Udstrækning

lillelones billede

Hej,

Hvornår er det mest optimalt at strække ud efter løb?

Hilsen
lillelone

#1

Lolos billede
Hej lillelone Det er jo lidt af et konfliktområde. Nogen mener slet ikke udstrækning virker... Men hvis man tror på det, så er det mest effektivt at gøre det indtil ca. 10 min. efter løb - altså mens musklerne stadig er varme. Men det kan også godt betale sig at strække ud jævnligt henover dagen, selvom musklerne ikke er varme. Det kommer lidt an på, hvad formålet er.

#2

hvilsoms billede
:-D Ja, det er der jo en vis dialog om... Hvornår har du måske set en gepard strække ud efter en jagt ? Eller en gazelle stå og presse på et træ :-) Well, hvis det skal virke, så bør det vel være mens musklerne stadig er varme; men ikke skoldhede. Dvs. 10-15min efter løb. Når sveden sådan er holdt op med at sprøjte fra panden. Ellers er det vel bare godt at strække lidt i ny og næ. Selv kan jeg ikke mærke forskel på, om jeg strækker eller ej.

#3

Sernus billede
Og hvad præcist skulle det virke imod? Selv har jeg kun gjort det i starten, det vil sige lige da jeg begyndte, og det er nogle år siden. Det kan da godt være det virker lidt imod ømhed, men udover det tror jeg ikke det virker imod noget. Og nu kan jeg også godt lide at være øm efter jeg har løbet, det motivere mig lidt til at træne videre, hvis ellers ikke jeg er for træt. :) Min egen oplevelse er at det bliver svære og svære at blive øm efterhånden som jeg kommer i bedre form, hvem hved? Måske fordi jeg ikke stræker ud mere? Og det er ikke fordi jeg har læst om den "videnskablige" undersøgelse der siger det ikke gør nogle forskæl. Selvom jeg for nylig [B]har[/B] læst noget om et eller andet. Hvor vidt man kan tro på det hved jeg så ikke. Men selv stræker jeg som sagt ikke ud, så jeg vil nok ikke være den bedste at spørge. Noget andet er måske også, at hvad en "videnskablig" undersøgelse fremviser kan måske passe godt på nogen, imens det ikke passer på andre, tror mange gange det er bedst at føle sig frem, og undersøge tingne selv. Jeg vil derimod sige at den med at strække ud skulle virke imod noget virker lidt usandsynligt. Men det er bare hvad jeg syntes at fornemme.. Der står i øvrigt en hel masse her: [url]http://www.marathonsport.dk/at-loebe/loebeartikler/loeb-og-udstraekning[/url] Men hvor vidt det er holdbart for den enkelte hved jeg ikke. Den artikel får det mere til at lyde som om, at visse smedigheds øvelser ville gøre langt mere gavn, end enkelte øvelser før eller efter en løbetur. Jeg mindes også at have læst, at de bedste løbere var de mindst smedige. På hvilken måde kan jeg ikke huske, men syntes selv det virker lidt usandsynligt. Måske de bare har trænet løb, uden ellers at træne smedighed.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 13847:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør