Intervaller

Nordboens billede

Hej Henrik,

Efter at have meget fine ambitioner (og måske illusioner?) om mine hastigheder og kunnen, har jeg måttet indse egne begrænsninger....;;-)

Har fundet mange interval programmer på nettet som jeg har studeret grundigt, og jeg har nu fundet en god rutine på løbebåndet som jeg kan leve op til og kan udvikle. Jeg fjumrede en del med pulsmåling og synes ikke at det fungerer for mig kun at bruge pulsen som basis for intervallerne, derfor har jeg valgt at bygge mine træning således (efter 10 min opvarmning):

5x2 min interval, hastighed første interval 9,6 km/t og derefter øges hastigheden for hvert interval op til 10 km/t. Planlægger hver uge at øge basis hastigheden med 0,1 (altså næste uge start med 9,7). Mellem hvert interval 2 min løb med hastighed 8,0.

5x1 min bakke med stigning 6%, hastighed 8,0 km/t med hvil 2 min samme hastighed.

Igår løb jeg sæt med interval - hvil - bakke- hvil x5. Det var hårdere end når jeg løber først interval og derefter bakke - men føltes effektivt og er en god måde til variation for det kan godt blive lidt kedeligt at løbe 55-60 min på bånd. :syg:

Nu er spørgsmålet hvordan det er mest effektivt at udvikle løbet for netop at blive ved med at presse mig selv som jeg gør nu - dog uden at presse mig så meget at jeg ikke kan gennemføre det antal intervaller jeg mener jeg mindst skal løbe: Er det mest effektivt at øge hastighed, eller er det bedre at øge antal minutter af intervallet? Mht til bakkeløb er det mest effektivt at øge hastighed, stignings procent eller tiden jeg løber opad - eller måske en kombination og hvordan er så bedst? :confused:

Mange Hilsener,
Nordboen

#1

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nordboen Tak for dine spørgsmål og fint, at du er kommet i gang på båndet:sko:. Det drejer sig om at øge den maksimale iltoptagelse i første omgang, og her det mest effektivt at øge "tiden", fordi det gælder om at løbe så længe som muligt med en høj puls. Eksempelvis er det mere effektivt omkring konditionsøgning at øge 1 km i 5.00/km til 1.500 meter i 5.00/km end at øge 1 km til 4.50. Når det gælder bakker, er øgning af "tiden" også det mest effektive, når det gælder maksimal iltoptagelse. Hvis du vel at mærke arbejder med den samme intensitet/puls. Hvis du vil blive bedre til at arbejde aerobt, f.eks. til de lidt kortere distancer eller til spurten, er det fint at øge tempoet og/eller lave bakken lidt "stejlere". Generelt vil jeg mene, at øgning af "tiden" er effektiv i grundtræningsperioden, og så kan du putte på med øget tempo og stejlere bakke i en senere fase hen mod konkurrencerne i foråret. Det er vigtigt at kunne styre sin træning, derfor er pulsangivelser og tempo de helt central parametre, også for at undgå overtræning / stagnation-888- Mail, når du har nyt fra "svederummet"....Pøj-pøj Henrik

#2

Nordboens billede
Hej Henrik, Tusind tak for brugbart og klart svar (som sædvanlig.....). Jeg ved godt at jeg skal lære at bruge pulsen også, er bare endnu ikke på et stadie hvor jeg kan finde ud af at kontrollere mit løb efter den. Vil tro at en måneds tid med intensiv interval træning vil give mig basal kondition, kontrol og kendskab til kroppen for at kunne arbejde bedre med pulsmålinger. LL Lyder måske lidt tosset, men har fundet ud af en ret god måde at presse mig selv på - visualiserer de klip jeg har set fra Running on the Sun Ultrarun Badwater (er man så meget mærkelig hvis man gør det?)....::-) Hilsen, Nordboen

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk