Løb for begynder

Thomas Egebergs billede

Jeg er en 21 årig mand der har meget erfaring med at cykle længere ture og har en god cykle kondi, men når det kommer til løb er jeg meget uerfaren og jeg har i en brandert taget imod et væddemål om at jeg kan gennemføre CPH Maraton næste år. Det sætter mig selvfølgelig i en vanskelig situation da jeg umiddelbart skal starte fra bunden.

Jeg har for et halvt år siden købt mig et par Nike Free + som jeg tog en enkelt tur i, men da mine knæ ikke kan klare det store pres (selvfølgelig fordi jeg er nybegynder), og fordi jeg hørte om barfoeds løb og hvordan børn løber i forhold til voksne, tænkte jeg at jeg ville starte med at løbe mere på tærene, frem for at tage fra med mine hæle.

På min første tur tog jeg 2,5 km i streg uden at stoppe og jeg føler selv at min kondi er i orden, i hvert fald til at kunne løbe 2,5 km. Men dagen efter begyndte det at gøre ondt i mine ben, hvilket er meget almindeligt men her en uge efter gør det stadig ondt, dog aftaget, og jeg undrer mig om jeg startede for hårdt ud eller om min løbeteknik er forkert?

Jeg håber på at kunne gennemføre CPH Maraton, både for mig selv og for de sølle 100 kr der står på skud. Men er der noget jeg skal starte med selvom jeg er i form som er vigtigere. Bare lige for at få det hele på det rene er jeg 190 høj og vejer deromkring de 90 kg og har gjort det længe. Jeg cykler hver dag og nogle dage længere end andre. Deruover har jeg arbejdet som cykelbud, er skiløber og træner i ny og næ i mit lokale fitness center.

Jeg håber du kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

På forhånd tak, Thomas

 

#1

Henrik Andersens billede

Hej Thomas

 

Tak for dine spørgsmål.

 

Jeg synes for det første det er frisk og ikke nogen dårlig ide at du vil løbe maraton næste år.

Med så lang tid til kan du sagtens nå at træne dig op til det.

Du skriver også at du har leget lidt med tanken om barfodløb og har løbet i Nike Free.

Her vil jeg anbefale dig at tage en tur forbi maratonsport og investere i et par bedre løbesko.

Med din nuværende vægt er det nødvendigt at du får nogle løbesko der passer til dig, så du ikke bliver skadet.

Jeg vil anbefale at du vælger om du vil løbe barfods løb eller maraton. Begge dele  på samme tid er for meget, efter min mening.

 

Når du skal planlægge din træning er der 3 ting du skal tænke ind i planen.

 

1. Progression - gradvis øgning af træningsmængden, så du til sidst ca. 3-4 uger før maraton kan løbe en tur på 120-140 min.

Ellers skal planen ikke øges i træningsmængde med mere end maks. 10% pr. uge.

2. Prøv at varier løbetræningen så meget som muligt, men roligt løb (de lange ture), intervalløb og tempoløb.

3. Ved holdenhed. Du skal løbe mindst 3 gange om ugen her i begyndelsen og du kan så gradvist pr. 2. måned øge med 1 træningsdag mere.

 

Håber disse råd kan benyttes

 

God træning og held og llykke med projektet.

 

Henrik

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk