Ny løber...

Nocos billede

Jeg savner lidt viden og nogle gode råd.

Jeg er stoppet med at ryge for 14 dage siden, efter 20 år med 20 - 30 cigaretter / dag.
Det er ikke særligt hensigtsmæssigt når man har astma, medmindre et langsomt, men stensikkert selvmord er planen.

Jeg har tidligere løbet i perioder, men i de seneste par år er det kun blevet til Dhl-staffet i Århus, uden nogen form for fortræning. Tiderne har ligget omkring 30 minutter.

I forbindelse med rygestoppet har jeg udfordret min chef, og har lovet at jeg kommer til at løbe hurtigere end ham her i år. Problemet er, at det formentligt vil kræve en tid på omkring 24,00 minutter på 5 km.'s distancen.

Er det realistisk?

Hvis nej, hvordan får jeg det så til at lykkes alligevel?

Jeg har været ude på 3 ture efter rygestoppet: 5 km, 6,75 og 5 km, med tider på 30.15, 42.00 og 29.20 i let kuperet terræn. Det har været min erfaring at det først og fremmest har været lungerne og iltoptagelsen der har været den største hurdle. Ethvert stop har medført hoste, med tendens til opkastningsreflekser...

Der må være andre ex-rygere herinde, der kan fortælle om hvordan de oplevede lungegenoptræningen.

Jeg kan se på de andre indlæg herpå siden at det kan være relevant med 3 løbeture/uge og med noget fartleg for at blive bedre (hurtigere).

Det kan i den forbindelse nævnes at jeg er 1.90 m høj, vejer 87 kg, og at jeg tager min astmamedicin (symbicort) morgen og aften som foreskrevet af lægen
for første gang i 3 år.

Håber at høre opmuntrende nyheder.

Venlig hilsen
Nikolaj

#1

Sørens billede
Hej Noco Velkommen som løber igen. God beslutning :;-) Du skal nok nå dit mål, men ikke hvis du fortsætter som nu, for så ender det helt sikkert med en skade :eek: At have løbet næsten 7 km. efter 14 dage er HELT overdrevet. Det kan din krop, sener og muskler slet ikke holde til. Du er nødt til at starte fra bunden med skiftevis løb og gang over korte distancer. Efter en måneds tid kan du så begynde at løbe længere uden at gå så meget. Fartleg, intervaltræning og tempoløb hører til efter lang tids træning. Det er ganske belastende for kroppen. Alligevel tror jeg nu nok, du kan nå dit må på de ca. 2½ måned du har, så tag den med ro her i starten, så du ikke får en skade, for det har du ikke tid til. Held og lykke.

#2

FrankBThs billede
Hej Noco Jeg kan kun give Søren ret. Det er ikke sundt at gå fra nul træning til at løbe 5 km og derover 3 gange om ugen ! Hvis du skal overleve træningen og ende med at slå din chef ... så skal du undgå at blive skadet. Hvis du uden problemer kan løbe en 5 km mener jeg ikke at du nødvendigvis skal starte helt forfra med begynderprogrammmerne, men det er vigtig at du deler de 5 km op i mindre bidder og går undervejs ... også selvom du føler du kan løbe hele vejen. Hvis du kan løbe 5 km på 30 min uden træning, så ender du også med at løbe på 24 min efter 2½ måneds træning, hvis du undgår at blive skadet. Frank B. Th.

#3

Nocos billede
[QUOTE=Søren;2493]Hej Noco Velkommen som løber igen. God beslutning :;-) Du skal nok nå dit mål, men ikke hvis du fortsætter som nu, for så ender det helt sikkert med en skade :eek: At have løbet næsten 7 km. efter 14 dage er HELT overdrevet. Det kan din krop, sener og muskler slet ikke holde til. Du er nødt til at starte fra bunden med skiftevis løb og gang over korte distancer. Efter en måneds tid kan du så begynde at løbe længere uden at gå så meget. Fartleg, intervaltræning og tempoløb hører til efter lang tids træning. Det er ganske belastende for kroppen. Alligevel tror jeg nu nok, du kan nå dit må på de ca. 2½ måned du har, så tag den med ro her i starten, så du ikke får en skade, for det har du ikke tid til. Held og lykke.[/QUOTE] Hmmmm.... Kroppen har det fint, i hvertfald benene! Jeg var ude at løbe 2 x 5 km i indenfor 14 dage før jeg stoppede med cigaretterne, så har ialt løbet 5 gange på 28 dage. Benene har ikke været ømme, hverken i led eller muskler efter løbeturene, men lungerne... Jeg har kastet op efter hver tur bortset fra den sidste. Jeg vil prøve at tage den med ro, men er det virkeligt nødvendigt at starte så stille op? Jeg bør måske sige at jeg har styrkettrænet lidt igennem de sidste par år, herunder også ganske tunge squat og benpresøvelser, op til 90 / 300 kg, så muskler og sener starter ikke helt fra bunden. Jeg overvejer at bruge programmet forbedring af 5 km, dog i en modificeret udgave, hvor jeg i begyndelsen, f.eks. den første måned halverer distancerne og så trapper langsomt op? Vil det være galmandsværk? Nikolaj

#4

Sørens billede
Hej Noco Det hjælper meget på det, at du styrketræner. Helt klart. Jeg er også enig med Frank i at du nok ikke skal starte fra bunden, når du trods alt kan løbe så langt, som du gør. MEN skader kommer ikke efter 14 dage uanset at du ikke mærker ømhed eller problemer. De opstår meget langsomt og giver sig udslag i typisk skinnebensbetændelse eller achillessenebetændelse efter nogle måneder. Det er dét, du skal undgå ved at gå meget langsomt frem. Hvis du fastholder at løbe 5 km. ad gangen, så bør du dele distancen op i f.eks. 3 etaper, så du går 2-3 minutter ind i mellem. Og som sagt: Du kan godt nå det uden du behøver at forcere. Tag den med ro her i starten, så du undgår overbelastningsskader. Har du iøvrigt de rigtige sko. Det er ret vigtigt, at du har fået lavet en løbestilsanalyse. det er også med til at forhindre skader. :sko: Men klem endelig på med træningen - bare i en lidt lavere kandance ;)

#5

Nocos billede
Hej Søren Tak for tilbagemeldingen. Det lyder jo egentligt også godt! Næsten helt intervalagtigt! Hvis jeg skal prøve at variere træningsturene, vil det jo også en måde at gøre det på, men med mit konkurrenceinstinkt vil det nok være svært at holde tempoet nede;-) Jeg tror at jeg har de rigtige sko, det er et par addidas, mage til dem jeg brugte for 5 år siden da jeg prøvede kræfter med et marathonløb... Der var det heller ikke benene der satte begrænsningen, men lunger, manglende udholdenhedtræning og manglende kulhydratlagring. Et marathon som aktiv storryger kan i øvrigt ikke anbefales.:syg2: Nikolaj

#6

Nocos billede
I går aftes var det DHL-aften i Aarhus, og jeg tog turen i fin stil. Jeg havde fået gode råd om at starte blidt ud på turen og så passe lidt på ved begyndelsen af stigningen, og så sørge for at bevare følelsen af overskud hele vejen. Jeg passede bare for meget på! Min slut tid var 27.25 og den sidste kilometer blev brændt af på ca. 3½ minut! Det er altså rigtigt træls når man disponerer sit løb for godt, så man ikke får alt krudtet brændt af. Der var så meget tilbage at jeg løb en "hyggetur" sammen med den sidste på holdet, med en tid på 33 minutter, hvor jeg havde vildt overskud til at opmuntre og motivere staklen:-00:-00 Er der nogen der har erfaring med ruten, der har en god "formel" til at tilrettelægge optimale mellemtider til den hurtigste gennemførsel? Jeg satser på en tid på 22 - 23 minutter til næste år! Noco

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14261:

Peter Øs billede
Startede med at løbe i 2018 efter ca. 20 år uden løb, forsøger at flette det ind i mellem mine ture...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Guldbæk løbet

Bliv medlem af løberne.dk