I gang med løbetræning

Det antages at over 1 mio. danskere løber regelmæssigt. Løbetræning er blevet en folkesport. Det er uden tvivl fordi løb passer godt ind i det moderne hverdagsmønster i modsætning til mange andre træningsformer. Løbetræning kan udføres med kort varsel, når det passer dig bedst, på skiftende tidspunkter og med forskellig varighed - og så kræver det et minimum af udstyr. Løb giver meget hurtigt mærkbare resultater i form af vægttab, bedre humør, mere energi, større overskud og færre sygedage og ikke mindst reducerer løbetræning risikoen for hjerte-kar-sygdomme og stress. Endelig er løbetræning en god statusmarkør for en sund livsstil. At løbe et maraton er blevet en folkesport. Marathons løbes i hele verden.

Løb er én af de mest intense træningsformer, bl.a. fordi vi i hvert skridt bærer hele vores kropsvægt. Det gør det også til én af de mest effektive træningsformer, både hvad angår kondition og kredsløb. 

Men løb kan også give stor risiko for skader. Løb er en intens træningsform og indebærer  mange stød og vrid i kroppen, og det indebærer større risiko for skader end mange andre sportsgrene. Du kan imidlertid gøre en masse for at modvirke skader. Vigtigst er det, at du ikke overtræner. Vær tålmodig, og øg ikke træningsmængden mere end kroppen kan klare. Tommelfingerreglen siger 10% øget distance per uge. Det er også vigtigt, at du løber med de rette sko. Her er det bedste råd, vi kan give, at søge vejledning i en forretning med forstand på løb.

Den hyppigste årsag til skader hos nybegyndere er for hurtig forcering. Husk at led, sener og muskler først venner sig til din nye livsstil efter ½ år. Konditionen bliver derimod hurtigt bedre. Derfor har mange tendens til at gå for hurtigt frem. Brems op og følg et løbeprogram for begyndere. Så minimerer du risikoen for skader. Under Løbeprogrammer her på sitet finder du programmer til alle niveauer.

For at holde motivationen kan det være en god idé at dele dine løbeoplevelser med andre. Opret en blog her på sitet og fortæl om din løbetræning. Det er sværere at droppe løbeplanerne, når du deler dine løbeoplevelser med andre, end når du bare løber for dig selv. Brug LøberForum til at spørge erfarne løbere til råds om dine vanskeligheder. Mange har sikkert været i samme situation som dig.

Brug også brevkassen her på sitet til at få råd fra eksperterne om kost, træning og fysioterapi.

Køb dine løbesokker, energiprodukter og andre fornødenheder i webshoppen for løbere her på sitet. Portoen er gratis og forsendelsen hurtig. Brug i det hele taget sitet her til at nå dine mål med din løbetræning.

Rigtig god løbetræning...

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12589:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen