Måske løbeknæ?

Michael Larsens billede

Hej,
Jeg er en glad løber, som i maj begyndte på at løbe, da jeg gerne ville lægge min llivsstil om. Da vejede jeg + 90 kg. Jeg begyndte at følge et begynderløbeprogram med inteval i..3 gange i ugen.. og jeg blev færdig med det sidst i august. Siden har jeg løbet slutdistancen (9,7 km) 3 gange i ugen indtil for knap 3 uger siden, hvor jeg var kommet ned på 77 kg... Men af mange forskellige årsager -- massere af regn, blæst, stormen knud...og andre undskyldninger, kom der pludselig til at gå ca. 1½ uge inden jeg kom ud på den næste løbetur..... Da der manglede ca. 2 km af den tur...fik jeg pludselige en smerte i venstre knæ....sandsynligvis på ydersiden....jeg kæmpede mig hjem stadigvæk i løb i rimlig tempo. Da jeg var hjemme, var jeg øm, men kunne godt gå. Da jeg vågnede næste morgen var jeg stadigvæk øm i knæ og underben og måske også ankel, men det forsvant hurtigt op ad dagen på arbejdet. Herefter mærkede jeg ikke til det overhovedet. En, der også løber på arbejdet, sagde at jeg nok skulle give det noget ro i nogle dage. En lille uge tænkte jeg måtte være nok. Derfor op på hesten igen....og afsted......det gik fint og jeg løb, som i gamle dage på turen....indtil jeg havde løbet 5 km ca.....så begyndte smerten at komme igen..... 1½ km længere henne på ruten, var smerten blevet så voldsomt, at jeg ikke kunne løbe mere og måtte tage en pause.....jeg forsøgte at løbe igen, men kunne ikke løbe mange meter, før det var uudholdeligt igen pga smerte i knæ og underben...og måske lidt i låret....derfor gik jeg resten af turen hjem. Her var der ingen smerter, men jeg var øm. Jeg har læst lidt på nettet, og det jeg syntes ligner mest, hvis jeg sammenligner symptoner, er løberknæ....tror I også det? ?
Jeg har før overbelastet mit højre knæ/ben i sommers i løbeprocessen, men der var knæet lidt hævet på højre side af knæskallen, og det var væk, da jeg løb igen 3 dage efter..... I dette tilfælde i mit venstre knæ/ben er der ikke tale om nogen hævelse overhovedet! Hvis jeg trykker ind på siden af knæet et bestemt sted er det lidt ømt, men det gør ikke meget ondt....men det er jeg desværre ret sikker på, at det vil gøre igen, hvis jeg bevæger mig ud over de 5km i mit normale løbetempo.
Derfor er min strategi nu(da jeg håber at løberknæet eller hvad det nu er, er kommet pga. de 1½ uges pause jeg havde), at jeg vil starte med at løbe 4 km i nogen tid i et roligt tempo inden jeg så vil øge med 1 km i hver uge indtil jeg er oppe på min normale distance...stadigvæk i et roligt tempo....og så herefter øge tempoet lidt hver uge...indtil det når det jeg løbede med, inden løbeknæet indtraf......dvs...det bliver en lang proces på  mange uger....men er det noget I tror, der er det rigtige....eller kan jeg godt gøre det hurtigere??
På forhånd mange tak
Den glade løber :) 
Michael L.  

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 13606:

Leilas billede
Distancer mellem 4-10km. Jeg er, og har altid været, en langsom løber. Har de sidste tre år været...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør