bliver varm er det ikke så værst som når jeg slapper af og ikke løber. Når jeg så er blevet kold efter løb igen kommer smerten. Kan godt løbe. Men det irriterer efter når jeg bøjer hoften ud til siden.

#2

Jesper Birkedals billede

Hej Jeppe

Det er jo at langvarigt problemastisk forløb du er ude i her kan jeg høre. Det gode i det er at du kan løbe, og når du kan det, så kan jeg allerede here frasortere store dele af overbelastningssprektret, for en betændelsestilstand eller et træthedsbrud, eller fibersprængninger kan man sjældent løbe med, det gør simpelthen for ondt.

Men fejlbelastninger i kroppen, dvs stive led, for stramme muskler, belastede nerver den slags fører ofte til at kroppen begynder at reagere på tidspunkter hvor den ikke burde, og skaderne går ikke væk, det er stort set altid den problematik jeg møder. Så mit bedste bud er at du har en masse kompensationer og skævbelastninger i din krop, som du ikke bevidst gør noget for at fremprovokere, men din krop kan bare ikke holde dem nede længere, derfor går din "skade" omkring hoften ikke væk, men den bliver heller ikke så meget værre, der sker ofte bare ikke noget, kroppen bliver lidt holdt i skak

 

Så mit bedste råd er at opsøge en osteopat, der kigger hele din krop igennem og finder de fejlbelastninger din krop laver, og herved hjælper din krop til selv at hjælpe sig af med skaden i hoften

 

Sig til hvis du bare brug for hjælp til at finde en osteopat. Omkring træning, så bliv bare ved med at løbe, men opsøg noget behandling så du kan komme skaden helt kvit,

 

Venlig Hilsen

Jesper Birkedal

#3

Jeppes billede

Hej igen og tak for det hurtige svar,

Som sagt har jeg været på idrætsklinik for nogle måneder siden, hvor de fandt en revne i hoftebenskammen på begge sider og der gjorde det også ondt på begge sider (hvis jeg husker rigtigt) men nu er det altså som om, at det gør ondt en 3-4 centimeter under hoftebenskammen i venstre side på ydersiden.

Skal jeg gå til læge først eller opsøge osteopat med det samme? Har været rundt hos forskellige fysioterapeuter hvor jeg har smidt et par tusinde uden virkning så føler det er dumt igen at skulle opsøge fysioterapeuter hvis ikke det hjælper. Bor i Midtjylland - kan du anbefale nogle gode osteopater her?

 

Mvh Jeppe

#4

Jesper Birkedals billede

Hej Jeppe

jeg kunne sagtens forestille mig at revnen i din hoftekam har skabt noget arvæv omkring din hoftebøjere. Jeg fik selv en 7 cm lang flænge i hoftekammen for 7 år siden, som også lavede en del ballade i starten, indtil der blev pillet ved mit bindevæv/arvæv

Det der kan ske i sådan en situation som din og min er at når bindevævet forkorter sig pga revnen, så trækker den i muskelvævet og gør flere af dine store muskler i bækkenet kronisk forkortede. Effekten af det er at bækkenet bliver vredet en smule, og hvis ikke det skal give symptomer, så skal man være meget stærk i musklerne omkring bækkenet.

 

På sigt sker der typisk det at den hoftebøjer der ligger op af arvævet bliver irriteret og øm når man trykker på den, og den gør ofte ondt når den skal aktiveres ved gang eller løb. smerterne kan også opstå i modsatte side af bækkenet, simpelthen fordi kroppen kompenserer, så den stivhed du får af arvæv i den ene side, gør at bækkenet, lænderyggem og muskler i den modsatte side, har nemt ved at blive fejlbelastet, ikke overbelastet. Din krop vil begynde at arbejde forkert, uden at det egentligt er din skyld. Og dette går sjældent væk ved pause, for det er ikke overbelastning.

Rigtig mange fysioterapeuter vil have tendens til at gribe et problem som dette an med deres træningsbriller på, den hedder styrkeøvelser, stabilitetsøvelser og udspænding plus måske lidt laser eller ultralyd, det er standard. Problemet er bare at det ofte bliver en lang sej proces, med meget variende resultater, eller slet ingen resultater, fordi der ikke fokuseres på årsagen som kunne være noget arvæv.

Derfor håber jeg at en Osteopat som jeg selv vil kunne hjælpe dig til at dine årsagen til hvorfor din smerter ikke forsvinder

Jeg kender to osteopater i henholdsvis Billund og Herning, ved ikke om det passer nogenlunde til dit område. Og jeg tror ikke du behøver at runde din læge før besøget,det skal kunvære for at få en henvisning, for 95% af alle osteopater i DK er også fysser, så du får noget tilbage hvis du er medlem af Danmark eller har en sundhedsforsikring der måske dækker noget.

 

MVH

Jesper Birkedal

#5

Jeppes billede

Hej igen,

Tror du det vil hjælpe hvis jeg skiftede løbesko (ikke fordi de "gamle" er nedslidte" men har en nogenlunde neutral løbestil - dog lidt overpronation på venstre ben tror jeg - tror du det vil hjælpe hvis jeg købte overpronations/support sko?

 

Mvh Jeppe

#6

Jesper Birkedals billede

Hej Jeppe

 

beklager lidt ventetid på det sidste svar,

jeg mener absolut ikke et skoskift er klogt, ikke til antipronationssko. Der går næsten ikke en dag på mit abejde hvor jeg beder 1 eller flere om at droppe de sko. Der er alt for mange der løber i de sko, de bremser vores evne til at stødabsorbere ordentlig i bækkenet og ryggen, og skaber tit flere problemer en de hjælper på, så de er absolut ikke på min favorit liste, dine neutrale sko er ganske fine, hvis de er slidte så køb et par nye neutrale, det er fint nok.

Noget er i vejen i din krop, så mit bedste råd er at lade nogen kigge på der går lidt dybere i maskinrummet.

 

MVH

Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15349:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk