progression i træningsprogrammer

Sørens billede

Hmm ved ikke om titlen er den helt rigtige;;-)
Ok dette er så mit første indlæg her. Jeg er som sådan ikke nybegynder da jeg tidligere har løbet en del bl.a ½ marathon, Eremitageløb mm. Så fik vi børn og.......

Jeg har siddet og kigget lidt på de træningsprogrammer der er her på sitet og jeg undrer mig lidt over "kurven" der synes meget stejl i nogle af dem.

f.eks "Halvmarathon, program 2. Fra 10-21 km. på 6 uger"
Uge 1: km ialt 28,5 længdste tur 10km
Uge 2: km ialt 24,5 længdste tur 10km
Uge 3: km ialt 44 længdste tur 15km
Uge 4: km ialt 56 længdste tur 20km
Uge 5: km ialt 59,8 længdste tur 25km

Det virker som en meget voldsom stigning i belastningen på kroppen.
Jeg har set at der kræves nogen form inden programmet påbegyndes evt i form af gennemført begynder program men selv da jeg var i god form ville jeg aldrig have kunnet holde til at gå så hårdt frem. Burde der ikke være en "tænk dig lige om " note i programmer af den kaliber? Eller er det en helt normal fremgangsmåde?

Mvh Søren

#1

Sørens billede
Hej Søren Du har da ret i, at det visse steder går lidt stærkt frem. Især fra uge 2 til 3. Det overstiger i hvert fald 10% reglen og kræver en god grundform. Ethvert program må suppleres af sund fornuft, hvor man lytter til sin krop og stopper, hvis det bliver for hårdt. Man kan også blive nødt til at indlægge en ekstra uge hist og her, hvis programmet går for stærkt frem. Det kunne i hvert fald blive aktuelt i det pågældende program, tror jeg. Er du ved at træne op til et ½ MT og hvilken form er du i nu? Hilsen Søren :)

#2

Sørens billede
Lige nu nok mest kageform ::-) Tjah jeg overvejer hvor langt jeg kan når til efteråret og så se om det bliver en ½ eller måske noget mere i Odense. Jeg har aldrig løbet meget langt under træning men varieret den mellem 8 og 18km med interval, bakker og tempo på de korte ture og jeg løb 3X om ugen. lige nu ligger jeg i underkanten og løber omkring 7km på ca 5min/km. Tidligere var jeg ikke særligt systematisk men løb dog en ½ marathon på ca 1h30min så noget har da virket :nr1 Du har ret i at man ikke hovedløst skal følge et træningsprogram og at grundformen selvfølgelig skal være i orden når man giver sig kast med de hårdere af dem men det er alligevel tankevækkende at man som relativt ny måske uden anden erfaring end et startprogram kan præsenteres for sådan et. Jeg ville nok have været langt inde i en skade før jeg fik slået bremserne i da jeg var nybegynder eller måske stoppet med at løbe. Mvh

#3

hvilsoms billede
Hej Søren, Blot for at give dig ret igen. Jo, det ser hårdt ud. Det er da rigtigt nok, at man ikke "hovedløst" skal følge et program; men i min optik er det godt at have noget at løbe efter, dvs. et program/mål. En metode kunne være - sæt datoen for den halve, 10'ern eller hvad det nu skal være, og så tæl baglæns og find en startdato for "træningen". Hvis du så følger 10%-reglen og lægger en restitutionsuge ind hver 3. uge, så er den nærmest ufejlbarlig :-) Så brug pulsen og ikke tide at løbe efter i starten - det tager fokus lidt væk fra den (evetuelle) dårlige form ;-)

#4

Sørens billede
[QUOTE=hvilsom;4496]Hej Søren, Blot for at give dig ret igen. Jo, det ser hårdt ud. Det er da rigtigt nok, at man ikke "hovedløst" skal følge et program; men i min optik er det godt at have noget at løbe efter, dvs. et program/mål. SNIP < [/QUOTE] Jamen det er jo det jeg mener. Man vælger et program for at have noget at løbe efter, nogle mål. Det jeg opponerer lidt imod er at hvis man som forholdsvis ny løber uden erfaring og evt uden den store viden om træning og skader starter op på et program der er for urealistisk i forhold til den restitutions evne man har og hurtigt bliver så hårdt som det nævnte ender man enten med en skade eller evt en dårlig løbeoplevelse. De typiske årsager til skader er jo i forvejen at folk har for travlt med at komme i form. Mvh Søren

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14742:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk