Overophedning

nestis billede

Hej

Jeg er i løbet af sommeren blevet bidt af at løbe! Superskønt!!

Jeg har nydt sommeren med løb tre til fire gange om ugen og gradvist kunne løbe både længere og hurtigere. Hvor er det en skøn fornemmelse!

Jeg har ingen problemer haft med skader (jubi!!) ect og mærker kun energi efter løbeturen MEN MEN MEN- her kommer så mit problem:
Jeg bliver så ufattelig varm!!
Jeg sveder meget meget lidt selv om jeg løber op til tre kvarter med pulsen godt i vejret og jeg har så ufattelig svært ved at komme af med varmen.
Jeg bliver ildrød i hovedet og det føles meget ubehageligt.
Jeg er ildrød i hovedet op til flere timer efter endt træning.

Hvad kan det skyldes? Og hvad kan jeg gøre ved mit problem?

Sommerhilsner fra
"tomaten"

#1

Allans billede
Hej nesti Velkommen som løber :;-) Evnen til at svede og dermed komme af med varmen stiger med konditionen. Om et par måneder vil du opleve at sveden driver af dig ;;-) Men sig mig... Når du skriver at du er gået i gang med at løbe hen over sommeren, betyder det så, at du har været højst et par måneder og allerede løber tre kvarter??

#2

nestis billede
Hej allan Tak for dit svar! Det lyder godt... det med sveden...:0) Jeg vil se frem til at sveden kommer til at havle af mig og varmen/farven forsvinder! Og ja, jeg har faktisk kun løbet seks uger. Jeg løber ca ml 30 og 40 minutter hver gang. Hele mit liv har jeg været dårlig til at løbe og har fundet det alt andet end spændende.. og så er det bare så fantastisk i en alder af 29 pludselig at opdage at det kan jeg faktisk godt!- og at det faktisk føles dejligt!! Men jeg ved ingenting om løb og løbetræning. Kigger derfor lidt på nettet nu her. Har du gode råd til en nybegynder?! God vind og endnu engang tak for dit svar! / nesti [QUOTE=Allan;2759]Hej nesti Velkommen som løber :;-) Evnen til at svede og dermed komme af med varmen stiger med konditionen. Om et par måneder vil du opleve at sveden driver af dig ;;-) Men sig mig... Når du skriver at du er gået i gang med at løbe hen over sommeren, betyder det så, at du har været højst et par måneder og allerede løber tre kvarter??[/QUOTE]

#3

Allans billede
Hej igen Først og fremmest skal du bevare den entuciasme, du har fået. Den skal få dig ud at løbe... Mine råd går derfor på at undgå de risici, som mange nye løbere knækker på. For det første skal du sørge for at have gode løbesko. Dvs. sko som er tilpasset dig ved en løbestilsanalyse hos en god sportsbutik. Det er en service, som mange har. Den foregår ved at du løber på et løbebånd mens du bliver filmet. På den måde kan man i langsom gengivelse se, om du pronere og derved kompensere for det i skoen (det gør de fleste). Det er vigtigt, når du allerede løber så langt. For det andet skal du være opmærksom på, at konditionen stiger hurtigt. Sener og muskler er derimod mindst ½ år om at tilpasse sig løb, så du skal ikke gå for hurtigt frem. En tommelfingerregel siger at du højst må øge din distance eller intensitet med 10% om ugen. Vær også opmærksom på at holde hviledage. Det er i pauserne at kroppen kompensere for den nye belastning ved at opbygge muskler og styrke sener. Løb f.eks. kun 3 gange om ugen de første måneder. LL Nye løbere oplever typisk skinnebensbetændelse hvis man går for hurtigt frem. Det mærkes som ømhed og smerte på skinnebenet. Håber du kan bruge rådene. Ellers spørger du bare igen. Hilsen Allan P.S. læs evt. Jokerens dagbog under forumet Arkiv. Han har været det hele igennem.

#4

nestis billede
Hej igen Tusind tak for dine gode svar. ...jeg løber videre...:::-) Sommerhilsner!

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14199:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019