- 20-05-2015
- Tor Rønnow
- Tors klumme
På søndag afvikles årets NYKREDIT Copenhagen Marathon i vort lands smukke hovedstad, godt 12.000 løbere skal prøve kræfter med den legendariske maratondistance finurligt snoret rundt om Københavns centrum og nærmeste brokvarterer. Undervejs får man udsyn til så godt som alle eftertragtelige turistmål i byen, bedre kan det ikke gøres og i få storbyer, endsige hovedstæder, er det gjort så godt: NCM har en af verdens bedst anlagte maratonruter ud fra et oplevelsesmæssigt og repræsentativt perspektiv at regne. Faktum !
NYKREDIT Copenhagen Marathon. Foto: Tor Rønnow
For først gang i 10 år stiller undertegnede ikke til løbsstart, men skal til gengæld give den gas som tilskuer og hepper på sidelinien. Til dette formål derfor denne lille guide til, hvorledes rigtig maratonhepning bør foregå. Del gerne rådene vidt omkring, så vi kan give løberne et drøn af en fest !
1. Dedikation - giv den gas, skrig og råb for fulde hals ! Pak genertheden og janteloven helt væk
2. Musik - tag en ghettoblaster eller nogle aktive højttalere med og blæs nogle kendte rock- eller popnumre ud i æteren
3. Bannere og skilte - gerne store, gerne sjove eller frække
God hepning handler om at skabe stemning for alle deltagerne, så hep på så mange som muligt, der kommer forbi, ikke blot de 10 sekunder, du lige sér en, du venter på eller kender. Maratondagen er en lang fest, og det er ikke meningen, du skal kunne tale på mandag ! GIV DEN GAS !
Hvad musik angår, så vælg nogle up-beat numre af f.eks. ABBA, Queen, AC/DC, Elvis eller andet tilsvarende "universelt", nogle numre som vækker følelser og skaber glæde og energi for menneskemængden, ja, både for løberne og de øvrige tilskuere. Vælger du fem-seks gode numre kan de sagtens køre på repeat i 3-4 timer, tænk på, at løberne kun hører 10-20 sekunder af sangene alligevel. Skru op for bassen og GIV DEN GAS !
Bannere, flag og skilte mv. er en hel "videnskab" for sig, nedenfor følger nogle eksempler på, hvad man kan give sig i kast med. Sørg for, at dine ting kan ses på god afstand og sørg igen for at skabe stemning og glæde for mængden. Suffix: GIV DEN GAS !
For det første behøver bannere ikke følge almindelig logik, de skal bare være nemme at læse og give smil og motivation...
Berlin Marathon 2013. Foto: Tor Rønnow
... så giv den fuld gas...
NYKREDIT Copenhagen Marathon 2014. Foto: Tor Rønnow
... lav noget støj...
H.C. Andersen Marathon 2010. Foto: Tor Rønnow
... gør det evt. lidt vovet og frækt...
Budapest Marathon 2008. Foto: Tor Rønnow
... og gerne med humor...
Marine Corps Marathon (Washington) 2010. Foto: Tor Rønnow
.. og evt. med et stænk af sarkasme og offerrole. Alle ved jo, at maratonløbere er håbløse at leve sammen med, ikke ?
Marine Corps Marathon (Washington) 2010. Foto: Tor Rønnow
En særlig variant af det gode humør findes man hos deltagerne selv, nemlig i form af udklædninger og sigende T-shirts...
Boston Marathon 2007. Foto: Tor Rønnow
... nogle fordrer man løber "sammen"...
Copenhagen Marathon 2009. Foto: Tor Rønnow
... nogle er meget grundige i så henseende...
Marathon de Medoc 2008. Foto: Tor Rønnow
.. og andre tager tingene helt på deres egen skrællede måde.
London Marathon 2009. Foto: Tor Rønnow
Jeg håber nærværende lille skriv vil være med til, at København giver alle løberne deres livs oplevelse nu på søndag. Måske interesserer du dig ikke for løb, nå, men kom alligevel og interessér dig for din by, dine medheppere og de mange løbere. Det ER festligt, og især når vejret er godt - og dét bliver det. Lad os sammen, allesammen, hjælpe løberne de forjættede 42 km frem til dette syn og målstregen !
NYKREDIT Copenhagen Marathon 2012. Foto: Tor Rønnow
Så derfor: Kom, kom, kom og GIV DEN GAS !
Fired up ? Ready to go ? Det tror jeg nok, vi åh BAM er !
vh. Tor Rønnow