overbelastning

erd5s billede

Hejsa,

Jeg er gået i gang med at løbe, løber på løbebånd - det er fantastisk at komme i gang, men jeg er bange for jeg måske belaster mine skinneben for meget. Jeg træner iøjeblikket et program hvor jeg løber 1 minut og går 2 minutter af 12 omgange - men jeg får ondt foran på mine skinneben og efter endt træning så får jeg nogle buler på skinnebenne.. det går hurtigt væk og jeg har generelt ingen gener nogle minutter efter og ej eller dagene efter.. kan det være skinnebensbetændelse og i så valg, hvad bør jeg gør - for det er ikke fordi jeg løber vildt stærkt (løber ca. 8.5km/t og går 4km/t) ..

Jeg tænkte også lidt om det bare er fordi jeg næsten lige er gået i gang og derfor ikke skal være nervøs eller?

#1

Allans billede
Hej erd5 Symptomerne passer på skinnebensbetændelse, men jeg kan næsten ikke tro, at det er skinnebensbetændelse så tidligt i dit træningsforløb. Skinnebensbetændelse er en overbelastningsskade, og som du beskriver din træning (som er helt korrekt), tror jeg ikke, du overbelaster. Du skal dog være opmærksom på, om du har de rigtige sko. LL Der har tidligere været en tråd af en anden nybegynder med samme symptomer. Prøv at læse [URL="http://www.motionslob.dk/forums/showthread.php?t=204&highlight=skinneben"]dette[/URL]. Det viste sig ikke at være skinnebensbetændelse. Jeg tror blot der er tale om, at dine muskler, sener og led lige skal have lov til at tilpasse sig din nye livsstil. Held og lykke med din nye interesse og meld gerne tilbage, hvordan det går.

#2

erd5s billede
[QUOTE=Allan;1375]Hej erd5 Symptomerne passer på skinnebensbetændelse, men jeg kan næsten ikke tro, at det er skinnebensbetændelse så tidligt i dit træningsforløb. Skinnebensbetændelse er en overbelastningsskade, og som du beskriver din træning (som er helt korrekt), tror jeg ikke, du overbelaster. Du skal dog være opmærksom på, om du har de rigtige sko. LL Held og lykke med din nye interesse og meld gerne tilbage, hvordan det går.[/QUOTE] Takker, ja det undrede mig også hvis det skulle være det - mest fordi jeg måske har løbet en 5-10 gange nu og alle gangene på løbebånd og med en forskellig intesivitet (løb/gang) .. jeg har prøvet at læse en del omkring skovalget og endte med at vælge nogle sko som har meget stødabsorbering og som har ekstra støtte udad fordi jeg kiggede på nogle af de sko jeg går meget i og kan se at min hæle på mine dagsko er slidt skævt, dvs at hælen er slidt sådan så man kan se at der er meget mindre hæl på ydersiderne af skoene, så jeg tænkte at det muligvis var løsningen...

#3

Sørens billede
Hej erd5 Med hensyn til skovalg har du måske været heldig at gøre det rigtige. Men hvis ikke du har været hos en rigtig løbebutik, hvor du er blevet filmet på et løbebånd for at konstatere din fodstilling ved fodens kontakt til jorden, kan du ikke være sikker. Skoene betyder utrolig meget for at undgå skader, og det er næsten umulig at finde frem til de rigtige uden en løbestilsanalyse. Ligesom Allan tror jeg dog ikke, at det er skinnebensbetændelse du har fået, så efter min mening kan du godt se tiden an i forhold til at drøne ud og købe nye sko. I forhold til skinnebensbetændelse er en god stødabsorbering noget af det vigtigste - og det har du jo. God træning... :sko:

#4

erd5s billede
[QUOTE=Søren;1379]Hej erd5 Med hensyn til skovalg har du måske været heldig at gøre det rigtige. Men hvis ikke du har været hos en rigtig løbebutik, hvor du er blevet filmet på et løbebånd for at konstatere din fodstilling ved fodens kontakt til jorden, kan du ikke være sikker. Skoene betyder utrolig meget for at undgå skader, og det er næsten umulig at finde frem til de rigtige uden en løbestilsanalyse. Ligesom Allan tror jeg dog ikke, at det er skinnebensbetændelse du har fået, så efter min mening kan du godt se tiden an i forhold til at drøne ud og købe nye sko. I forhold til skinnebensbetændelse er en god stødabsorbering noget af det vigtigste - og det har du jo. God træning... :sko:[/QUOTE] Jeg bukker og takker. Jeg tror også jeg ser tiden an.. Og så tager det stille og roligt med løbet og ser om det bliver bedre eller værre - så må jeg overveje skoene.. Jeg købte egentlig sådan en løbebog der følger et 13 ugers forløb, men jeg tror jeg holder mig til at træne lidt mere på det samme program 12 omgange af 1mins løb og 2mins gang og ser hvad der sker. Den eneste gene jeg har haft ved løb er skinnebenene, det stopper og så er det der kort efter jeg stopper løbet og ellers så går det væk og dagene efter har jeg ingen ømhed, ondt i anklerne, knæ eller andet.. Tak for alt feedbacken..

#5

LindaKJs billede
Det kan vel både være godt og ondt at være rigtigt meget motiveret, som jeg kan læse at du er erd5, her tænker jeg på skader.. For der skal bare ske noget, om man vil så meget igang.. Tror det er godt, at du gør som du gør med programmet, og ikke bare ræser videre.. Løber du hver dag, eller kun 2-3 gange om ugen?? Har læst at man skal passe på i starten med at løbe for meget.. Men samtidigt hatten af for motivationen og held og lykke med dit projekt.. Det er nok altid svært at være nybegynder, er jeg selv..

#6

Bedouinas billede
Hej erd5. Jeg kan anbefale dig - og andre nybegyndere - at læse Jokers løbedagbog. Han har grebet det meget fornuftigt an og styret sine lyster og fulgt løbeprogrammet. :;-) Man er så utålmodig og vil så gerne det hele på én gang - men det er utrolig vigtigt, at man ikke forcerer og dermed risikerer at løbe ind i skader. Bedouina

#7

jokerens billede
Hej erd5 Velkommen som nybegynder - det er jeg også selv.:-)) Som jeg læser dit indlæg så er du i gang med den fejl jeg tro alle gør - du lægger for hårdt ud. 8km løb og 4 km gang - og du har løbet 5-10 gang, det er efter min mening alt for hårdt for dine ben, for ikke at tale om resten af kroppen. Jeg startede selv på løbebånd og havde kæmpe problemer med mine ben, både pga. af for dårlige sko, men også fordi jeg troede, jeg kunne løbe til månen fra start. Efter få uger blev jeg træt af løbebåndet, og løber nu i den fri natur, fik lavet en løbet test og købte nogle fed løbesko der passer perfekt til min løbestil. Da jeg skiftede til at løbe ude, var det som at starte forfra. På torsdag i denne uge er det en mdr. siden jeg startede ude og jeg har nu en rute på 4,5km hvor jeg må ned og gå 3 gange. Dog skal det med jeg vejede 10kg for meget da jeg startede, men har nu smidt godt 6,5kg. Men jeg har valgt at tage det stille og roligt, for jeg vil hellere kunne løb de 5km i stræk som er målet i løbet af foråret, end at bruge min tid på overbelastningsskader. Jeg er ikke rutineret løb, eller på anden måde særlig klog på løb, men din træningsmængde lyder voldsom. Held og lykke med træningen, måske ses vi på landevejen en dag. :-))

#8

Sørens billede
Jeg kan kun give jokeren helt ret i det hele. Du bør helt klart begrænse km. antallet.

#9

Joggers billede
..og med hensyn til valg af sko, så kan det ikke understreges ofte nok, at du/man bliver nødt til at få foretaget en løbestilsanalyse, for at kunne vælge perfekte sko. Jeg er selv begynder, og fik vha en løbestilsanalyse, fundet ud af, at jeg overpronerer, og derfor har brug for en sko med støtte i indersiden af skoen. Jeg har overhovedet intet mærket til ømhed eller skader, selvom jeg for første gang i mit liv har lavet nogen form for motion, og jeg er 38 år gammel, og har nu løbet i 12 uger hver anden dag. Men jeg er helt sikker på, at det skyldes at jeg følger et begynderprogram (Henrik Jørgensens "Løbeskolen" som fulgte med Alt for Damerne i maj måned 2008) hvor han gang på gang understreger, hvor vigtigt det er, ikke at løbe for hurtigt eller for langt, når man er utrænet. Derudover er jeg sikker på, at de sko, jeg har købt, er en anden del af forklaringen på, at jeg ikke har mærket nogle gener ved at løbe. OG: jeg slider mine almindelige sko, lige som du gør: på ydersiden af hælen. Altså kan man ikke bruge det som målestok for, hvilke sko, man skal bruge. Gør dig selv den tjeneste at gå ind i en løbebutik for at få lavet en løbestilsanalyse. Det bliver du kun glad for. ;)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14203:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019