Snart 62 år og begynderløber

guttes billede

Hej, jeg er ny i dette forum.

Er der ingen gråhårede løbere herinde?- Jeg begyndte at løbe for godt et ½ år siden, efter at jeg havde tapt mig 25 kg.

Jeg har trænet efter et 16 ugers program, de sidste 8 uger med pulstræning.
Jeg har en plan om at løbe et ½ marathon i Thorshavn den 6 september 2009, men er lidt usikker på min kondition.

Min hvilepuls er på 47 og jeg fik max pulsen op på 187 på et løbebånd.

I søndags løb jeg 90 min og 14,6 km og idag (mandag) 43 min og 6,6 km (efter programmet, som kun siger tid, ikke km.), jeg er øm i lårene, idag.
På onsdag er der løb og intervaltræning, fredag løb og så på søndag igen 100 min.

Jeg er lidt utilfreds med min løbepuls, fordi den er for høj,(tror jeg) i søndagsløbet var den oppe på 170 det meste af tiden.LL
Er der nogen som har nogle råd til mig

#1

FrankBThs billede
Hej gutte Jeg er ikke gråhåret ... men bliver det jo nok engang ;;-) Jeg synes det er utrolig flot at du med et 16 ugers program har trænet dig op til at løbe 15 km i en præsentabel tid. Tillykke med det. Du er en forholdsvis ny løber, så det er ikke usædvanlig at blive øm i lårene. Du hvilepuls er ret lav, hvilket tyder på at du har en fornuftig form. Mon ikke du har dyrket en anden form for motion inden du begyndte at løbe. En puls på 170 på en almindelig træningstur er ret høj ... især på den lange træningstur. Det du skal træne på den lange tur er udholdenhed og fedtforbrænding ... ikke hastighed. NED med hastigheden ! Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne løbe halvmarathon d. 6. september. Frank B. Th.

#2

Allans billede
Hej gutte Velkommen :) Du er nået langt i træningen, og generelt går det jo godt. Jeg tror lidt af problemet ligger i, at de 187 ikke er din makspuls. Makspulsen skal testes på en anden og meget mere hård måde. Måske er den 195 - uanset hvad er det en flot og utrolig høj makspuls i din alder. Hvis den er 195 løber du altså med ca. 87% af makspulsen, når du løber med puls 170. Det er ikke alt for højt, men dog højt i betragtning af, at du ikke løber vildt hurtigt. Jeg tror blot du skal fortsætte din træning med intervaller. Så vil du få et pulsoverskud, som gør at pulsen falder ved høj intensitet. Jeg tror ikke nødvendigvis, du skal sætte hastigheden ned på de lange ture. 6 min. pr. kilometer er ikke for hurtigt. Derimod mener jeg du skal sætte hastigheden op på dine intervalture for at træne mere hastighed og få et pulsoverskud. Hvordan er dine intervaltræningspas?

#3

guttes billede
Tak for svar Det var i 1.April 2008, at jeg fik et spark i røven :-00, af min læge, derfor begyndte jeg at tabe mig (veje maden,tælle kalorier og bevæge mig mere) og efter et ½ år havde jeg tapt mig 25 kg, fra 101 kg til 76 kg (172 cm) og har nu fået "kalkunhals":::-) Fra januar-april 2009 var jeg i et fittnes center, jeg løb og brugte vægter lidt, fordi min muskelmasse var mindsket med vægttabet. Da det gik så godt med mit vægttab, fik jeg blod på tanden og satte mig for at løbe 10 km på 60 min, det kann jeg nu, så mit mål er nu ½ marathon. Jeg må indrømme at min interval træning ikke har været optimal, snydt lidt efter programmet, fordi jeg synes det er hårdt. I morgen skal jeg løbe 15 min, puls 138-160 Intervaller 10 x 1½min, med 1 min jog i pause, puls 167-189 Gå 2 min Løb 10 min , puls 137-160 Mange gange løber jeg 5 -10 min mere end programmet siger

#4

Sørens billede
Hej Gutte Jeg tror også at "problemet" ligger i din intervaltræning. Det SKAL være hårdt for at give dig resultater. Jeg forstår heller ikke helt angivelsen af pulsintervallet 167-189. For det første ligger 189 jo over din makspuls. For det andet er 167 alt for lavt. Når du løber interval skal din puls ligge omkring 95% af pulsmaks (+/-) dvs. omkring 180 hvis din makspuls er korrekt. Nøjs med at løb f.eks. 5X1 km. de første gange, så du ikke går helt død og får lyst til at springe dem over. Men pas på skader, når du løber interval. Det er hårdt for kroppen, når du er ny løber. Iøvrigt er det jo ikke et must at løbe intervaller. Du kan fint komme igennem et ½ mt. uden intervaltræning. Hvis formålet er at tabe dig er lange ture i moderat tempo det bedste. Held og lykke :::-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14380:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk