Ramt en mur - kommer ikke videre

Fimss billede

Hej herinde

Jeg er helt ny her i Forumet - og næsten ny løber

Jeg har flere gange forsøgt at komme igang med at løbe. det er ikke lykkedes mig - før i år :Smile

Jeg har fulgt et podcastprogram c25k couch to 5 k på 9 uger - og det er gået rigtigt fint. Løber ca. hver anden dag - og har lyttet til min krop og de uger der har været hårde og svære at følge 2-3 gange.

Jeg er startet på absolut 0 - vejer 35 kilo for meget og har ikke løbet i 15 år - er 34 -888- og jeg er ikke bare lidt - men meget stolt over, at jeg nu kan løbe ca 25 minutter ud i ét nu :Wink

Men jeg kommer bare ikke rigtigt videre nu - jeg kan ikke rigtigt komme over 25 minutter.

Jeg synes jeg har prøvet mange ting. Varieret løbeturen - vekslet mellem min lange og korte rute - ladet uret blive hjemme, så jeg ikke kunne fokusere på tiden/pulsen - taget hunden med - bedt ungerne heppe på mig fra deres cykler - taget naboen med osv.

Jeg har denne gang undgået skader - og har tabt mig 8 kilo - og jeg vil ikke stoppe pga manglende motivation. ER DER NOGEN DER HAR ET GODT RÅD TIL MIG:confused:

Fims

#1

Bedouinas billede
Hej Fims. Velkommen her i Forum ;;-) Og til lykke med dit flotte resultat. Og det ER flot. Du har overvundet dig selv og er kommet rigtig godt i gang med at løbe, og du har tabt 8 kg, hvilket også er flot. Faktisk synes jeg godt, at du kan rose dig selv, istedet for at fokusere på, at du står stille. Har jeg forstået det rigtigt, hvis du nu kan løbe 5 km på 25 minutter? hvilket er en fin tid, især for en nybegynder :;-) Ja, men det er da meget enkelt at løbe mere end 25 minutter. Istedet for at vende om, når du har løbet 12½ minut, fortsætter du 2½ minut mere, og de sølle 2½ minut kan du vel tvinge dig selv til, og vupti 2 x 15 minutter = 30 minutter. :) Således kan du nogle gange narre dig selv til at løbe længere. En god idé kan også være at melde sig til et løb. Nu ved jeg godt, at de fleste distancer enten er 5 eller 10 km, og 10 km er nok lige voldsomt nok endnu. Men prøv om du ikke kan finde nogle distancer mid timellem. F.eks. 7 eller 8 km, så du på den måde også bliver tvunget udover de 5 km. Eller tilmeld dig et 10 km løb om 2-3 måneder, så du er NØDT til at træne længere ture. En god idé kan også være at melde sig ind i en løbeklub og løbe sammen med andre. Du skal dog nok undersøge på forhånd, hvor langt de løber, så du ikke riskerer pludselig at skulle ud at løbe 10 km, hvis holdet er nået dertil. :-00 Godt at du lytter til din krop - det skal man ALTID gøre. Pøj-pøj med træningen og lad os høre, hvordan det går. venlig hilsen Bedouina

#2

Fimss billede
Hej Befouina Tak for dit svar ;;-) Desværre er jeg ikke nået op på 5 km endnu - Jeg vil skyde på jeg løber omkring 4 km på 25 minutter - og det er jeg glad for - for mig gælder løbeturen om at få motion og hverdag til at hænge sammen. Få frisk luft - dejlig forandring ifht. kontorets lumre PC duft - og ro fra en hektisk hverdag med børn osv. Jeg griner med mine kolleger om at jeg nok snarere er en "lunter" og ikke en løber, men da jeg jo som jeg skrev er startet på absolut NUL er jeg glad, når jeg bare løber:::-) [B]Jeg har overvejet at melde mig til et 5 km løb. Kan du evt. give mig nogle fif til hvordan man vælger hvilket løb - eller er et løb bare et løb?[/B] Desværre er jeg blevet skadet ::-(( Jeg var med min mands firma ude og bowle i weekenden - og da jeg er gammel tuneringsbowler - skulle de der håndværkertyper - grove i munden og så'n - have r..fuld :)- så jeg gav den gas - alt for meget gas - og kunne i alle tilfælde ikke løbe mere ned en 1½ km penge i dag og måtte gå hele vejen hjem.-888- fims

#3

Bedouinas billede
Hej Fims. Egentlig troede jeg, at du var en mand - nok p.g.a. navnet ::-) Så som kvinde og nybegynder (mænd løber altså lidt hurtigere end os) er 4 km på 25 min absolut OK. Det er en rigtig god idé at melde sig til et 5 km løb - og her på siten er der jo en fantastisk god løbekalender, hvor man kan søge på løb. Hvor i landet bor du? Mit det første 5 km løb var "In kvindeløb" i København, og det var et dejligt løb. Fordi vi var mange, og kun kvinder, og der var både nogle der gik og nogle der løb, så der var ikke så meget konkurrence over det. Og så fik vi en dejlig pose med alverdens gode sager :) Dette løb er dog lige blevet løbet for i år. Hvis du har mulighed for at finde et kvindeløb eller andet løb med mange deltagere, vil jeg helt klart anbefale dig det. Hvordan er du skadet? måske skulle du tage det lidt roligt det næste stykke tid og evt. vente med løb til næste år og først bygge formen noget mere op. Ja, løb giver én et dejligt frikvarter fra stress og jag. Og man har det så dejligt bagefter. venlig hilsen Bedouina

#4

Anders_ghs billede
Hej Fims. Først og fremmste, så synes jeg det er sejt, at du overhodet kommer ud, hvis du synes du er gået i stå. Det ville demotivere mig i svær grad. Det lyder som en god ide, at lade uret bive hjemme og så løbe et sted hen, hvor du aldrig har løbet før. Du aner ikke hvor langt du har løbet og tiden kan du først se, når du kommer hjem. Det kan jo være du bliver glædeligt overrasket:) Prøv at ramme et tempo, hvor du ikke hiver alt for meget efter vejret. Det gør løbeturen mere behagelig og man kan fokusere på andre ting end hvor hårdt det er. Jeg håber, at din skade ikke er alt for alvorlig, så du snart kan komme afsted igen. Anders

#5

Fimss billede
Hej Anders Jeg var også ræd for at jeg var ved at give op - men tog mig selv i nakken! Jeg overvejede tidligere i tråden at melde mig til nogle løb - og det gjorde jeg - jeg meldte mig til Smuk Kvindeløb i Århus den 27. - I går - og gennemførte i tiden 35,38 - ikke nogen prangende tid - det ved jeg - men jeg er godt tilfreds - ikke mindst med, at jeg gennemførte ::-) Den 18. oktober - skal jeg så gerne forbedre denne tid i Vejle til Ådalløbet. Tak for jeres interesse omkring mit indlæg. Fims

#6

Anders_ghs billede
Fedt ,at du kom igennem. Det er da heller ikke en helt uhæderlig tid. Godt løbet:) Jeg var også til SMUK-løb i går. Jeg var en af alle de mænd der passede børn, mens fruen var en tur i skoven:) En hyggelig dag synes jeg. Spændende med Veje. Der er skal jeg også ned:) God træning Anders

#7

Nordboens billede
Hej Fims, Jeg er også ny her i forum, og jeg er egentlig også ny løber. Har løbet nu i lidt mere end tre måneder. Jeg er 47 kvinde med tre børn, løber 3 gange om ugen, prøver at få en interval træning, en alm/tempo træning og et langt (13-14 km) i weekenden. Men jeg har er heldig og har ikke vægt problemer. Det er så flot gjort at du er kommet i gang, du kan tro at jeg har slidt med at komme hvor jeg er i dag, kunne ikke få vejret, benene er bly og alt det der sker når man begynder fra meget lidt. Så jeg forstår rigtig rigtig godt hvor svært det har været og tager hatten af for din stædighed. For det er jo det du er, stædig, for du vil, ikke sandt? Du må ikke give op!:;-) Jeg har lige nu en periode med bly i rumpen, jeg bor i øjeblikket i Finland og her er sgu lidt koldt og så vil jeg hellere drikke te i sofaen - selv om jeg elsker mine løb. Jeg anbefaler dig at tænke på hvordan du vil have det efter du har løbet - tilfredstillelsen over at du gjorde det, du levede op til dine forventninger.Tænk på det dejlige bad bagefter, tænk på den friske luft. Tænk så på hvordan du vil have det hvis du ikke løber - samvittigheden, selvfølelsen, bebrejdelserne til dig selv, forklaringerne til familie/nabo osv - nej det er ikke rart, så på med skoene og ud, også om det bare bliver til lidt. Det hjælper mig, for jeg har fortalt mange at jeg vil løbe ½ marathon i maj og marathon i august næste år - og det forpligter rigtig godt!

#8

Geminis billede
Hej, jeg vil bare tilslutte mig de øvriges beundring for din indsats! Jeg synes det er flot! Jeg kan absolut også tilslutte mig strategien om at fortælle en masse mennesker om ens mål - det gør det lidt sværre at se folk i øjnene hvis man lopper den for meget af. Jeg har selv brugt den strategi - især på mit arbejde, så er der altid nogen der kommer efter weekenden og spørger om jeg nu fik gjort som jeg havde sagt.... -Gemini:;-)

#9

CRubens billede
Hej Fims Selv helt grøn, både her og i løbe-regi. Jeg er faktisk så grøn, at det først er i dag, jeg har taget beslutningen om at jeg den 31. dec vil deltage i Obicon Nytårscup her i Århus, og løbe 5 km. Og det er bl.a. din historie som inspirerer mig....hvor er du sej, og jeg håber du kommer helt derhen hvor du har sat dit mål. Kh Charlotte

#10

Fimss billede
Hej Alle Tak for jeres indlæg og kommentarer til mit indlæg. Jeg er som nævnt kommet over muren, der forårsagede indlægget - og har i dag løbet 5 km ved Vejle Ådal 1 min og 58 hurtigere end den 27. september i århus - så jeg syntes det går rigtig godt! :-)) Jeg har i dag også aftalt med 3 andre at den står på 10 km ved et lokalt løb på Grundlovsdag til næste år!! Jeg har ikke nødvendigvis travlt med at komme til at løbe langt langt - det primære for mig er motionen - velværet - og den friske luft. sekundært vægttabet - og i sidste ende distancen. Når det er sagt..... De var sgu seje dem der løb ½marathon i dag..... måske - engang. ;-) Jeg er efterhånden blevet så afhængig af at løbe at jeg - B-menneske som jeg er - er begyndt at stå tidligt op for at løbe, hvis jeg ved jeg ikke kan passe det ind om eftermiddagen! - Men det er sgu mørk ude på landet. Jeg gør en masse for at BLIVE set - men hvad gør I for at SE? Jeg havde det skidt med ikke at løbe i sidste uge, hvor jeg var syg - og glædede mig til feberen forsvandt - så jeg kunne få skoene på. Det har jeg ellers tidligere forsvorret, at jeg ville sige - men jeg tror jeg er hooked. ;-) Og jeres indlæg og opmuntrende kommentarer hjælper mig på vej. Tak Fims

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14421:

Sabine Schlüter Petersens billede
Løber mod klub 100 halvmarathon

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Vista Jaybird

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk