Nyt mål, kan det nåes ?

KlausRs billede

Hej nyt medlem her :Smile
Jeg er startet med at løbe for ca 6 uger siden og er blevet ret bidt af det, selvom jeg ikke er helt ny mere(34 år).
Programmet jeg følger er et der er i Løberens ny håndbog fra i form, altså et interval program 0 til 5 km på 12 uger.
Da vejret ikke er perfekt til løb herude hvor snerydningen klares af vejret, er træningen forgået på løbebånd.
Men alt i alt er er jeg godt tilfreds med mit løb indtil nu.
Men men men, -888-
Jeg fik en mail på arbejde i går ang. Skjern Å running challenge sidst i april fra idrætsklubben, og en ild blev tændt LL
Kan jeg på 6 uger trænes op til at løbe den korteste rute på 8,2 km og rent faktisk løbe hele vejen::Smile
Som indskudt bemærkning kan jeg lige fortælle at i forbindelse med løbningen lagde mig og konen kosten om så vi ikke er så fede mere.... Jeg har fra først i januar og til nu tabt mig 17 kg og heller ikke der fejler engagementet noget, så vægten skulle gerne være lavere til Skjern Å RC, men der er stadig 13 kg ned til max normal BMI:Sad(
Mit løb foregår mellem 11 og 12 kmt på løbebåndet og jeg har ikke haft andre skader end tunge ben Wink

Så jeg søger lidt råd.... Kan jeg nå at træne mig op på kun ca 6 uger på trods af overvægt, nybegynder og tidspres???
Og har i et godt foreslag til et program ??

Håber i vil tage jer tid til at hjælpe en stakkels nybegynder, det faktisk lige et stået af løbebåndet :Wink

Hilsen Klaus

#1

Anonyms billede
Hej Klaus Velkommen til :;-) Det lyder godt, at du er blevet bidt af at løbe, og bliver tændt af en løbeudfordring. Så skal du nok komme langt med din træning. Du skriver ikke, hvor langt du løber lige nu, men hvis du er halvvejs inde i et 12-ugers program på 0-5 km. kan du vel løbe omkring 2-3 km. nu - sikker ikke i ét stræk. Nybegyndere og især hvis man er lidt overvægtig bør være meget varsomme med at forcere træningen. En tommelfingerregl siger at man max må øge med 10% om ugen. Hvis du løber 2-3 km. nu svare det til, at du om 6 uger kan løbe 3-5 km. Der er i så fald langt op til de 8,2 km. i ét stræk. Jeg ville være bange for, at en forcering for at nå målet resulterede i en skade. Og er der noget man ikke har brug for som ny løber, er det en skade, som kan ødelægge hele gnisten ::-( Hvis jeg var dig, ville jeg følge programmet, tabe nogle flere kilo og så finde et andet løb, du kan deltage i - find f.eks. et 5 km. løb, når du har fuldendt programmet. Der er masser af løb at vælge imellem - se løbskalenderen. Jeg kan godt forstå, du gerne vil løbe Skjern Å, men du bør nok vente... Rigtig god træning :)

#2

KlausRs billede
Damit, det var det jeg frygtede ;;-) Jeg havde nok indset det var det klogeste, men ville da lige høre om der var en anden mulighed. Jeg tramper videre LL

#3

brjs billede
Der er en anden mulighed. Hvis din stolthed kan klare ikke at løbe hele vejen.. kan du jo prøve med walk and run metoden. Den bliver brugt af mange ultraløber, men kan sagtens overføres på kortere distancer. Den hedder skiftevis 5 min løb 2 min gang. Det er vigtigt at overholde intervallerne. Med den metode er det muligt at fordoble sin distance. Du kan jo afprøve det på løbebåndet. Held og lykke med LL.

#4

KlausRs billede
Den metode har jeg overvejet, og jeg er ikke i tvivl om at jeg kunne fuldføre på den måde... Men det vil være lidt lissom at køre Le mans med picnic kurv ::-) Dårlig sammenligning ::-(::-) Men tak for rådet.

#5

Vinderens billede
Vil også helt klart anbefale dig walk&run..

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14203:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019