Ømhed og smerte i knæet

Per Js billede

Hej, Forhistorien: Jeg har løbet 3 x om ugen gennem det seneste år. Højt tempo men kun mellem 7 og 16 km pr tur. For ca 3-4 uger siden satte jeg mig målet at forsøge at træne op til ultraløb og på sigt et 100 miles løb. Jeg ændrede træning så turene blev langsommere og længere. Gik fra ture på f.eks. 8, 7 og 14 km til ca. 10, 12, 18 -og er steget lidt til i sidste uge 12, 13, 26. Men stadig kun 3 x ugentligt og tempoet er som nævnt roligt. Jeg havde ikke haft nogen symptomer på overbelastning e.l. I går da jeg cyklede hjem fra job, cyklede jeg op af en stejl bakke og pludselig trak det lidt øverst på knæskallen. Jeg rejste mig og cyklede stående op af bakken uden at mærke yderligere. Efterfølgende kunne godt mærke lidt ømhed resten af dagen, men ikke noget generende. Om aftenen havde jeg aftalt en tur på ca 14 km med et par kammerater. Det gik uden problemer. Kunne godt mærke en ganske lille smule når jeg stod stille og mærkede efter, men ellers ikke. Dagen efter var det rimelig ømt og det er ikke blevet bedre i løbet af dagen.

Det skal nævnes, at jeg aldrig har haft nogen nævneværdig skade på bentøjet (udover brækket ben, som barn).

Lyder det som overbelastning? Eller...? Ser meget frem til at høre hvad I tænker.

Løbehilsner Per

#1

Jesper Birkedals billede
Hej Per Tak for indlægget. Smerter på toppen af knæskallen kan typisk komme af to årsager, som egentlig bunder i den samme årsag. Der ligger en mindre slimsæk på toppen af knæskallen og en ligeså lige uden på knæskallen, de er der for at mindske friktionen når man bevæger knæet. En slimsæk kan blive irriteret netop ved for mange gentagelser, ligesom hvis du gnider hænderne hårdt sammen, så bliver der rødt og varmt. Dette kan i sidste ende blive til en inflammation, det stadie tror jeg dog slet ikke du er på, så kan du ikke løbe så langt. Årsagen til at du er blevet irriteret omkring knæét er typisk at der er for lidt bevægelse af knæskallen, eller at du er for spændt i lårmusklen. Begge dele vil gøre at friktionen imod slimsækken øges. Den manglende bevægelse kan have været så lille, at du har kunnet løbe i mange måneder uden gener, men nu siger kroppen stop. Den progression du beskriver i din træning lyder på ingen måder som en overbelastning, så skulle du også efter min mening have flere symptomer i andre muskelgrupper. Årsagen til at du måske Harald nedsat bevægelse omkring. Knæskallen eller spændt i lårmusklen skal man finde i bækkenet. Der kan være mange årsager, blindtarmsar eller andre operationsar, andre gamle skader, fordøjelsesbesvær, rygproblemer, eller problemer højere oppe i kroppen. Når det er sagt så synes jeg du i første omgang skal prøve at ise knæet dagligt i. 20 minutter, gerne flere gange, for at bremse en evt lille begyndende irritation af slimsækken. Den kan have reageret på din øgede træningsmængde, men uden at du behøver at få gjort alt mulig andet behandling ved kroppen. Så is dagligt 20.min. Almindeligt stræk af lårmusklen, og så bliver du ved ned at løbe, men bare lidt færre kilometer, og ser om irritationen forsvinder . Mvh Jesper

#2

Per Js billede

Hej Jesper,

Der er faktisk kommet lidt ændring i situationen siden mit indlæg. Jeg havde ikke set dit ellers meget hurtige svar, så jeg redigerede lidt i mit indlæg, men har rettet tilbage igen - og skriver i stedet ændringen her.

Efter jeg skrev indlægget bemærkede jeg, at der begyndte at komme en skarp smerte i knæet (virker som om det er inde i selve knæet - ikke udenpå som det var i starten). Jeg håbede det ville blive bedre hen over natten, men faktisk synes jeg det er blevet lidt dårligere på trods af at jeg ikke har belastet knæet overhovedet. Men den skarpe smerte kommer så snart jeg lægger noget belastning på højre knæ (f.eks. rejse mig fra stol e.l.). 
I morges cyklede jeg stille med vores dreng til gymnastik (ca. 500 meter) uden overhovedet at trykke med højre fod. Det var ikke engang en god oplevelse. Jeg kan godt cykle, men der er noget ubehag ved at strække og bøje (selv uden belastning overhovedet).

Kan det være noget menisk? Jeg havde ingen problemer i denne retning, da jeg første gang mærkede ømheden i knæet på cyklen (??) - dette er først kommet 1-2 dage efter og her har knæet været helt i ro.
Håber du har et skud på en forklaring :) - indtil videre holder jeg mig i ro.

#3

Jesper Birkedals billede
Hej Per, der kan godt være menisken men hvis den skal gøre ondt ved så lidt belastning som du beskriver, så er min erfaring at så skal du virkelig være kommet slemt til skade med knæet, og det lader det jo ikke tid. Jeg vil mere tro at vi er i irritation/inflammationsområdt, så igen vil jeg stærkt anbefale at du iser, for at se om det hjælper på smerterne Mvh Jesper

#4

Per Js billede

ok - det er jeg i fuld gang med.

Mange tak for rigtig hurtigt svar :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15347:

Marzenas billede
Jeg hedder Marzena fra 2 år siden startede jeg at løbe… Nu min højste distance 52km Hver weekend...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk