Hulfodssene betændelse

Berit MMs billede

Jeg løber 3 gange om ugen - i alt 25-40 km pr uge.

For 3 uger siden fik jeg pludselig ondt under foden efter et par kilometers løb, og min læge siger det er en betændelse i hulfods senen.

Jeg løber i neutrale sko, og har SuperSole indlæg fordi jeg har tendesns til at falde ind på foden. Laver øvelser for dette.

Jeg har nu holdt pause i de sidste 3 uger, og kun forsøgt at løbe lidt (2-3 km), men fik ondt. Smerterne er dog nu ved at aftage, og jeg mærker dem kun når jeg løber. Men hvor hurtigt kan jeg gå frem, for ikke at provokere skaden igen?  Skal jeg vente til jeg intet mærker, eller er det ok at løbe og fornemme en mindre smerter/irritation op til et døgn efter løb?

Er der andet jeg kan gøre?

Hilsen Berit (46 år)

 

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Berit

Jeg tror ikke du har betændelse i din svangsene. En betændelse kommer ALDRIG akut, det kan ikke lade sig gøre. En betændelse vil mere være en smerte der gradvis bliver værre og værre med tiden, og over dage uger bliver smerten så intens at du er nødt til at stoppe med at løbe, hvis vi nu tog en betændelse i svangsenen, men det samme gælder for alle typer af betændelse i kroppen.

 

¨Den type smerte du beskriver lyder mere som en mekanisk smerte, en fejlbelastning i kroppen. Dette kommer ikke fordi du løber forkert, eller går forkert, noget arbejder forkert i din krop. Det jeg kan mistænke er at du har en eller flere blokerede knogler i foden, det matcher dit smertemønster.

Den smerte de skaber, vil ikke gå væk ved pause somregel, der skal meget pause til. Betændelse derimod reagerer fantastisk på pause. Nu skriver du godt nok at det går bedre, og det er jo positivt, så du kan vælge at se tiden lidt an i første omgang, MEN MEN MEN

 

grunden til dit problem i foden kan komme fra dine sko. Hvis ikke du har læst tidligere indlæg fra mig her på siden omkring valg af løbesko, så kan du prøve at bladre lidt igennem dem. Som udgangspunkt er det godt du løber i neutrale sko, MEN det er helt forkert at give dig et par indlæg oveni, det giver ingen mening. Det svarer til at sætte nye støddæmpere i din bil, og så alligevel gøre fjederen stiv.

 

De indlæg du har som bremser din falden inad på foden, gør nøjagtig det samme som et par antipronationssko, så du kunne lige så godt løbe i sådan et par.

Nu ved jeg ikke hvordan din fod ser ud, der er nogle få mennesker der har brug for støtte i fødderne pga ekstrem platfodhed eller andre skævheder i foden, men det er meget få.

 

Mit bedste råd, er at du langsomt dropper dine indlæg, for du skal have lov til at falde indad på foden, DET ER NATURLIGT AT PRONERE PÅ FODEN, nu har jeg vist sagt det tydelig smiley

Men start stille og roligt med det, ta nogle små ture uden indlæg, på 3-4-5 km, og vær ikke overrasket hvis du mærker lidt småskavanker i nogle forskellige muskler i kroppen, når du ikke længere gør det, typisk efter 4-5 tur, så begynder du at trappe op på kilometerne.

 

Går det i foden ikke væk, så opsøg en osteopat der kan korrigere stillingen i din fod, og sikkert også gør lidt mere ved din krop for at rette den lidt op igen.

 

MVH

Jesper

#2

Berit MMs billede

Hej Jesper.

Tak for dit svar.

Jeg har nu prøvet at gå/løbe unden indlæg, men det går stadig helt galt og giver rigtig mange smerter.

Smerten var næsten væk, men så snart jeg prøvede at løbe igen kom den tilbage (efter 1 km).

Jeg vil følge dit råd om en osteopat. Kender du en god en i Nordjylland/Aalborg?

/Berit

 

#3

Jesper Birkedals billede

Hej Berit

Jeg kender desværre ikke nogen helt deroppe, du kan prøve at google osteopat og aalborg, ellers skal vi desværre helt til Randers Århus området før jeg kender nogen

 

MVH

Jesper

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15350:

David Kuntz Etzerodts billede
Frisk fyr, på 40 +år, som må erkende løb er det der fungere bedst som sportsgren for mig. Elsker...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk