puls ved løbetræning

Mettes billede

Hej

Jeg vil gerne begynde at løbetræne, og har købt en pulsur. Hvor skal min puls ligge hvis jeg gerne vil forbedre min kondi og min udholdenhed? Vil gerne løbe mit først halvmarathon i år.

Hilsen Mette

#1

BrianNNs billede
Skal vi holde os til de gængse definitioner, skal du løbe i den pulszone der betegnes aerob træning og normalt defineres som 70-80% af HRmax (maxpuls eller maksimal arbejdspuls). Mener dog personligt, dette interval er alt for bredt til praktisk brug - der er jo stor forskel på at holde et tempo på 70% af HRmax og et på 80% af HRmax. Vil mene du bør holde dig på ca. 75-80% i starten, når du kommer i bedre form kan du evt. prøve om du er i stand til at øge til 80-85%. Dette giver dog ikke mening uden at kende din HRmax med en tilstrækkelig nøjagtighed. Den generelle "formel" for beregning af HRmax er 220-alder, men denne er efter min mening alt for upræcis, da den er baseret på et gennemsnit for befolkningen (ikke kun blandt den motionerende del), og ikke tager hensyn til de meget store individuelle forskelle, der kan være. Der er derfor nok ingen vej udenom en maxpuls test - og den er en hård omgang, ellers måler du jo ikke din maxpuls ;;-)

#2

Jakob Lind Tolborgs billede
Hvis du ikke løber i forvejen, vil jeg tro, du forbedrer din kondition, uanset hvordan du begynder at løbe. Det er velkendt, at noget af det sværeste ved at løbe er at komme i gang. Jeg synes derfor, det lyder både unødig kompliceret og potentielt motivationsdræbende at anlægge så teknisk tilgang fra starten af. Jeg vil anbefale at fokusere på at komme ud og løbe regelmæssigt og få det indarbejdet som en rutine. Samtidig vil jeg vægte højt, at hver løbetur i starten skal være en succes. Det skal være sjovt og motiverende, og det gør ikke noget i starten, at man kommer hjem med kræfter til overs og luft i lungerne. Det er vigtigere at komme af sted og fokusere på den velvære, som løbet giver. Formkurven skal nok gå i den rigtige retning, så længe det er sjovt. Når du på et senere tidspunkt ikke længere er nybegynder, og formkurven ikke længere går i den rigtige retning af sig selv, kan du overveje at anlægge en mere teknisk tilgang. Jeg er velvidende om, at vi motiveres af forskellige ting, men hvad siger I andre? Mvh. Jakob [URL="http://www.facebook.com/group.php?gid=32290786600&v=info"]Løbeklubben på Facebook[/URL]

#3

PSs billede
Er enig med Jakob. I starten kommer forbedringer i formen helt af sig selv, hvis du kommer ud at løbe. Det betyder ikke at du ikke kan bruge pulsuret som en motivationsfaktor. Det er fx ret lækkert at se sin puls dale ved den samme hastighed, eller at udregne hvor mange KJ man har forbrændt.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14200:

Anne Louise Sofie Larsens billede
Hvem er jeg. Ung pige på 37 år. Først startet med at løbe i januar 2019. Har nu løbet mit halv...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019