ondt i skinneben- som så mange andre..

datoseems billede

Hejsa.
Jeg er ny her og i løbernes verden LL
Jeg er meget overvægtig og skal/vil tabe mig og derfor begyndte jeg løb.
Dvs jeg løber jo ikke for vildt men starter op med powerwalk og så løber jeg når jeg er varm, efter ca. 5-6 min gang.
Jeg løber/lunter til jeg ikke kan mere, bruger ikke stopur da jeg kun vil bruge min krop til at teste hvor meget og lidt kan kan uden at halse efter et ur og minutterne.
Mit problem er at jeg får ondt i skinneben meget hurtigt. :Sad

Om mig så jeg evt.kan få nemmere svar ;;-)
Startede med løb/power mandag og torsdag i 3 uger. Holdt sommerferie i 3 uger uden noget motion og startede så op mandag igen.
Det gik fint og ingen ømhed :Wink
Torsdag morgen kom det så og om aftenen gjorde det meget nas, men jeg løb alligevel...

Ruten er på 4,2 km og er på asfalt. Jeg brugte ca 45 minutter de første gange, nu bruger jeg 38-40 minutter.

I går 39.2 minut da det gjorde ondt.
Og desværre var det det eneste der holdt mig tilbage.. ØV.

Er det mine sko der gør det?
Er det min overvægt? Ca 35 kg for meget.
Er det noget der går over?
Kan jeg blive ved med træning som nu?

Håber en kan hjælpe.

Hilsen Datoseem.

#1

FrankBThs billede
Ondt i skinnebenene er en typisk overbelastningsskade. Jeg tror problemet er de 3 ugers pause. Hvis du er fortsat med den samme træningsmængde som du var oppe på inden ferien ... så er det der problemet ligger. Hvis jeg var dig ville jeg nu alligevel gå frem efter et træningsprogram. At løbe indtil din krop siger du ikke kan mere lyder ikke som en fornuftig fremgangsmåde. Hvis du i stedet løbet x antal minutter og går ind imellem, så får du i den sidste ende trænet noget mere og især mere målrettet. Frank B. Th.

#2

datoseems billede
ok... dvs et alm intervalprogram? Jeg havde også ondt før ferien og det er samme rute jeg følger nu. :)

#3

FrankBThs billede
Det begynderprogram der ligger her på siden er vist ok. Du kan jo evt. læse jokerens træningsdagbog. Hvis du også havde problemer med skinnebenene før du tog på ferie så kan det godt være at nøjes med at gå indtil du er kommet af med problemerne. Har du fået foretaget en løbestilstest da du købte løbesko ? 35 km for meget er selvfølgelig også noget der tæller. Måske kunne du supplere med anden form for træning der ikke er så hård ved benene. Cykling, svømning eller andet. Ondt i skinnebenene er ikke noget der bare skal trænes væk. Frank B. Th.

#4

Sørens billede
Hej Datoseem Som Frank er inde på, kan problemet meget vel ligge i dine sko. Du skal have korrekte sko, som passer til din løbestil. Jeg vil også anbefale dig at finde et begynderrogram at gå ud fra. Jeg tror ikke, du allerede har fået skinnebensbetændelse efter så kort tid. Der er nok snarare tale om, at din krop skal venne sig til en ny form for belastning. Jeg vil tro, at det går over af sig selv, når du får trænet lidt mere. Du skal dog ikke løbe længe efter at du får smerter. God træning :;-)

#5

datoseems billede
tak for svar :-) Jeg vil helt klart have lavet en løbetest for at se om skoene er forkerte. I går gik jeg i lettere hurtigt tempo de 4,2 km for at holde mig igang. Det gjorde ondt hvis jeg gik for hurtigt, men så sagtede jeg farten. Det er vel så fint at gå ruten til jeg føler det ikke gør ondt og til jeg kan begynde lidt intervaltræing så? Grunden til jeg valgte løb er at jeg tror det giver mest vægttab :confused: om det passer ved jeg ikke..

#6

FrankBThs billede
Løb giver helt klart en stor forbrænding, men også en stor belastning på ledene. Hver gang du lander på jorden belaster du ledene med 3 gange din vægt. Spørgsmålet er jo også hvorvidt det er en skinnebensbetændelse eller om du "bare" er øm i skinnebenene. Som ny løber vil man få ømhed rundt omkring. Det der får mig til at tro at det er en betændelse er at den kommer ret hurtig og at du også får ondt når du går. Spørg evt. i espertpanelet. Det kan være de er bedre til at afgøre om det er en betændelse. Håber du supplerer træningen med en kostomlægning. Motion alene kan ikke gøre det ! Frank B. Th.

#7

Sørens billede
I modsætning til Frank tror jeg netop, at det at du har fået ondt så hurtigt gør, at det ikke er betændelse. Betændelse plejer at komme efter længere tids overbelastning. Jeg tror det er "opstartsømhed".

#8

datoseems billede
[QUOTE=FrankBTh;2859]Løb giver helt klart en stor forbrænding, men også en stor belastning på ledene. Hver gang du lander på jorden belaster du ledene med 3 gange din vægt. Spørgsmålet er jo også hvorvidt det er en skinnebensbetændelse eller om du "bare" er øm i skinnebenene. Som ny løber vil man få ømhed rundt omkring. Det der får mig til at tro at det er en betændelse er at den kommer ret hurtig og at du også får ondt når du går. Spørg evt. i espertpanelet. Det kan være de er bedre til at afgøre om det er en betændelse. Håber du supplerer træningen med en kostomlægning. Motion alene kan ikke gøre det ! Frank B. Th.[/QUOTE] ja jeg er igang med kostomlægning. Jeg har for 6 år siden tabt 42.5 kg på 1½ år, men desværre er meget på igen ::-( Så jeg er klar over kosten, men mangler en booster i form af at forbrænde imens jeg spiser fornuftigt. Må lige tjekke det ekspertforum ud og se om der er noget spændende ;;-)

#9

datoseems billede
[QUOTE=Søren;2860]I modsætning til Frank tror jeg netop, at det at du har fået ondt så hurtigt gør, at det ikke er betændelse. Betændelse plejer at komme efter længere tids overbelastning. Jeg tror det er "opstartsømhed".[/QUOTE] Hmm... jeg må se og undersøge lidt. Men kan en læge vurdere det??

#10

Sørens billede
Det er nok nærmere en fysioterapeut, du skal have fat i. Men vent lidt. Se om ikke det går i sig selv, når du har gået lidt forsigtig frem i et par uger. Husk at skoene er vigtige. God bedring.

#11

FrankBThs billede
Det kan jo ikke skade at spørge fysioterapeuterne her i forummet. Jesper Birkedal lyder til at være ret kompetent. Frank B. Th.

#12

datoseems billede
jeg mente også bare at søge egen læge eller finde en fys her i byen :-) Vil da spørge herinde :;-)

#13

hjulbens billede
Går du til lægen siger han du skal holde pause. Går det ikke over begynder han på en 10 dages kur med pinnex og ibrufen. Først skal du finde ud af om skoene og din løbestil passer. Når du har fået dine nye sko, starter du op med løb og gang, på blødt underlag. Efter din træning må du godt være lidt øm, men det må ikke blive være for så har du gået for hårdt frem. Min erfaring er at lange pauser ikke hjælper, men forsigtig træning i de rigtige sko og evt såler hjælper.

#14

datoseems billede
[QUOTE=hjulben;2875]Går du til lægen siger han du skal holde pause. Går det ikke over begynder han på en 10 dages kur med pinnex og ibrufen. Først skal du finde ud af om skoene og din løbestil passer. Når du har fået dine nye sko, starter du op med løb og gang, på blødt underlag. Efter din træning må du godt være lidt øm, men det må ikke blive være for så har du gået for hårdt frem. Min erfaring er at lange pauser ikke hjælper, men forsigtig træning i de rigtige sko og evt såler hjælper.[/QUOTE] jeg ved godt hvad lægen siger :-) min onkel er læge og ham har jeg haft fat i ;;-) jeg ;;-)er ved at se om der er en butik i nærheden af mig hvor de kan lave en løbetest. Hvis da ikke alle gør.. På blødt underlag siger du... dvs helst græs eller hvordan?

#15

Sørens billede
Blødt underlag er typisk grus. Græs er ikke godt at løbe på. Undgå asfalt eller beton. God plan om at få checket løbestilen.

#16

datoseems billede
[QUOTE=Søren;2878]Blødt underlag er typisk grus. Græs er ikke godt at løbe på. Undgå asfalt eller beton. God plan om at få checket løbestilen.[/QUOTE] her er desværre ikke nok stier.. så skal jeg ihvertfald gå frem og tilbage ::-) men det kan jeg jo også. jeg vil ihvertfald først lave en sådan test :::-)

#17

hjulbens billede
Skovstier er meget fine at løbe på.

#18

hjulbens billede
Skovstier er meget fine at løbe på. Når dine sko er iorden. Begynder træningen, det er svært. Forestil dig at du skal op og stå på en boldt, som en artist. Bolden skal du nu bevæge ved at gå med små skridt, og hele tiden skal du være i balance. Går du for stærkt falder du, for langsomt ja så kommer du ikke frem. Denne balance gang skal findes frem med hensyn til hvor meget og hvor hårdt du kan træne. Lidt massage af dine ben kan også give dig lidt

#19

datoseems billede
[QUOTE=hjulben;2883]Skovstier er meget fine at løbe på. Når dine sko er iorden. Begynder træningen, det er svært. Forestil dig at du skal op og stå på en boldt, som en artist. Bolden skal du nu bevæge ved at gå med små skridt, og hele tiden skal du være i balance. Går du for stærkt falder du, for langsomt ja så kommer du ikke frem. Denne balance gang skal findes frem med hensyn til hvor meget og hvor hårdt du kan træne. Lidt massage af dine ben kan også give dig lidt[/QUOTE] ja...må se og finde nogle skove her i nærheden :::-) tak for svarerne :::-)

#20

hjulbens billede
Hvis der er mange træer, og lidt stier, så er der gode chancer for at du har fundet en skov::-)

#21

datoseems billede
[QUOTE=hjulben;2893]Hvis der er mange træer, og lidt stier, så er der gode chancer for at du har fundet en skov::-)[/QUOTE] ::-)::-) ej det siger du ikke???? Hahahahahaa ja det var så ikke sådan jeg mente det.. ::-) At jeg ikke kan finde en skov fordi jeg ikke husker hvordan den ser ud..... hahahahahaa dagens grin ::-)

#22

hjulbens billede
Nej det var nu også bare for sjov, det er så fedt at løbe i skov, men ikke alle har jo den mulighed. Der er jeg heldig tilgengæld har jeg svært ved at finde butikkerne::-)

#23

datoseems billede
[QUOTE=hjulben;2915]Nej det var nu også bare for sjov, det er så fedt at løbe i skov, men ikke alle har jo den mulighed. Der er jeg heldig tilgengæld har jeg svært ved at finde butikkerne::-)[/QUOTE] :-)) ja de kan nemt gemme sig de butikker.. Her er skoven væk... sørens også ::-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14332:

Niels Ginges billede
Jeg er årgang 1968, og har løbet siden sommeren 2016. Jeg har (oktober 2019) løbet en del småløb og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk