Marathon træning - hurtigere tid

Bramming IF Motions billede

Hej !
Jeg løber p.t. sammen med en gruppe, som træner til 100 km, jeg løber ca. 12 km. tirsdag, onsdag, fredag og en lang om søndagen - sidst var det 39 km. Den enen gang i ugen, løber jeg interval med fx 9 x 30 sek. med ca. 90% af max.
Jeg har et mål om til Natursti Marathon i maj, at kunne løbe den på 03.09.00 - min pr i Berlin for 3 år siden er 3.13.14.
Mit spørgsmål er derfor;
hvad vil du anbefale m.h.t. træning, skal jeg fortsætte de langsomme lange ture op til max 60 km (øge grundformen), eller/og løbe flere hurtige ture (med interval), eller........ ?
På forhånd tak Smile

Vh/Poul Bjerrum

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Poul

Det er ikke så nemt at svare på. Hvilken én af distancene har 1. prioritet, 100 km eller maraton?

Hvis det er 100 km, skal du næsten udelukkende lave distancetræning, kun nogle enkelte dage vil jeg anbefale 2 x 2 km f.eks. eller 5 x 3 min. Lidt anderledes forrholder det sig med maraton, hvor der jo løbes i et højere gennemsnitstempo. Derfor skal der lægges intervaltræning, tempoløb og fartleg ind i perioden frem mod det aktuelle løb. Her vil jeg typisk anbefale 3 x 2 km, 4-5 x 1000 meter, 45 min. fartleg, 5 km i maratontempo, 10 km med indlagte 3-4 min. løb.

Uden at kende eller selv have løbet Natursti-maratonløbet vil jeg mene, at ruten er langsommere end en asfaltrute. Forhør dig hos arrangørerne eller hos tidligere deltagere.

Pøj-pøj med træningen og de aktuelle løb...

Henrik Lund Jensen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15319:

Bens billede

Ben

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk