nedgang i hastighed

gsx600fs billede

Hej
Som helt ny løber (pånær alderen altså(tæt på 50) har jeg tilmeldt mig i Odense, og følger et program fra I Form. I den forbindelse var jeg ude og løbe knapt 27 km i sidste weekend, og det gik helt af h....... til - jeg fik bragt vand ud ved ca 14 km og valgte at stoppe helt op og holde pause....... jeg kom aldrig helt igang igen, men kom dog hjem ved egen hjælp. Efterfølgende har jeg fundet frem til at jeg ikke har haft nok energi i kroppen (mad) og regnet mig frem til at jeg skal bruge ca 3800 kal på en hel marathon, hvilket skulle svare til 16 bananer og 8 pk druesukker, men det kan man jo umuligt spise inden et løb. Her er mine spørgsmål:
Er det dumt at spise druesukker inden og under løbet?
Skal man drikke vand eller energidrik inden og under løbet?
Hvad kan man egentligt vælge at spise/drikke på en maraton rute ved "boderne"
Og hvor langt ned i hastighed plejer man at komme i løbet af et løb, jeg plejer at løbe ca 6 min/km men i weekenden kom jeg over 7/km (vel at bemærke når jeg løb Shock))

Jeg forventer at komme i mål inden de tager tribunen ned, men sikkert ikke meget før - med tempoet jeg nåede "ned" på sidst - bliver det nok omkring 5½ time.
Jeg har brug for alle de råd jeg kan skrabe sammen, så selvom jeg ikke har spurgt er I velkomne til at skrive hvad I vil Shock)

#1

brjs billede
Hej Man skal fylde sine depoter inden marathon...spiser og drikker godt UGEN FØR. Under selve løbet supplerer du med frugt vand energidrik ved depoterne. Du kan sagtens selv have lidt druesukker eller energibar med ...hvis du føler for det. Et godt råd.. prøv at løbe med en konstant hastighed..en du har det godt med... hold 1-2 min pause ved hver depot. Det betaler sig i den sidste ende, og giver en god "fornemmelse" af at have løbet hele vejen. Prøv evt. under din træning at indbygge en lille væske-pause for hver 5. km. Glæd dig til løbet... husk at holde dig skade fri. Held og lykke.:;-)

#2

Sørens billede
Hej Hvis dine depoter (i kroppen) er fyldt i god tid inden løbet, bør du kunne nøjes med energigels, væske og evt. lidt frugt undervejs. Tempoet skal du ikke tænke på ved første marathon. Jeg er enig med Bjarne i, at det kan være en god idé at holde et par minutters pause ved depoterne. Tag dig god tid til at komme igennem. Og held og lykke.

#3

gsx600fs billede
tak for jeres respons :::-) Jeg har nu været ude på en "ny" tur på godt 30 km - den gik helt fint og uden pauser. Jeg er ikke i tvivl om at det skyldes mine depoter blev fyldt op i dagene op til turen. Jeg fik igen bragt vand ud ved 14 km men valgte denne gang at tage bæltet med væske med uden at stoppe - og så havde jeg et par druesukker tabletter med også. Jeg ser nu frem til de 42 km med noget mere ro i kroppen end jeg gjorde for 1½ uge siden. Rådet med de korte pauser ved depoterne vil jeg prøve at følge.

#4

Anonyms billede
Hej. Bare lige for at give hurtigt input - husk lige at have proevet diverse gels/energidrik foer loebet. De kan godt vaere lidt haarde ved maven. Personligt synes jeg dethjalper at spise lidt frugt efter. Derudover husk altid at skylle efter med vand. Hvis du har "sukker" i munden bliver det hurtigt en klistret masse sammen med spyttet. Derfor altid lidt vand til sidst.... VH Soeren

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14393:

Benjamin Shultzs billede
BilligEjendomsmaegler er siden hvor du finder alle ejendomsmæglere samlet et sted. Find viden om...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk