En forstrukket marathondrøm

Sofies billede

Hej!

Jeg er igang med at træne op til min første marathon, CPH Marathon til maj. Jeg har flere halvmarathonløb og god hensigtsmæssig træning i baggagen, så denne drøm er både stor og meget realistisk for mig! 

Da det så er sagt, skulle der selvfølgelig komme noget i vejen, for et par uger siden. Jeg trænede intervaller, og mærkede pludselig et jag i baglåret/ballemusklen. Jeg har siden da døjet med smerter, nærmest ikke kunnet løbe og virkelig haft min tålmodighed på prøve. Jeg er rimelig sikker på at det enten er en fibersprængning eller 'bare' en forstrækning. Derfor har jeg også gjort som man skal gøre ved denne skade - holdt meget hvile med RICE-princippet, kun trænet uden smerter (svømning, crosstrainer og styrketræning) og udstrukket meget og brugt foam-roller. 

Jeg skal spørge jer, om der er mere jeg kan gøre? Det skete for et par uger siden, og jeg har nærmest ikke løbet siden, men har stadig ondt. 

Et andet spørgsmål, som egentlig er hovedårsagen til at jeg skriver - tror i marathon om 7 uger er realistisk? Eller skal jeg indse at jeg må udskyde drømmen? Det skal siges, at det længste jeg har løbet er 23 km, men er i den grad i form til at løbe 30 km. 

Det skal siges, at jeg har søgt lægehjælp, som måske henviser mig til en fysioterapeut - jeg ville bare lige spørge jer også! 

 

Med forhåbningsfulde hilsner, 

Sofie 

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Sofie

Vi nærmer os jo et kritisk for hvornår du skal beslutte om du skal løbe eller ej, derfor er det også vigtigt at finde ud af hvad det er der driller i baglåret. LAAAAANGT de fleste problemer af din karakter jeg ser i min klinik, er IKKE det som patienterne tror nemlig forstrækninger og fibersprængninger, men det er ofte spændinger i iskiasnerven. Selvfølgelig kan en fiber lade sig gøre, alt kan lade sig gøre. men oftest er symptomer som dine ikke det du tror det er.

I den forbindelse har jeg lige lidt spørgsmål

1) har du været hos tandlænge indenfor de seneste par uger, og fået lavet et eller andet ved en tand, et hul, en rodbehandling, implantant, i den dur?

2) gør det ondt hvis du spænder i baglårsmusklen, eller skal du ud for at løbe for at det gør ondt. 

3) prøv lige at google ordet ploven så vil du under billeder kunne se en kvinde ligge i en bestemt yoga stilling, med benene op over hovedet, prøv at lig dig i den stilling i 1,5-2 minutter, og lig og rul lidt frem og tilbage, det kan godt spænde lidt ned igennem ryggen, helt fint og normalt. Men det er især hvordan dit baglår føles efter at have ligget i den stilling

 

Ser frem til at høre fra dig

MVH

Jesper Birkedal

 

 

 

 

#2

Sofies billede

Hej Jesper

Tusind tak for det hurtige svar, det er fornemt. 

1) Jeg har været til tandlæge i sidste uge, det var dog længe efter at symptomerne startede, og det var også kun et tjek og tandrensning.

2) Det gør ikke ondt hvis jeg spænder, udstrækker eller let styrker baglåret. Det gør ondt hvis jeg løber, går med lange tunge skridt, eller har bøjet benet længe - det gør f.eks. lidt ondt om morgenen hvis jeg har ligget i fosterstilling om natten, eller hvis jeg sidder længe på en stol. 

3) Jeg dyrker ofte yoga, og ploven kan jeg sagtens lave uden at mærke noget i baglåret efter. 

Det skal siges, at det er forskelligt hvor smerterne er. Nogen gange i baglåret (lige under ballen), nogle gange omkring lysken/hoften og andre gange lidt over det hele (altså i baglår/balle/hofte-området). 

Og så lige en opdatering fra i går: da jeg skrev til dig, havde jeg næsten hele tiden smerter, bare jeg gik en lille tur gjorde det ondt. Jeg tog op for at styrketræne igår - meget let styrketræning for lige at mærke efter. Derefter havde jeg slet ikke ondt, og idag dagen efter heller ikke. Kun ved hårdere belastning. Det er som om styrketræningen har løsnet smerterne væk? 

 

Mvh

Sofie 

#3

Jesper Birkedals billede

Hej Sofie

tak for svarene. Det virker til at der er lidt mangel på bevægelse omkring dit bækken, hvilket er meget normalt, og det har måske været der længe inden du startede med at træne til marathon. Ofte så slår sådan noget som dette ud som et resultat af belastning over tid, mere end der er sket noget akut ved det enkelte træningspas. 

Min anbefaling vil egentlig være et få et gennemcheck inden du fortsætter de sidste ugers træning op til marathon. Find en osteopat der kan kigge din krop igennem, og evt lige rette de ting der måtte give anledning til de gener du har lige i øjeblikket. 

 

Det giver meget god mening at styrketræning har hjulpet, det kunne også en gå tur eller yoga eller stærk havde hjulpet :)

så find ASAP en osteopat der kan kigge hele systemet igennem :) Og sig endelig til hvis du har brug for hjælp til at finde en i dit lokalområde

 

mvh

Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk