Komme i gang med løb

Sørens billede

Hej.
Jeg er 40 år, 1,81 m høj og vejer 92 kg.
Jeg har i 2 uger gået ture på 4 til knap 7 km pr. dag i rask gang. Har jeg lagt for hårdt ud?

Vil gerne komme i gang med løb og kunne godt tænke mig at gå i gang efter programmet 0 til 1/2 marathon på 20 uger for nybegyndere.
Er det bedste at gå nøjagtigt efter programmet og skal man holde helt fri i dagene hvor der ikke trænes eller kan man gå ture i de dage?
Jeg er modtagelig for andre forslag om hvordan jeg bedst kommer i gang med at løbe?

Mvh. Søren

#1

Henrik Lund Jensens billede

Hej Søren

Tak for dit spørgsmål, jeg vender tilbage i løbet af i aften (mandag).

Med venlig hilsen

Henrik Lund Jensen

#2

Henrik Lund Jensens billede

Hej Søren

Fint, at du er kommet i gang med at motionere. Jeg kender ikke din baggrund. Har du løbet tidligere? Har du dyrket sport i de seneste år? Cykler du?

Du har et forholdsvis højt BMI (28,13), hvilket betyder, at du har en forøget risiko for skader i forbindelse med en vægtbærende aktivitet som løb.

I første omgang vil jeg anbefale gang, cykling og svømning. Du kan uden problemer gå en time, cykle to timer og svømme en halv time uden at løbe en større risiko for at blive skadet. Helt anderledes er det med løb, hvor muskler, knogler, ledbånd og sener er lang tid om at vænne sig til belastning.

Når du har gået, cyklet (gerne indendørs på spinning-cykel) eller svømmet i et par måneder, vil jeg mene, at du kan begynde at løbe ganske langsomt. Start med gang-løb-gang-løb i 10, 20 og til sidst 30 minutter.

Når du kan løbe 10 eller 15 minutter i et stræk, kan jeg hjælpe dig med et program, der sigter på deltagelse i løb. Jeg vil mene, at du skal begynde med deltagelse i 5 & 10km løb i foråret, og så senere kan du sætte sigtekornet mod 1/2 maraton i sensommeren/efteråret 2011.

Mail til mig igen, hvis du har spørgsmål og/eller kommentarer.

Pøj-pøj

Henrik Lund Jensen

#3

Sørens billede

Hej Henrik og tusind tak for dit svar. Lyder interesant.
Jeg starter fra 0.
Har lige et par spørgsmål.
1. Har gået næsten dagligt omkring 7 km nu i 3 uger, mener du at jeg skal gå eller cykle i 2 måneder mere eller i alt inden jeg kan begynde på skiftevis gå og løbe.

2. Når jeg begynder på at gå / løbe, kan jeg så indarbejde de 10, 20 og 30 min i mine gåture?
Og skal jeg gøre det hver dag eller hver anden og hvordan sætter jeg løbe intervallerne op så det er forsvarligt? (evt. et lille program)
Og i tilfælde det er hveranden, kan jeg så gå i de mellemliggende dage?

På forhånd tak, jeg skriver til dig igen når jeg kan løbe 10 - 15 min. ubesværet så du kan hjælpe mig med et program.
Med venlig hilsen
Søren

#4

Henrik Lund Jensens billede

Hej Søren

1. Ja, jeg mener, at du skal gå/cykle i et par måneder, før du kan begynde på gå/løbe-programmet. Risikoen for skader er størst, når du går fra ikke-vægtbærende til vægt-bærende aktivitet.

2. Ja, det kan du godt. Det vigtigste er, at du kommer ind i en rytme og IKKE øger din træningsmængde for hurtigt. Du kan i princippet gå og cykle i ubegrænset tid uden den store skadesrisiko. Det er ved løb, at den stiger (risikoen for at blive skadet). Du kan sætte dine løbeperioder op med 5-10 % pr. uge (f.eks. løbe samlet 5 km i en uge og 5,5 km i den næste), MEN ikke mere. Og du kan sagtens benytte princippet om "hveranden dag".

PØJ-PØJ Og god tur!

Henrik Lund Jensen

#5

Sørens billede

Hej. Har nu først gået ture daglig på 5 til 7 km i en måned og i en måned har jeg så skiftevis cyklet og gået 4 til 7 gange om ugen som jeg blev rådet til. Er kommet ned på 88 kg og tænker på om jeg kan begynde at skiftevis gå / løbe og om jeg kan bruge jeres begynder program 2 til at gå efter eller om det er for hårdt for mig?
Nu er det baseret på 3 dage om ugen, kan jeg cykle i et par af de mellem liggende dage?

Med venlig hilsen
Søren

#6

Henrik Andersens billede

Hej Søren

Tak for dit spørgsmål.

Jeg mener nu du er klar til at gå i gang med løbe program 2, med skiftevis løb og gang.

Det er en god ide at supplere med cykling på de dage du ikke løber. det er ikke så belastende for kroppen fordi du ikke skal bære din egen vægt.

Men husk at lytte godt til kroppen og juster herefter.

God træning.

#7

Sørens billede

Hej og tak for dit svar.
Har tænkt mig at prøve at gå i gang med program 2 og cykle 2 af de mellem liggend dag og holde fri de andre 2.

Når jeg har gået ture har jeg gået 6 km på en time. Her i starten er træningen 15 min., kan jeg inkludere den i min gåtur uden at overbelaste led og muskler eller er det bedre for mig at gå helt efter skemaet?
Eller måske bare gå lidt oveni?

Mvh Søren

#8

Henrik Andersens billede

Hej

Det lyder som en glimrende ide at kombinere løbeprogrammet med gåturene, så du benytter dem som en slags opvarmning.

Du kan også sagtens gå på de dage du ikke løber. Gang er ikke så belastende som løb.

MVH

Henrik

#9

Sørens billede

Hej

Tak for svaret og god information.

MVH

Søren

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15350:

David Kuntz Etzerodts billede
Frisk fyr, på 40 +år, som må erkende løb er det der fungere bedst som sportsgren for mig. Elsker...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk