Total nybegynder

Andreas Skjæmt Andersens billede

Hej allesammen.

Fedt at have fundet et hyggeligt forum, hvor man kan snakke om løbsoplevelser og -problemer.

Jeg er total nybegynder, 28 år og ca. en uge inde i noget der forhåbentligt viser sig at være et rygestop ;;-)

Jeg har længe gået og tænkt på jeg gerne vil forsøge at komme lidt igang med løb.
Normalt ror jeg kajak, men det giver jo ikke den store forbrænding.

Sådan noget som distanceudmåling går jeg ikke så meget op i - det er for high tech for mig at sidde og måle den ud på en hjemmeside med nogle satelitter. GPS er en by i Rusland for mig, den derfor vil jeg nu gerne have en smule jord under de gamle sko fra Beredsskabsstyrelsen alligevel ::Smile

Hvis i sidder her i området omkring Fredericia og har det på samme måde eller har et forslag til en billig mp3 afspiller der kan tåle vand og hvor høretelefonerne bliver siddende (!!!) på ørerne under løb må i endelig sige til.

Det kunne være så fedt at have en at løbe med en gang imellem, men indtil da må jeg jo nøjes med musikken ;;-)

#1

Sørens billede
Jamen velkommen til :) Jeg kan nu meget godt lide at vide, hvor langt jeg har løbet. Løber du efter et program, og hvordan kan du i givet fald følge det uden at kende distancen? God træning :;-)

#2

Andreas Skjæmt Andersens billede
Min træning har været meget op og ned, da jeg normalt har kunnet holde mig fra cigaretterne i små to uger ad gangen, hvorpå jeg ryger et par pakker over ca. 4 dage. Derefter er der gået en lille uges tid til jeg igen har lavet noget træning, da jeg tydeligt kan mærke jeg ikke er så meget værd. Jeg var ude at løbe i aftes og valgte en tur jeg godt kan lide langs med Fredericia strand. I kan se ruten her: [url]http://www.endomondo.com/workouts/gUviGNt7rzE[/url] Jeg er bare glad for at kunne klare den uden pauser :-) Det er ikke overvældende, men trods alt bedre end ingenting. Jeg har ingen anelse om tiden, da jeg hverken så på uret før eller efter turen. Mht. programmer har jeg kigget lidt på det program der ligger her på siden der hedder Begynder 1. Det ser fint ud, men vil gerne springe cyklingen over, da jeg ikke har en lige for tiden. Vil en løbetur i roligt tempo af samme slags som den i aftes kunne erstatte den?

#3

Sørens billede
Det ser ud til at være en lækker strækning. Jeg går ikke ud fra, at det er dig, der har tracket den, når du ikke er til den slags tekniske gadgets... Men løber du hele strækningen uden pauser??? Jeg synes, du sagde, at du var helt ny løber :confused: Hvis du kan løbe over 4 km. i ét stræk må du da have løbet regelmæssigt nogle måneder, ellers er du da godt på vej til en skade. Med hensyn til at erstatte cykling med langsomt løb, kan du sagtens gøre det. Alternativt kan du svømme. Det kan være en god idé, at konditionstræne uden at belaste dine led med din vægt en gang i mellem. I sær som ny løber. Held og lykke.

#4

Andreas Skjæmt Andersens billede
Hehe! Trackede den faktisk for bedre at kunne svare dig. men det er sandt - jeg synes charmen ved løbet forsvinder en smule når man begynder at måle sig selv i alle henseender, distance, hastighed, puls, kalorier og jeg ved ikke hvad. Joo.. jeg klarede den da i et hug og som jeg skrev var det den første tur. Ganske vist i et anstændigt tempo, men bilder mig selv ind det er bedre at købe langt og langsomt fremfor kort og hurtigt. Forsøgte mig med en 6.4km idag (en smule længere hjemmefra mig) på grus og med et par stigninger, men måtte droppe det efter den tid det for for Beth Hart at synge 7 sange og gå resten af vejen. Benene ville simpelthen ikke mere. -888- Det lyder godt med erstatningen for cyklen. Så må vi se om jeg tager løbeturen eller svømmehallen. Jeg har afsluttet mine få ture på kajakergometret det sidste stykke tid med 10 - 15min løb på stedet, men betegner selv min kondition som på nippet mellem ikke eksisterende til rygerniveau. Forstår ikke helt du skriver jeg kan risikere at være på vej mod en skade... Jeg har jo ikke ondt nogle steder :confused:

#5

Sørens billede
Hej igen Ok, lidt hang til teknik har du jo alligevel ::-) Det jeg mener med på vej til en skade er, at den største fejl nybegyndere begår er, at gå for hurtigt frem. Det er ikke tilfældigt, at begynderprogrammer starter med skiftevis gå og løb i få minutter ad gangen de første mange uger. Sener, muskler og led er ½ år om at venne sig til den belastning løb er. Du mærker ikke en skade før det er for sent. Så har du enten typisk fået skinnebensbetændelse eller accillessenebetændelse og så er det løbestop i flere måneder. Det kan være fristende bare at løbe derudaf, men gør det endelig ikke. Det er den sikre vej til skader. Det er ikke bare sikkert, men 100% sikkert. Byg langsomt, langsomt op over flere måneder, så får du den største glæde ved din nye interesse. En tommelfingerregel siger, at du højst må øge distancen med 10% om ugen - og når du skal starte fra måske 100 meter, kan du selv regne ud, hvor lang tid det tager at kunne løbe 5 km. Det er bare et godt og velment råd LL

#6

Mads Merrilds billede
"eller har et forslag til en billig mp3 afspiller der kan tåle vand og hvor høretelefonerne bliver siddende (!!!) på ørerne under løb må i endelig sige til." hvad er billigt? der er det første og det andet er at det du har gang i er kanon godt med hensyn til tobakken:;-), er selv stoppet for godt 7 mdr. siden::-) og har det kanon godt med ikke længer at være ryger. Men tilbage til det først, så har sony lavet et rigtig godt produkt nem at bruge og som sidder godt fast på hovdet. [url]http://www.sony.dk/product/nws-w-series/nwz-w253[/url]. kik på det og se om du kan få lov til at prøve det.

#7

Andreas Skjæmt Andersens billede
Hej Søren. Jeg var lige inde og læse i det program jeg har kigget på: Begynder 1 Fedtforbrænding. Jeg havde helt misset forudsætningen om man allerede kan løbe 5km, men udover det havde jeg læst det som om distancerne på hhv. 3,5 og 6km i hhv. løb, tempo og fartleg var konstant løb og ikke hvor man skal gå indimellem. Er det forkert opfattet, eller er det bare fordi jeg har ladet mig inspirere af et forkert løbeprogram? M11: Tak for linket til hovedtelefonerne. Indtil videre har jeg brugt de emdfølgende til min SE mobil, men først og fremmest falder de hele tiden ud af ørerne, dernæst er det umuligt at have telefonen i lommen under løb da den hopper lige op et vist sted med smerte til følge :-00 og sidst men ikke mindst synes jeg in-ears hurtigt går i stykker. Måske er det bare de medfølgende SE hovedtelefoner der har det problem - det skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil i hvert fald lige se om jeg kan finde en butik der har dem du linker til, så jeg kan prøve dem.

#8

Sørens billede
Hej igen Som jeg forstår programmerne skal de læses således: Under overskriften Forudsætning ud for programmet Fedtforbrænding står der Begynder 1. Det betyder, at før du begynder på programmet Fedtforbrænding skal du have gennemført programmet Begynder 1. Dvs. at du skal kunne løbe 5 km. i ét stræk bygget op som før nævnt med skiftevis løb og gang. Programmet Fedtforbræning er ikke et begynderprogram :-P Tværtimod er det et rimeligt krævende program, som helt klart forudsætter en opbygget styrke. Hvis jeg var dig ville jeg begynde med et af begynderprogrammerne, nemlig Begynder 1 eller Godt begyndt. De forudsætter ingen træning på forhånd, og det er vel dér du er...

#9

Andreas Skjæmt Andersens billede
Det vil jeg så gøre. Havde bare fået den opfattelse at begynder programmerne alle kunne bruges at totale begyndere. Tak skal du have for afklaringen :;-)

#10

Nordboens billede
Du kan selvfølgelig godt løbe uden alle mulig tekniske detaljer. Det er nu bare meget rart i det mindste at vide hvor lang tid du har løbet, så et ur er vel en slags minimum. Det kan jo bare være et simpelt stopur af en slags. Når du så har løbet et stykke tid vil du nok få lyst til at vide lidt mere - specielt efter at du læser herinde om alle mulige detaljer fra vores løberi. Så kan du finde en site hvor du registrer dit løb og der får du for det meste lidt ekstra info automatisk - så som kalorier og tid pr km. Og du vil nok pludselig synes at det er interessant. Og begynde at sammenligne tidligere tider. Og bliv så ikke forbavset hvis du en dag føler at du ikke kan eksistere uden et GPS-ur....Det tog mig et år at komme dertil. ;;-)

#11

brjs billede
Her er et par billige og gode Sony-høretelefoner, der sidder perfekt [url]http://www.amazon.co.uk/Sony-MDR-AS30G-Active-Series-Headphones/dp/B00165YVSK[/url] Sæt din SE i et armbind... eller i et halsbånd til nøgler, så generer den ikke. Held og lykke :::-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14203:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019