Strække ud, efter løb??

LindaKJs billede

Jeg er helt "rå" hvad det angår løb. Jeg har fået Iforms løbetræning for begyndere..

Jeg har helt styr på opvarmningen, men jeg har ikke styr på at strække ordentligt ud efter løb.

Er der nogen af jer, der kan give mig et partips??

Jeg er ikke begyndt med løb endnu, da jeg går med en bræket arm og forslået ryg, efter fald på is.

Så lige nu, venter jeg bare på at komme igang..

Hilsen
Linda

#1

jokerens billede
Det bliver spændende at følge dig. :;-) Selv er jeg også nybegynder. Startede på løbebånd, hvilket ikke var nogen større suces, så rykkede jeg løbetræningen udendøres og har løbet der i godt 3 uger. Jeg følger ikke længere noget program, men lytter til min krop. Vedr. udstrækning har jeg forsøgt med begge dele, altså at strække ud og lade vær. Nu strække jeg hver gang min læg og det forste af låret. For mig har det været et stort plus. Dagen efter en løbetur kan jeg godt mærke, jeg har været på farten, men ikke mere end almindelig ømhed. Som ny løber vil jeg mene det er en fordel med udstrækninger, men om også det er en fordel som rutineret løber, det må nogen andre svar på.

#2

Sørens billede
Udstrækning er nærmest som en religion. Enten tror man på det, eller også gør man ikke. Jeg strækker altid ud efter løb - ikke mindst fordi jeg engang har døjet med et løberknæ. Det behøver ikke at tage så lang tid: læg, lår og baglår er det vigtigste, synes jeg. Så kan man altid supplere med inderlår, lænd, mave, ryg osv., hvis man synes. Se evt. nogle eksempler [URL="http://www.motionslob.dk/straek.htm"]her[/URL]. Om ikke andet føles udstrækning behageligt efterfølgende :) God bedring med din arm, og lad os høre, hvordan løbet skrider frem, når du når så vidt LL

#3

LindaKJs billede
Takker for jeres svar... Ja måske er udstrækning en religion, om man tror på det eller ej.. Men om ikke andet, er det jo skønt at strække godt igennem, så det kan jo ikke være nogen skade til at gøre det.. Så er det jo bare at fokusere på de steder, der er vigtige.. Jeg er som sagt "rå" mht løb, så jeg suger alt til mig, som jeg kan.. Nu venter jeg så bare på, at min arm og ryg, bliver ok igen, så jeg kan komme igang.. Løb har egentligt aldrig sagt mig noget, og hvad der er sket, som har inspireret mig til det, aner jeg ikke?? Men jeg elsker at gå ture og være i naturen.. Måske er det i forbindelse med vægttab, livsstils ændring og god motion, der har været min inspirations kilde.. Jeg skal nok holde jer opdateret, når jeg kommer igang.. Jeg er virkeligt spændt på det, og glæder mig helt vildt meget, til at komme igang..

#4

BrianNNs billede
Som Søren skriver er det ét af de spørgsmål, der deler vandende på samme måde som religion kan gøre - der er dem der mener, det forebygger skader, og dem der mener de ingen virkning har (bortset fra smidigheden, på det punkt er effekten jo indiskutabel). Jeg tilhører selv den gruppe, der strækker ud. Men det gjorde jeg nu også inden jeg begyndte at løbe, da jeg har en baggrund indenfor kampkunst, hvor smidighed er altafgørende - jeg kunne aldrig drømme om at springe min udstrækning over. Jeg udfører dog ikke så mange strækøvelser efter løbetræning som jeg plejede at gøre, og jeg er helt holdt op med at gøre det inden jeg løber, som en del af opvarmningen; at jeg ikke strækker ud før løb, er fordi jeg ikke vil risikere at forstrække en kold muskel og derved hæmme mit løb - efter løb er de varme, så der er der jo ingen problemer. Hvis jeg skal give et tip angående udstrækning, må det være aldrig at rykke dine stræk. Udfør dybe, rolige stræk, hvor du langsomt bevæger dig ud i yderpositionerne og holder dit stræk, lidt i stil med eksempelvis yoga.

#5

Bedouinas billede
Jeg bruger IKKE strækøvelser til at varme op med - det er bare skoene på og derudad LL Og det er minimalt, hvor meget jeg strækker ud efter løb. Men når jeg alligevel står under bruseren, strækker jeg mine lægge ud. Og efter badet, når jeg skal smøres ind i creme, smækker jeg benet op på håndvasken og får på den måde strakt låret ud. Andet gider jeg ikke :syg2: og det er tilsyneladende nok. Hvis jeg nogle gange mærker ømhed i nogle muskler - efter et langt løb måske - kan jeg dog godt finde på at bruge nogle udstrækningsøvelser mere seriøst for det pågældende område. Bedouina

#6

Barolo IFs billede
Jeg strækker altid ud, bruger mellem 5 og 10 minutter på at strække ud, lige som at jeg løber langsomt de sidste 2 minutter, for at få mælkesyren ud af benene. Jeg ved ikke om det hjælper at strække ud, udover at senerne i benene bliver mere smidige. Jeg kan godt lide at slutte af med at strække ud, men gør det aldrig inden jeg løber. Barolo

#7

LindaKJs billede
Takker for jeres tips.. Jeg kan forstå og tænker at jeg nok hellere må både varme op og strække ud, til at starte med.. Så kan jeg evt senere, når både jeg og mine ben bliver vant til at løbe se, hvordan det bliver og strække ud efter behov..eller mere, lidt alt efter humør.. Men nu jeg er helt ny i den sportsgren, vælger jeg nok at være omhyggelig, for at undgå skader.. Jeg døjer en del med krampe i mine lægmuskler, når det er koldt, hvis jeg begynder at fryse om fødderne, så i kulde skal jeg nok osse sørge for god opvarmning.. Er sikker på, at jeg om et år, kan mærke for hver gang, hvor meget der er nødvendigt..

#8

Bedouinas billede
Hej LindaKJ Hvornår skal du have gipsen af? Før kan du jo ligesom ikke begynde at løbe :rolleyes: venlig hilsen Bedouina

#9

LindaKJs billede
Jeg ved ikke hvornår?? Jeg håber på, at det bliver på onsdag, men jeg kan godt risikere, at skulle gå længere, det kommer an på, hvad de siger når jeg skal ud og há røngtenfotograferet den på onsdag... Men om ikke andet, så kan nogle lange ture i skoven vel være godt, indtil armen er i orden.... Men jeg glæder mig til at gøre noget godt for mig selv...;)

#10

Bedouinas billede
Ja, men vi krydser fingre for, at det bliver onsdag :) Og du må gerne fortælle os, om det bliver onsdag - så vi kan få sparket dig igang :D Bedouina

#11

LindaKJs billede
Jeg håber på at få gipsen af, på onsdag. Men jeg er ikke særligt optimistisk, da jeg stadigvæk har mange smerter i den....desværre øv øv

#12

LindaKJs billede
Uhhhhh.... Er sgu lidt nervøs.. Nu er det i morgen, jeg får af vide, OM jeg får gipsen af, eller den skal blive der 3 uger endnu.. Jeg har nemlig stadigvæk en del ondt i armen, så jeg er ikke spec optimistisk.. Men altså, ting tager jo den tid det tager.. Jeg er bare hamrende utålmodig.. I må godt krydse fingre i morgen, så gipsen kan komme af og jeg kan komme igang med løbetræning..

#13

Sørens billede
Krydser helt klart fingre, så du snart kan komme ud at løbe... :-)

#14

LindaKJs billede
Takker for krydsede fingre... Det hjalp desværre bare ikke:----( Jeg fik gips af og fik den røngtenfotograferet og det så pænt ud.. Men da de undersøgte min hånd, fandt de hurtigt det sted, hvor det gør hammer ondt.. Så gips på igen, måske op til 6 uger og en MR scanning, fordi der er noget helt galt, inde i det håndled.. Og der kan nemt gå mere end 14 dage, inden jeg får indkaldelse til scanningen.. Øv en nedtur jeg fik... Selvom jeg havde mistanke til at der var noget galt, håbede jeg jo alligevel, at gipsen kom af.. Så der kommer vidst til at gå lidt tid, inden jeg kommer ud at løbe...:----(

#15

Barolo IFs billede
Ej, hvor kedeligt..... Føler i den grad med dig..... Inden længe, så er du i naturen...... Barolo IF

#16

morgenmands billede
Hold da op hvor vil jeg føle mig nærmest nøgen hvis ikke jeg stakte ud :confused: Der kan vel ikke være tvivl, hvis man har haft en skade, hvilken effekt udstrækning har. Enhver fysioteapeaut vil anbefale udstræknings øvelser oven på en skade, så ergo må det også virke forebygende. Det kan man vist ikke forske sig ud af. Morgenmand P.S. når du er blevet løber skal der mere end en arm i gips til at holde dig fra løbeturene LL Man bliver nemlig fuldstændig grebet af det når man er kommet igang :;-)

#17

LindaKJs billede
Tak for jeres svar.. Ja jeg brænder for at komme igang, men jeg fik besked på at vente, for HVIS nu noget gik galt og jeg gled og faldt, det ville være noget trist noget for armen.. Men nu håber jeg så, at jeg mandag eller tirsdag får gipsen af, fordi jeg har stort set ingen smerter i hånden længere.. Så jeg vil snakke med dem mandag om en undersøgelse istedet for.. Af den årsag, at hvis der nu er en, der har endnu mere brug for en akut tid til MR scanning, så kunne bruge min, hvis lægerne dømmer at jeg kan få gipsen af, nu smerterne er væk.. Men jo, jeg er i den grad utålmodig.. Så jeg har taget mig nogle lange gåture istedet for...

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14427:

Martin Steffensens billede
Langdistanceløb - hovedsageligt halvmaraton Hurtigste halvmaraton 1:28 Deltaget i ca 15-20...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk