Nybegynderskader??

Anonyms billede

Hej alle på Motionsløb.

Jeg er nybegynder i løb, og begyndte mit i Maj. Siden da er jeg kommet langt, synes jeg selv. I starten kunne jeg ikke engang løbe 1 kilomet, nu løber jeg 5 kilometer eller mere hverdag, uden stop. Jeg har osse løbet 10 kilometer i klitter på en time. Så det er sådan lige pt. hvad niveau jeg er på :) Men jeg skriver ang. at jeg har meget dårlige ankler, og under træningen begynder de at gøre ondt, og efter trænigen er de meget ømme. Nu er jeg jo nybegynder og tænker lidt, om noget af det kan være nybegynder skader? Fordi min krop måske ikke har vænnet sig helt til det? Jeg har været ved Intersport og snakket med en specialist om det, og hun viste mig en måde, at binde skoene på, og jeg fik et vippebræt at træne på. Mit spørgsmål er: Kan det være fordi min krop ikke har vænnet sig helt til løb endnu? ?..  

Hilsen Niklas :)...

#1

Anonyms billede

Hej Niklas
Det er helt klart fordi, dine led og sener ikke er vænnet til løbe endnu. Der går typisk ½ år eller mere. Det er derfor også vigtigt, at du træner langsomt op for ikke at få overanstrængelsesskader. Det lyder til at du går for hårdt til den. En tommelfinger-regel siger, at du kun skal øge distance eller hastighed med 10% om ugen. Det virker også overdrevet at løbe hver eneste dag som nybegynder. Der går typisk nogle år før du er klar til at træne så ofte. Husk på at din krop skal have tid til at restituere. 3 gange om ugen er rigeligt i opbygningsfasen. Hav tålmodighed. Ellers risikerer du nemt at blive slået tilbage til nul og miste motivationen.

God bedring.
/Lars

#2

Nillers billede

Hej Lars. Tak for dit svar. Og kan se jeg har lavet en fejl, for jeg løber ikke hver dag - men hver anden :) Jeg er faktisk netop nu kommet hjemfra min løbetur - med en fiberspræning. Rigtig træls :( Så nu vil holde en pause. Og når jeg går igang igen, vil jeg løbe hver tredje dag. Men selvom fem kilometer måske er meget for en nybegynder, vil jeg bare så gerne gøre det. Men hvad forslår du jeg skal løbe, hvis jeg løber hver tredje dag?? 

#3

Anonyms billede

Hej igen

Ærgerligt med skaden. Den skal du nok komme over.
Der er egentlig ikke en distance, som er for lang eller for kort til en nybegynder. Det handler om at træne rigtigt op. Du skal derfor sætte dig et mål, du vil træne til. Herefter kan du vedligeholde distancen ved at løbe den f.eks. 3 gange om ugen eller variere med lidt intervaltræning.

Jeg tror, du kan have stor glæde af at følge et løbeprogram. På den måde får du bygget formen langsomt op på den rigtige måde. Der findes mange programmer på nettet. Find f.eks. et, som tager dig fra 5 km. til 10 km. på et vist antal uger. Men inden du begynder, bør du nok lige komme dig over den begyndende skade i anklerne - løb nogle kortere distancer i et lavere tempo og gå så i gang med programmet, når du føler dig klar igen.

Hilsen
Lars

#4

Nillers billede

Har også kigget på løbeprogrammer, men kan ikke finde noget der passer til mig.. Synes det er træls med et løbeprogram, at hvis jeg kan løbe 25 minutter, at jeg så kun skal løbe fem minutter, og så ned at gå. Kender du et der vil passe til mig? 

#5

Franks billede

Det kan også have noget med underlaget at gøre.  Sørg for at løbe på blødt underlag

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14107:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019