Uændret kondition

Andreas Skjæmt Andersens billede

Jeg løber sammen med en kammerat engang imellem og plejer at smide mine tider ind på Endomondo.

Nu har jeg lige lagt dagens træning ind og sidder og studser over hvor ens mine tider er.
Er det normalt at konditionen forbedres så langsomt, som i bør kunne se via dette link?

 

#1

Sørens billede

Hej Andreas

Hvis du skal forbedre din kondition skal du træne den specifikt. Det første som slår mig er, at du løber forholdsvist uregelmæssigt. I sidste uge løb du slet ikke, mens du i denne uge har løbet tre gange. Hvis du skal forbedre din kondition mærkbart skal du løbe oftere og mere regelmæssigt. Løb f.eks. tre gange om ugen fast, hvoraf den ene tur er en intervaltræning. Intervaltræning er nøglen til bedre kondition, men det kræver en god grundform som udgangspunkt. Du kan evt. starte med det, man kalder fartleg, hvor du et par gange i løbet af din almindelige løbetur tager nogle korte spurter og på den måde får pulsen højt op. Det er en høj puls tæt på max, som udvider din kapacitet efterhånden.

Jeg håber, det var en hjælp :-)

 

#2

Andreas Skjæmt Andersens billede

Hej Søren.
 

Det er en fejl jeg ikke har skrevet noget ind for sidste uge.
Gennem de seneste 3 - 4½ måneds tid har jeg løbet rundt regnet 2 -3 gange ugentligt.
Oftest samme rute (4,4km).

Da jeg kun har løbet fast i år tror jeg ikkke mine led er helt parat til intervaltræning, men fartleg kunnne være en ide.
Vil det kunne ses på farten hvis jeg smider en tur op ad en trappe ind på den normale rute, eller vil det gavne noget andet?

Derudover overvejer jeg at starte med en anden form for træning 1- 2 gange ugentligt (de dage jeg ikke løber).
Jeg er ikke helt sikker på om der findes nogle konditionsmaskiner i fitnesscentre der ikke berører benmuskulaturen, men udelukkende træner overkroppen på den ene eller den anden måde, men hvis der gør vil jeg meget gerne høre om dem.


 

#3

Anonyms billede

Hej Andreas,

 

Jeg vil ikke gøre mig klog på om dine led kan klare det endnu, men det er i hvert fald fornuftigt at tage den sikre vej du er igang med.

 

I fitnesscentre er der som regel en håndcyklingsmaskine, altså hvor man drejer på et par pedaler med armene. Jeg har aldrig prøvet dem, men jeg vil tro at det sagtens kan få pulsen op.

 

Derudover vil du helt sikkert heller ikke overbelaste nogen led på en cross-træningsmaskine som vist her:

http://munfitnessblog.com/6-reasons-you-should-exercise-with-cross-trainer-or-elliptical-exercise-machine/

 

Mvh. Mikkel

#4

Sørens billede

Hej Andreas

Ok, så er din træning fin nok. Men du har ret i, at intervaltræning kan være for hårdt for kroppen på nuværende tidspunkt. Det samme gælder faktisk bakketræning eller trappetræning. Det er enormt belastende for led og sener. Jeg ville starte med fartleg. Det giver rigtig god mening. Du kan evt. følge det "nye" råd 10-20-30 altså løb hurtigt i 10 sekunder knap så hurtigt i 20 sekunder og langsomt i 30 sekunder. Den cyklus kan du gentage nogle gange i løbet af din tur. Det vil helt sikkert forbedre din kondition.

Med hensyn til supplerende træning, så er det altid en god idé. Løb er meget monotomt. Svømning er rigtig godt, men det er også godt at styrke især hoftemuskler, ryg, mave og lårbensmuskler. Det vil stabilisere dit løb og minimere risikoen for overbelastningsskader.

God fornøjelse :-)

 

#5

Andreas Skjæmt Andersens billede

Tak skal du have Søren.

De ting kan jeg nævne overfor træneren når jeg melder mig ind i et fitnesscenter og bede ham udpege nogle øvelser for mig.

 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk