Kost

Kosten har endog meget stor indflydelse på din præstationsevne under fysisk aktivitet. Kroppen skal have tilført energi, vitaminer, mineraler, væske og en lang række andre stoffer for at fungere optimalt i lang tid ad gangen.

I denne sektion om kost og motion får du de vigtigste informationer om kostens betydning for motionsløbere. Forskningen i kostens betydning kommer hele tiden til nye erkendelser. Vi forsøger at følge med og præsentere de vigtigste resultater i denne sektion.

  • Kosttilskud som supplement til kosten

    Er der noget som kan dele vandene, så er det når snakken falder på kosttilskud.

    Læs mere
  • Boost dit immunforsvar – spis dig løbestærk

    Af Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikatør

    Vinteren har for alvor banket på døren. For at undgå forkølelse og influenza – og dermed også irriterende løbepauser - er det en god idé at tænke over, hvad du putter i munden.

    Læs mere
  • Fakta og myter om sukker

    Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

    Sukker indeholder kun kalorier, i modsætning til et jordbær eller en fersken som ud over deres naturlige sukkerindhold også indeholder vitaminer og mineraler.

    Læs mere
  • Alkohol – ven eller fjende?

    Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

    Alkohol adskiller sig markant fra rygning. For rygning gælder, at selv en enkelt cigaret i ny og næ er helbredsskadende. Men med alkohol forholder det sig anderledes.

    Læs mere
  • Sådan spiser du dig gennem julen

    Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

    I december måned bliver vi tilbudt æbleskiver og gløgg, småkager og juleknas her, der og alle vegne, og det er svært ikke at lade sig friste.

    Læs mere
  • Lev lidt sundere med de nye kostråd

    Af Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

    Så kom de endelig. De nye kostråd fra Fødevarestyrelsen. Og denne gang er der 10 af dem.

    Læs mere
  • Derfor er det vigtigt at spise efter de 8 kostråd

    Af Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen

    De 8 kostråd er de officielle anbefalinger til en sund livsstil. Rådene er hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet.

    Læs mere
  • Sådan skal du planlægge din kost op til løb

    Af Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    Kalenderen siger forår, og det betyder masser af skønne løb og konkurrencer.

    Læs mere
  • Det kan du bruge kosttilskud til

    Af Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    Et hav af forskellige sportsprodukter indtages i troen på, at kroppen har et øget behov for visse næringsstoffer i forbindelse med fysisk aktivit

    Læs mere
  • Myter om mad og motion

    Af brevkasseredaktør Nina Markholt, klinisk diætist og kommunikationsstuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    Der florerer mange myter om, hvad der er bedst at spise og drikke i forbindelse med løbe- og styrketræning.Hvis du træner for at holde dig i form, skal du leve efter de officielle 8 kostråd.

    Læs mere
  • Vigtigheden af jern - hvis du løbetræner meget

    Klinisk diætist, Nina Markholt

    Hvis du spiser sundt og varieret, og er i energibalance, er det som udgangspunkt ikke et problem at dække kroppens behov for vitaminer og mineraler.

    Læs mere
  • Hvad er bedst at spise og drikke i forbindelse med løbetræning?

    Klinisk diætist, Nina Markholt

    Hvad adskiller en løbers kost fra en ikke-løbers? Hvis du lever forholdsvis sundt og varieret i forvejen, så er det korte svar: ikke ret meget.

    Læs mere
  • Alkohol-fri hvedeøl fremmer sundhed for atleter

    Verdens største undersøgelse af antioxidanters virkning på maratonløbere dokumenterer positive effekter på immunsystemet.

    Læs mere
  • Kostens betydning

    Professions Bachelor i ernæring og sundhed Pernille Højer Christensen

    Kosten har stor betydning for din træning.

    Læs mere
  • Spis nødder

    Nødder hver dag er et simpelt tip til at forebygge hjertekarsygdomme.

    Læs mere
  • Spis masser af farvet frugt og grønt

    Når du løber i lang tid, svækkes immunforsvaret midlertidigt. Forbrændingen i musklerne danner et bi-produkt ROS (reactive oxygen species).

    Læs mere
  • Væske

    Et tilstrækkeligt indtag af væske er en forudsætning for optimal præstationsevne - både i forbindelse med træning og konkurrence.

    Læs mere
  • Proteiner

    Proteiner er kroppens byggesten. De bruges til at opbygge bl.a. celler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer . Proteiner består af forskellige aminosyrer.

    Læs mere
  • Vitaminer

    Vitaminer blev opdaget og navngivet af polakken Casimir Funk i 1911.

    Læs mere
  • Mineraler

    Mineraler er stoffer, der er vigtige dele af vores ernæring. Vi kan ikke danne dem selv, og derfor skal de tilføres fra kosten.

    Læs mere
  • Kulhydrat

    Kulhydrat er vores vigtigste kilde til energi. Kulhydrater inddeles i sukkerarter, stivelse og kostfibre.

    Læs mere
  • Fedt

    Fedt er opbygget af forskellige fedtsyrer, og er et nødvendigt næringsstof for kroppen. Det er vigtigt som energikilde og som depot for opbevaring af energi.

    Læs mere
  • Energi

    Kroppen har brug for at få tilført energi hver dag. Energi fås gennem den mad, vi spiser.

    Læs mere

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12353:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen