Mental Styrketræning

Nordboens billede

Jeg bruger en del tid på at prøve at arbejde med mig selv og min mentale styrke omkring løb.

Det er tit og ofte at jeg under hårde løbepas (intervaller feks.) mærker at benene sagtens kan løbe, men mit hoved er ikke med på udfrodringen. Det kan også ske under lange løbeture - fysisk er alt ok, men min hjerne prøver at friste kroppen: Skal vi ikke gå lidt, måske er denne her bakke så stejl at vi burde gå op, nej hvor har vi løbet langt - så fortjener vi en lille gå pause osv osv.

Jeg har oparbejdet en del teknikker til at overvinde disse tendenser og i det hele taget arbejdet med motivationsfaktorer (det har godt nok været nødvendigt for at udholde den hårde vinter vi har i Finland og ikke opgive løb når man ikke er mere rutineret end mig.....:-00)

Kan anbefale følgende artikel og mange andre i samme tidsskrift - Sports Psychology som kan findes fra følgende link:

http://www.pponline.co.uk/encyc/sports-psychology-mental-preparation-improve-running-performance-81

Der er virkelig mange artikler inden for mange emner - søg under motivation eller andre emner som kan interessere. Sproget er engelsk. God fornøjelse!

Hilsen,
Nordboen

#1

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Tak for et godt link - ser ud til at være en rigtig spændende site! :;-) Bedouina

#2

Dipys billede
Vores psyke kan spille os mange puds, hvis vi giver den lov;;-). Men generelt set følger jeg nu min træningsplan uden ret meget slinger i valsen, for jeg har egentlig udelukket muligheden for at "skulke/gå op af bakkerne/afkorte tur pga. dårligt vejr" og meget andet som min indre stemme kan fortælle mig af formildende omstændigheder :syg: . Jeg har fundet ud af at bare det at overveje muligheden for disse alternativer til træningsplanen svækker min vilje til at gennemføre - men er beslutningen taget, så får jeg også ført det ud i livet. Dog er jeg selvfølgelig lydhør overfor skader og sygdom. Spændende link - det skal jeg have kigget lidt mere på. Løbehilsner Gitte

#3

BrianNNs billede
Personligt har jeg ingen problemer med at motivere mig selv til at træne. Det eneste der stopper mig er skader (hvilket heldigvis er mange år siden sidst) og sygdom - alvorlig sygdom (f.eks. influenza med feber), en almindelig forkølelse koster kun et nedsat tempo. Udover dette, mediterer jeg hver dag, også for at reducere stress - hvilket jeg tidligere har været nærmere inde på i en anden tråd, så det er der ingen grund til at ofre mere spalteplads på her...

#4

brjs billede
Jeg har nærmest det modsatte "problem" ... løber længere end først planlagt...finder en bakke der er mere stejl osv. Min indre stemme siger "kom nu..du kan godt lidt mere" Jeg har altid haft en stærk vilje ... måske er det derfor at jeg begyndte at løbe ultraløb. Der kan man blive ved med at udfordre den mentale styrke. Mit råd til mentaltræning: Brug en rute/program du er sikker på at du kan gennemføre. Har du en god dag...gør den længere eller svære.. og du kommer hjem med en succes-oplevelse.. gennemfører du "kun" ruten.. er det stadig en succes. Giv dig selv en "præmie" for at yde lidt mere. :;-) Hvad du skal for at i verden undgå...er at opgive eller korte ruten af.. har du først gjort det een gang... bliver det lettere anden gang. :confused:

#5

Nordboens billede
Tak for dine ord Bjarne, de hjalp mig meget i dag :::-) Jeg skulle for første gang løbe 18 km i dag og har glædet mig hele ugen til udfordringen - men var alligevel lidt i tvivl om jeg dog kunne løbe så langt. Altså startede jeg med en form for mental blokade - ikke godt. :-00 Det blev også et lidt sejt løb, men under vejs tænkte jeg hver gang når "krisen bed mig i hælene" på hvad du skrev: At gennemføre er ros værd, måske kan jeg alligevel lidt mere end jeg tror? Og det kunne jeg! Jeg ikke alene gennemførte, jeg løb også forbi bilen og fortsatte 400 meter mere - det lyder ikke af meget, men når man er på grænsen så tæller hver eneste meter i regnskabet ;;-) Så takket være dit råd fik jeg gennemført 18,4 km - Tak :;-)

#6

Dyreborgs billede
[I]"Hvad du skal for at i verden undgå...er at opgive eller korte ruten af.. har du først gjort det een gang... bliver det lettere anden gang![/I] ´ Ovenstående har jeg haft i baghovedet flere gange siden jeg læste det, og det har virkelig gjort noget ved min træning. Tak for det, Bjarne! :;-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14332:

Niels Ginges billede
Jeg er årgang 1968, og har løbet siden sommeren 2016. Jeg har (oktober 2019) løbet en del småløb og...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk