Træning til halvmaraton

Lars Lundsgaard Sørensens billede

Hej.

Jeg er lige blevet medlem her, så jeg vil lige stille et spørgsmål.

Jeg er startet på træning til halvmaraton - det træningsprogram, der hedder Halvmaraton, program 2. Fra 10 - 21 km. på 6 uger. Her fra sitet.

Jeg har været på den første tur: 5 km løb i pulszone 2 (hos mig er det en puls mellem 132-144 bpm).

Er der nogen her, der har prøvet hele programmet?

Jeg havde nemlig store problemer med at løbe langsomt nok - min puls lå hele tiden i den høje ende, og jeg følte, at jeg tog den rigtig meget med ro på hele turen.

Lidt om mig: Har løbet siden 2005 - de seneste 3 år i klub. Har løbet 3 halvmaraton (2008, 2010, 2011) og skal løbe det næste 24/3 2012.

Jeg er en tung løber og jeg løber ikke hurtigt. Omkring 2½ time for de 21 km. Alder: 59 år.

Det ville glæde mig, om der var nogle, der havde erfaringer med dette program - det er første gang, jeg vil følge et program, der er lagt an på pulsen (men det skal da prøves :-))

Og forresten: Godt nytår, alle her.

#1

Anonyms billede

Hej Lars

Jeg her ikke fulgt programmet, men umiddelbart vil jeg mene, at du har fat i et forkert program. Programmet er beregnet til de, som kun lige er nået op på 10 km. og gerne vil træne til et ½ marathon. Du er jo en veltrænet løber, som har løbet i mange år og deltaget i flere halvmarathons. Så for dig gælder det vel om at vedligeholde din halvmarathonform - dvs. lange ture i et roligt tempo og korte ture i "høj" fart. Det kan struktureres på mange måder, men det må være princippet i programmet. Og så må du også finde ud af, hvad dit mål er. Skal du gennemføre på en bestemt tid eller blot gennemføre. Hvis du blot skal gennemføre, så er du der vel allerede træningsmæssigt??

Godt nytår.

Jesper P.

 

#2

Martins billede

Hej Lars

Jeg har ikke selv fulgt noget program ..... endnu.

Men har dog gode erfaring med at træne for at løbe hurtigere og her er et godt råd om at øge dit tempo.

  • 1o min opvarmning med langsomt løb
  • 1 minuts frisk løb og så 1 minuts gå / lunte pause- gentag 4 gange
  • 10 min afjog til sidst-

Pulsen skal være mellem 70 og 80 %, dette vil give dig mere tempo g forbedere formen.

 

Er spændt på at høre nærmere til hvad du vil opnå.

 

Martin

http://trendsport.dk/

 

#3

Lars Lundsgaard Sørensens billede

@ #1: Tak for dit svar.

Nu har jeg så besluttet, at jeg alligevel vil prøve at følge programmet - i hvert fald foreløbigt. Jeg har de foregående år trænet nogenlunde som du beskriver, men jeg tror ikke, min træningsmængde har været nok. Jeg får løbet godt 800 km pr. år, men jeg er ikke i stand til at løbe de 21 km. uden gode gå-pauser indimellem.

Mit nærmeste mål er, at jeg vil klare næste halvmaraton (24/3) i bedre tid end tidligere - og at jeg kan løbe Lillebælt halvmaraton (5/5) uden andre pauser end ved depoterne.

Jeg har været på de første 3 ture i programmet, og jeg kan mærke, at selv om intensiteten ikke er særlig høj endnu, så er jeg blever mere opmærksom på min løbe-økonomi og vejrtrækning, da jeg fokuserer på pulsen. Nu må vi se.

 

@ Martin: Du spørger om mit mål. Det er - som du kan læse ovenfor - at øge min udholdenhed og også gerne at få lidt mere tempo på.

Jeg vil gerne (nu håber jeg ikke, sønnike læser med her) kunne presse min søn lidt, når vi skal løbe Lillebælt halvmaraton til maj. Sidste år løb han sit første halvmaraton, og han var ½ time hurtigere end mig, så der skal kortes noget af tiden.

Jeg er helt med på dit træningsforslag, og programmet indeholder da også intervaltræning - samt en hel del udholdenhedstræning.

Lars

#4

Kristian Cecils billede
Hej Umiddelt bare efter min egen oplevelse ved mit første halvmarathon vil jeg sige at det er en god ide få løbet de 21 km igennem to måneder før dagen. Ellers bare løbe nogen gode tur på 10-16 km. Tre gange om ugen. En gang i mellem en tur på 21 km hvis du kan klar det.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14110:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019