Puls træning

nifnifs billede

Hej løbere

Hvor er dette dog et kanon sted. Har løbet i 4 mdr. nu og været ganske alene om min begejstring - og sikkert temmelig træls at høre på for mine omgivelser, hi hi. Efter de første 6 uger havde jeg trænet mig op til at kunne løbe 9 km et par gange om ugen + diverse småture, således jeg helst kom afsted HVER dag. Følte mig enormt sej lige til jeg blev ramt af først skinnebensbetændelse og herefter en overbelastet ankel. Har i december trappet noget ned, således jeg kun har løbet et par gange om ugen og aldrig over ca. 8 km.... og altid med hovedet fyldt med en helt masse spørgsmål om skader, træningsmængde, stræk øvelser etc. etc.

Min jubel ville ingen ende tage da jeg fandt dette herlige sted fyldt med samme slags tosser som mig :---

Jeg fik min nye bedste ven i julegave, som hedder Garmin 405 og wow hvor har jeg bare fået styr på hvor hurtigt (læs: langsomt) jeg egentlig løber samt hvor langt etc. For en statistik nørd som mig er det jo voldsomt spændende at få uploaded dagens træning og kunne sammenligne med sidste gang. MEN så melder der sig nye spørgsmål - i dette tilfælde omkring puls og den rette trænings intensitet.

Har søgt nettet tyndt, men der er simpelthen så mange formler og meninger, at jeg må opgive at forstå det.

Jeg er 41 år, 158 cm høj og vejer 54 kg. P.g.a det med anklen har jeg endnu ikke testet min max puls, men min hvilepuls er målet 2-300 gange Wink og ligger på 52-54.

Jeg løber 8 km på genm. 6,5 min/km og min puls ligger pt. genm. på 148

Er det normalt, for lidt eller for meget ? Jeg synes ikke jeg kan løbe ret meget langsommere uden at gå helt i stå.

Mvh

en glad Nifnif Smile)

#1

Anonyms billede
Hej nifnit Velkommen som begejstret løber :-) Du kender endnu ikke din maxpuls, men i teorien ligger den omkring 180. Dvs. at du pt. løber med ca. 80% intencitet. Det er helt normalt, men måske nok lidt højt, hvis du skal restituere ovenpå en skadet ankel. Din løbehistorie er helt klassisk. Glad og fro lægger man hårdt ud, men ender med en skade. Her stopper mange deres løb, så det er godt at du holder ved. Du skal nok komme ovenpå igen...

#2

FrankBThs billede
Hej nifnif Tillykke med dit nye legetøj. Det skal du nok blive glad for. Det er svært at træne efter pulsen når man ikke kender sin makspuls - og de formler der findes til at beregne den er ubrugelige. Med de data du opgiver vil jeg tro at din makspuls er noget højere end formlerne fortæller dig. I det følgende link kan du læse lidt om hvordan du kan træne vha. pulsuret ud fra din 10 km tid. [url]http://www.1900am.dk/grundtraeningmd-puls-ur/[/url] Håber du kan bruge det til noget. Frank B. Th.

#3

Miss Gs billede
Hej du Tillykke med din Garmin - har selv en af slagsen - syntes den er ok, når man har vænnet sig til schroll-funktionen. Det fede er GPS`en syntes jeg - at man hele tiden ved hvor langt man har løbet. Ellers syntes jeg da godt nok, at du som nybegynder giver den en skalle - hold da op. Hvis du vil have noget tempo i skoene, så syntes jeg du skal overveje at suppelere din løbetræning med styrketræning - det er styrken i benene der giver tempoet, så hvad med at erstatte den ene tur med en tur i noget benpres, også kan du jo samtidig også lige tage maven med - det skader ikke og du bliver glad for det, når foråret og sommeren kommer. Husk på, at din kondition opbygges hurtigere end dine sener og muskler gør og det er altså rigtig surt at blive lagt ned af en skade som kunne være undgået. Du skal have også have tid til at restituere. Ellers pøj - pøj og god vind Miss G

#4

nifnifs billede
Hey .... Er alvorlig bange for at dette sted kan gå hen og blive en rigtig tidsrøver......efter 4 mdr. alene om min lidenskab, så sluger jeg samtlige indlæg råt :) Tak for gode råd, opmuntring og jeg tror faktisk jeg vælger at læse Miss G's indlæg som endog en smule ros til min ildhu - thank you very much :fedt: Kanon link du sendte, Frank og jeg formoder at det er den løbeclub du er tilknyttet. Opskriften er rimelig enkel, så den prøver jeg lige af (når min pote er helt fit for fight). Forstår dog ikke helt det du skriver med, at du tror at min max puls er højere end den beregningerne viser - dette ud fra de data jeg har opgivet. Jeg har læst flere steder faktisk, at max pulsen er mere eller mindre medfødt ???? Kondition og muskler har det super fint, men jo jeg tror styrketræning af ben kan være meget givtigt - også for at skåne led og sener. Jeg tror bare, at jeg vil få uendelig svært ved at finde tid til motionscenter, så enten skal jeg investere i en maskine selv eller finde nogle alternative øvelser som jeg kan lave hjemme. Det der med mavsen - hi hi, jo du har ganske ret :;-) Bor 100 mtr fra havet og roer havkajak om sommeren, så den stakkels mave bliver vel egentlig temmelig forsømt året rundt. NifNif

#5

FrankBThs billede
Du har fuldstændig ret i at din max puls er medfødt. Den kan du ikke gøre større eller mindre ved at træne. Det der sker er at den automatisk falder desto ældre vi bliver. Spørgsmålet er blot : Hvad er din max puls ? Der er en gængs formel der siger at der er 220 - din alder. Det er sikkert også rigtig for nogen, men det behøver ikke nødvendigvis at passe på dig. Jeg har f.eks. en max puls på 195. 220 - 44 giver 176 ! Bakketræning er også en god form for styrketræning til benene. Frank B. Th.

#6

Sørens billede
Hej nifnif Du skal da bestemt have ros for din ildhu :nr1 Jeg er helt enig med Frank i, at din maxpuls formentlig er højere end beregningerne vil sige. Teorien siger 220 mins din alder = ca. 180. Men den er langt fra sikker, og i dit tilfælde er den sikkert højere, når du føler at du næsten går, når du løber med en puls på 148 (80% af max). Du bør nok ved lejlighed have taget en rigtig maxpuls-test. Det er hårdt :eek:

#7

Sørens billede
Frank nåede lige at svare inden jeg... Godt, vi er enige :-)

#8

LdoubleJs billede
Hep! Glem alt om formler der estimerer din maxpuls - du kan ikke bruge dem til noget. Der kan nemt være 40 slags forskel i 2 personers maxpuls selv om de er lige gamle. Jeg er 43 og "burde" have en maxpuls på 177, men den er 193! Problemet er, at underestimerer du din puls og træner efter % af maxpuls vil du komme til at træne alt for let. Omvendt: Hvis du overestimerer din maxpuls vil du kommer til at træne alt for hårdt. Skal du træne i en bestemt procent af din maxpuls må du kende din SANDE maxpuls - der er altså ingen vej uden om en decideret maxtest. Alternativt kan du anvende en af de mange online tempoberegnere, eks. [url]www.runbayou.com/jackd.htm[/url] og indtaste dit bedste, aktuelle løbsresultat. Beregneren giver dig derefter de relevante træningstempi og du er sikret den korrekte belastning i din træning. :) Lars

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14203:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019