nystartet løber og novice her på forummet

Geminis billede

Hej,

efter at løbe epidimien bredte sig på min arbejdsplads i løbet af foråret - måtte jeg -som sædvanligt, som rosinen i pølseenden - hoppe på tidens store dille. Det er svært at modstå presset, når man dagligt komme på job og der snakkes i krogene og ved kaffemaskinen om hvor vidt det blev 5 -7 eller 8 km aftenen før!
Efter laang bearbejdningstid fik jeg skoene på en gang omkring påske første gang - starten var lidt træg, men jeg har holdt ved.
I dag løber jeg 4-5 km 2 til 3 gange om ugen - nogen gange veksler jeg med en cykeltur.
Det var nok reelt væddemålet med min søster der i den sidste ende fik mig til at gå helhjertet ind i projektet. 7.5 km den 22. august! Jeg har løbet 6 km så det skal nok gå.

Når jeg lytter til min kollegaer - undres jeg virkelig over om det er totalt skilpaddetempo jeg har gang i - de løber i hvert faldt hurtigere end mig. Jeg var 45 minutter om 6 km uden pauser???
hvordan øger jeg min hastighed?

Det var en lang indgangsbøn - håber at høre fra nogen af jer
-Gemini

#1

FrankBThs billede
Nu skal du jo huske at de andre har været igang noget længere end dig. De har også været langsommere da de startede. Desto bedre form du kommer i, desto hurtigere vil du også blive. Hvis jeg var dig ville jeg stille og rolig træne mig op til at kunne løbe en 10 km. Hastighedstræningen ville jeg vente med indtil da. Hvis du vil træne hastighed er der 3 oplagte muligheder. Det ene er tempoløb. Her løber du en kortere distance end du plejer og sætter fart på på hele turen. På sigt vil du så også kunne holde den hastighed på længere distancer. Den anden måde er intervaltræning. Her løber du kortere distancer f.eks. 1000 m med høj hastighed, holder pause og tager så en ny omgang 1000 m. osv. Det er en hel videnskab hvor hurtig og hvor lange intervaller man bør løbe og det er svært at gøre alene. her hjælper det gevaldig at melde sig ind i en løbeklub. Den tredje måde er noget du kunne arbejde med allerede nu. Det er fartleg. Her varierer du farten under din løbetur. Der er ingen regler. Løb stille og rolig, sæt fuld skrald på hen til næste lygtepæl osv. Kort fortalt ... hvis du vil blive hurtigere til at løbe skal du løbe hurtigere ::-) Frank B. Th.

#2

Geminis billede
Hej tak for dit svar. Jeg har faktisk fået en del ud af at læse forskellige steder på nettet om hvordan opgaven skal gribes an - og det har da også betydet at jeg har sat ambitionsniveauet ned, på et tidspunkt hvor jeg troede jeg skulle øge længden af turen hurtigere. at gå efter en 10 km lyder fornuftigt - mit første mål er som nævnt 7.5 km i slutningen af august - og lidt for sjov sagde jeg at så tager vi 10 km til efterårsferien. Det skulle jo nok kunne lade sig gøre. -Gemini

#3

Sørens billede
Jeg er helt enig med Frank i, at du bare skal løbe dit eget tempo foreløbig. Fartleg er en god måde at starte med intervaltræning. På den måde vil du hurtig mærke fremgang.

#4

hjulbens billede
Det første ½ til hele år gælder det bare om at vænne kroppen til den belastning løbet er. Din løbestil og dit tempo vil helt sikert stige i den samme periode lige som din udholdenhed.

#5

Geminis billede
Tak for jeres svar - i morgen står den på første fastsatte mål! Jeg skal afvikle et væddemål med min søster om 7.5 km. Jeg ved jeg kan - jeg har gjort det een gang. Næste mål bliver nok 10 km i slutningen af kampagnen "arbejdspladsen motionerer" ::-)

#6

Anne-Louises billede
Hej Gemini. Hvordan gik dit løb?

#7

lhk7812s billede
Er det klogt at løbe, når der er smerter i lænnen?

#8

Geminis billede
Hov jeg skylder vist et svar på hvordan mit væddemål gik! Jeg vil lyve hvis jeg påstod at det gik fantastisk - men jeg gennemførte! godt hjulpet af moralsk opbakning fra min søster, som til gengæld led under mit noget langsommere tempo end hun er vant til. Jeg var på det tidspunkt vant til at løbe om aftenen når den værste varme havde lagt sig - men vi valgte altså at løbe om eftermiddagen i højt solskin og 25 graders varme - så det tilskriver jeg jo en del af skylden for mine lidelser! Nå men jeg kom igennem og har ikke opgivet kampen endnu. Jeg løber/motionerer 3 gange om ugen og for 2 uger siden løb jeg 8,5 km + ½ times intensiv trappetræning med en veninde, så formen forbedres da løbende. Det er ikke blevet til den første 10 km endnu, men det skal nok komme. -Gemini

#9

Anonyms billede

Hej, jeg vil gerne i gang med at løbe og var osse igang i lørdags og det var skønt! Men, jeg er stadigt temmeligt øm i mine ben, hvor lang tids pause skal jeg holde ? 

SB

#10

Martin Bork, Admins billede

Hej SB
Tak for din indlæg.
Jeg vil opfordre dig til at oprette et nyt forumemne til dit spørgsmål. Klik Tilføj forumemne til højre under menuen.

Lige nu skriver du i forlængelse af en meget gammel tråd om et andet emne.

Mange hilsner

Admin :-)

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12948:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen