Tabata intervaltræning

Tina Velanders billede

Hej!

 

Jeg er ny herinde smiley

 

Jeg løber 4 gange om ugen - ca. 6 - 10 km. hver gang. Jeg har hørt om noget intervaltræning, der hedder Tabata. Kender i det?

Det er noget med, at man løber fuld skrue i 20 sekunder og lunter i 10. Det gør man så 8 gange (altså 4 minutter). Det skulle give vilde resultater inden for alle mulig former for træning.

 

Har i nogen erfaring med det?

Mvh

 

Tina

#1

Sørens billede

Hej Tina
Jeg kender ikke Tabata intervaltræning, men det vil uden tvivl gøre dig hurtigere. Tæningen minder lidt om den såkaldte 10-20-30-model.

Modellen er intensiv intervaltræning, hvor du løber:

30 sekunder lavt tempo
20 sekunder moderat tempo
10 sekunder spurt

Du løber altså faktisk 30-20-10 sekunder et antal runder - f.eks. 10 runder svarende til 10 minutter.

 

#2

Tina Velanders billede

Det lyder også som en god og varieret måde at træne på - synes det er fedt at have forskellige træningspas.

 

Så den vil jeg prøve, Søren yes

#3

Karsten Bukholts billede

Hej Tina,

TABATA er ekstrem hård intervaltræning.

Det er som du siger 4 minutter, men du skal stå helt stille i de 10 sekunder der holdes pause.

Og så er det bedre at nøjes med 6 x 20 sekunder, hvis ikke kræfterne er til 8 gange.  Man skal være i meget god træning for at gøre det 8 gange.  For man skal for alvor æde sig selv :)

God træning

Karsten

www.bukholt.com

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 13854:

Candices billede
sildenafil and endurance sports generic sildenafil citrate what was sildenafil used for originally...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør