Jeg er kommet alt for godt i gang ...

Momas billede

Jeg har aldrig løbet, har brugt en lille bitte smule slidgigt i knæet som undskyldning.
Men for 14 dage gik jeg igang - i uge 1 4 x 3,5 km (30 min) på løbebånd og nu i uge 2 7,5 8 og i dag 8,5 km.

Efter løbeturen i dag har jeg haft ondt i knæene og er noget øm v. lænd/bækken.
Og er blevet gjort obs på at jeg passe på med at overtræne, så jeg ikke får løbeskader.

Jeg er vild med at løbe den der time et par gange om ugen, men det dur vist ikke her istarten?

Hvor længe (v. 8-8,5 km i timen) og hvor mange gange ugentligt er det ok, at jeg løber? I hvor mange uger, før det er ok at løbe 2-3 gange 8,5 om ugen???

PS mht. lænd-bækken - jeg havde sindsygt ondt samme sted som nu, da jeg fødte begge mine børn - det var som om veerne satte sig i ryggen - er det mon et symptom på, at jeg har lukket bækken og skal vælge løbesko udfra det (kan se, I har skrevet om det i tidligere dialog med slidgigt-løber)

#1

Momas billede

PPS - jeg har nu fundet de løbeprogrammer I anbefaler til nybegyndere - men jeg har ikke tålmodighed til kun at løbe så lidt og i så korte intevaller i flere måneder ... når jeg har kunnet løbe som beskrevet uden besvær de første to uger, er det vel fordi min kondition er så god, at jeg godt kan lægge ud med at løbe 4-5 km 2-3 gange om ugen i de første ?3? uger, og så trappe op med 1 km om ugen? Og selvfølgelig stoppe, når det gør ondt?

NB Dagen efter sidste lange løbetur forsvandt smerterne - pånær lidt ømhed i lænden,som stadig er der. Regner med - efter 5 dages pause - at løbe 5 km på lørdag (tempo 7,5 km i timen) - eller til ryg eller knæ begynder at gøre ondt ...

#2

Jesper Birkedals billede

Hej Moma

Starten på dit løbeeventyr, lyder fint med hensyn til distancen, MEN du trapper ALT ALT for hurtigt op, du skal have respekt for de signaler din krop sender, du må ikke trappe din træning op for hurtigt, her kommer lidt grundregler og principper

1) hold i de første par måneder ALTID 1 restitutionsdag imellem hver løbepas
2) øg kun dine kilometer stille og roligt, et spring på flere kilometer af gangen kan give problemer
3) hold igen med intervaller det første stykke tid.

Nogle vil nok gøre sig uenige i ovenstående, der findes altid mennesker der har evnen til selv efter lang pause at løbe 10km uden problemer, jeg er selv en af de typer, meget irriterende, he he. Men den evne besidder alle kroppe ikke, og det jeg skriver til dig er baseret på når jeg dagligt møder folk med løbeskader, så er et mønster som dit tit det jeg hører om, så ha respekt for din krop og tag det stille og roligt, der er ikke noget værre end at værre skadet.

Omkring dit bækken, så er der mange kvinder der får provokeret et øget vrid i bækkenet efter de har født, og det kan give dig rigtigt mange problemer, og være en stor del af årsagen til du har ondt efter løb, hvis de bækken er vredet, så opfatter din krop og især din ryg det som om du løber i en klip klap på den ene side og en høj hæl på den anden, det er dømt til at gå galt, så lig mærke til om du trods en mere rolig progression fpr rygproblemer, løberskader, hovedpine, generelt bare nye symptomer, så skal du nok have nogen til at kigge på dit bækken, igen henviser jeg til osteopater, og hjælper dig gerne med at finde en til dig

MVH
Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk