Beringsstafetten 2010

Søren H. Mikkelsens billede

Atletica og Horsens OK har formået at skabe et stafetløb i Horsens, som i løbet af få år, er blevet en kæmpe succes. Undertegnede har deltaget siden løbets start, og har derfor kunnet følge den flotte udvikling. De 750 pladser (hold med op til 5 deltagere) er udsolgt længe før tilmeldingsfristen, hvilket skyldes en blanding af kvalitet og et godt koncept. Den korte distance sammenholdt med fællesskab, madpakke og hyggelige omgivelser i Bygholm Park, er et fantastisk udgangspunkt for mange virksomheder, som vil give deres medarbejdere en god og hyggelig oplevelse. Alle kan være med, uanset form. Samtidig er der mange hold, der er mere seriøse omkring løbet. De store løbeklubber stiller med hurtige hold og mange lokale sportsklubber danner hold, specielt til dette løb. Flere virksomheder og sportsklubber opstiller endvidere telte og grill m.v. for at have et fælles udgangspunkt i parken, samtidig med at fællesskabet dyrkes.
Dette års løb blev afviklet tirsdag den 24. august. Vejret var skiftende med enkelte byger og let blæst.

Før løbet 

Beringsstafetten har sin egen hjemmeside www.beringsstafetten.dk som er meget informativ og overskuelig. Ved tilmelding guides man videre til www.eventtickets.dk som står for tilmeldingen. Det fungerer upåklageligt. Prisen er 380 kr. pr. hold plus gebyr på 20 kr. Prisen inkluderer, udover startgebyret, også en madkurv samt 1 øl/vand pr. deltager. Der er 3 klasser (mix, herre og kvinder). Udover stafetruten, som er 2,65 km pr. runde, afvikles et gratis børneløb på 400 meter samt en walkrute på 5 km for hold, hvor de 5 deltagere går sammen. Parkeringsforholdene er meget fine i nærheden af parken. Startnumre og chippen hentes før start i informationsteltet. Mange havde glemt deres kvittering, som skulle bruges ved afhentningen, hvilket gav lidt kødannelse, da der ikke var oversigtskort med holdenes tilmeldingsnumre. De frivillige var dog søde til at hjælpe. Der var ingen mulighed for omklædning eller bad ligesom der ikke var en opvarmningsseance i forbindelse med løbet.

4
Under løbet 

Løbet startede med første løber kl. 18.30. Ruten gik igennem den skønne park, hvor ænder, gæs, svaner og tilskuere var vidner til løb på alle niveauer. De hurtigste brugte langt under 10 minutter på runden, men der var også mange, som brugte over 20 minutter. I skiftezonen skulle stafetten (chippen) aktiveres, inden den blev givet videre til næste løber. Det var vigtigt at have faste aftaler om afleveringssted, da man let bliver forvirret, når 100 løbere står i en klump og venter på deres stafet. Sidste løber (efter 5. runde) blev ledt ind i en målsluse, hvorefter løbet var slut. Der er forbavsende god plads på stierne og i skiftezonen, hvilket skyldes god organisering og gode brede stier. Eneste lille irritationsmoment er alle de løbere/tilskuere, som skal over stien foran skiftezonen. Her måtte mange løbere løbe zig-zak igennem mængden, hvilket er uhensigtsmæssigt. Det er nødvendigt at kunne forcere stien i forbindelse med løbet, både før og efter, men det ville gavne løbet, hvis der blev lavet en form for midlertidig bro eller lignende til formålet.

4
Efter løbet 

Sidste mand i mål fik udskrevet holdets diplom, med tid for hver deltager. Umiddelbart efter målslusen/skiftezonen, var der adgang til vand. Herefter kunne man hente holdets madpakke, frugt og drikkevarer. Der var også mulighed for at supplere op. Der var præmier til de hurtigste hold, ligesom der var pokal til den virksomhed/klub/skole der stillede med flest antal hold. Endvidere var der udtrækning af gavekort på startnumrene.
Resultatlisten kan findes på hjemmesiden http://www.beringsstafetten.dk.

5
Løbets helhed 

Beringsstafetten er et stafetløb, med plads til alle. Dette sammenholdt med de fine rammer i Bygholm Park og fællesskabet på holdene gør, at løbet er en succes. Arrangørerne har valgt at stoppe ved 750 hold, hvilket er godt. Hvis der lukkes flere hold ind, vil oplevelsen blive dårligere. Der er allerede tendens til små kødannelser i skiftezonen, som kan være et irritationsmoment. Det er en god ide at fastholde det høje niveau på løbet, frem for at tænke alene på startgebyrene. Arrangørerne skal have ros for dette løb. Jeg håber at klubberne vil fortsætte det succesfulde samarbejde fremover. Jeg, og mit hold, vender gerne tilbage i 2011.

4

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14107:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019