I form til Kaisermarathon i Tyrol efteråret 2013

Peter Bertrams billede

Jeg har været aktiv fodboldspiller og har spillet siden jeg var 6 år, men har ikke spillet regelmæssigt på et hold siden efteråret 2010. Jeg har altid været aktiv, men har det sidste halvandet års tid ikke rigtig gjort noget væsentligt ud af mit løb. I 2010 begyndte jeg en kort årgang at løbe længere løbedistancer, og fik blandt andet gennemført 10,8 km. distance i Helvede i Nord på 55 minutter, samt mit første halvmarathon som var BT Halvmarathon i tiden 1 time og 49 minutter, og det gik derudad. Men så fik jeg desværre en ankelskade i fodbold samme forår, samt jeg gik ned med lungebetændelse, der tog længere tid, og siden har jeg ikke rigtig gjort noget væsentligt ud af løb. Jeg har dog 3 børn der holder mig igang. Jeg føler mig ikke i superform, men føler heller ikke at jeg skal starte fra nul.
Jeg har givet mig selv et ambitiøst mål. I efteråret 2013, vil jeg gerne gennemføre Kaisermarathon i Tyrol, som er et bjergmarathon der slutter på toppen af et bjerg. Hvis det skal lykkedes, vil jeg gerne have nogle marathon i benene, for jeg har aldrig løbet et marathonløb før. Derfor er min foreløbige plan, at komme i form til Helvede i Nord 10,8 km. her til foråret samt Lillebælt Halvmarathon den 5 maj 2012. Til efteråret 2012 vil jeg gerne have gennemført mit første marathonløb. Selve tanken om at gennemføre et marathonløb er ikke rigtig noget der har kunnet motivere mig før. Jeg syntes det er kedeligt at løbe 42 km. rundt i gader. Det der motiverer mig er løb i afvekslende terræn, som bl.a. Helvede i Nord. Derfor kan det godt motivere mig at løbe et marathonløb hvis jeg ved, at der er et højere mål i sigte med det. Marathonløbet er træning til det ultimative løb næste efterår. Det tænder mig. Og så vil jeg naturligvis også gerne have nogle flere Cross Country løb i benene.

Jeg kan godt motivere mig selv til at løbe, og have disciplin med det, når jeg sætter mig et mål. Det var det jeg gjorde i foråret 2010, hvor jeg løb mit første halvmarathon, ovenikøbet i en god tid. Mit problem har så efterfølgende været, at sætte mig et nyt mål, for som jeg skrev længere oppe, så er et marathonløb i sig selv ikke noget der tænder mig.

Nu har jeg så omsider fundet et nyt mål at arbejde hen imod om halvandet år.

Jeg kan godt finde ud af, at træne mig op til distancerne i foråret. Tiden er ikke så vigtig. Det er mere at have nogle løb at træne hen imod. 

Spørgsmålene er hvordan jeg træner op til et marathonløb/Bjergmarathonløb. Det har jeg ikke prøvet før. Er det en realistisk linje jeg har lagt, og er det den rigtige handlingsplan.

Jeg kalder det en Step 1 som hedder 2012, hvor jeg kommer igang og får løbet mit første marathonløb. Step 2 er så 2013, hvor jeg får lagt mere bakketræning i benene, og det skal nok mest findes i udlandet og ikke i flade Danmark?   

#1

Peter Bertrams billede

Det skal lige med, at jeg er 35 år.

#2

Henrik Andersens billede

Hej Peter

 

Tak for din mail.

 

Det lyder som en spændende og bestemt ikke urealistisk målsætning du har lagt.

 

Fornuftigt at træne op til et " normalt" maraton i efteråret med et par delmål undervejs.

 

Jeg kan foreslå "skovmaren" til efteråret i Store Dyrehave ved Hillerød som et godt natur maraton, der også er lidt kuperet.

 

Ellers er opskriften jo i den korteste version, at det du træner bliver du god til, så det hedder bakke træning og udholdenhedstræning, men jeg vil foreslå at du starter med træning, der fokuserer på at forbedre din kondition. det vil sige intervaltræning af forskellig længde eller varighed 1-2 gange om ugen.

 

Jeg kan ikke her komme med et specifikt program men du kan benytte ovenstående retningslinier og så starte meget blidt op og langsomt øge træningsmængden med ca. 10 % pr. uge.

 

En god basis vil være at løbe 3 gange om ugen, og så prøve at løbe så varieret træning som muligt. Det kunne væer en tempotur, en intervaltur og en lidt længere tur i rioligt tempo.

 

Håber du kan bruge svaret.

 

god træning.

 

Henrik

#3

Peter Bertrams billede

Kære Henrik.

Tak for dit svar. Jeg kan se på dit CV, at du ved hvad du snakker om. Dine resultater taler for sig selv, så jeg er beæret over, at du giver dig tid til at rådføre mig.

Omkring Intervaltræning her i starten 1-2 gange om ugen, som du skriver. Jeg skal lige være sikker på jeg forstår dig. Mener du at jeg skal gå ud og løbe eksempelvis 3 kilometer i roligt tempo med indbygget interval løb f.eks. korte interval på 100 meter og lange interval 3-400 meter. Noget i den stil?  Og så stille og roligt bygge på.

Jeg har aldrig brugt intervalløb før som en del af min løbetræning, så jeg er lidt usikker.

Mange hilsener

Peter.

#4

Henrik Andersens billede

Hej

 

Der er mange måder du kan variere din intervaltræning.

Du kan lave det som fartleg det vil sige at du benytter omgivelserne og spurter for eksempel mellem bænke, træer, lygtepæle eller andre naturlige punkter.

 

Eller du kan lave det mere struktureret og lave faste intervaller på enten distance eller tid med pauser imellem.

 

Når du laver struktureret intervaltræning kan du variere i:

1. Antale intervaller

2. Interval længde

3. Interval pause.

 

Så det er bare at være kreativ og lave det så varieret som muligt.

 

Du kan få inspiration på motion online under intervaltræning.

 

 

God træning.

 

Henrik

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15350:

David Kuntz Etzerodts billede
Frisk fyr, på 40 +år, som må erkende løb er det der fungere bedst som sportsgren for mig. Elsker...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk