Lige inden det første maraton

weblexs billede

Berlin til september bliver mit første maraton - forhåbentligt Smile

Der er jo længe til, men jeg kan godt lide at være i god tid. Løbet starter kl. 9 om morgenen, og det er efter mine begreber herretidligt. Hvordan griber man det tidlige starttidspunkt an. Står man meget tidligt op og får spist morgenmad og får lidt gang i kroppen. Jeg vil jo også gerne have overstået toiletbesøg m.m. Smile

Hvad har I andre gjort, når løbet starter tidligt.

#1

Nielsps billede
Hej! Godt løb du har valgt dig til dit første marathon løb. Det er en succes hver år og ruten er rigtig god - mange sætter ny PR. Kl.09 er et godt tidspunkt, selvom det er tidlig. Det betyder at du skal i tidlig seng dagen inden og gerne stå op 4-5 timer inden løber begynder, altså omkring kl.05 om morgenen. Spis lidt mere kulhydrat end du plejer og skær ned på mængden af protein og fedt dagen før løbet. Drik nogenlunde som du plejer - du skal her heller ikke være i underskud, men du skal heller ikke hælde på. Man har ikke nogen kapacitet til at lagre væske. På løbsdagen er det vigtigt at du spiser mad, du ved du har det godt med - ingen eksperimenter lige op til løbet! Spis morgenmad, du ved virker, 3-4 timer før løbet starter. For mit vedkommende er det typisk lidt brød (ikke for groft) med nutella eller syltetøj på selve dagen. Forbered dig mentalt på det, du skal igang med. Tænk på løbet som en oplevelse og tænk lidt over, hvordan du vil håndtere en eventuel krise undervejs - man kan praktisk talt altid komme igennem dem. Det er også en god ting at have en plan for, hvornår du fx skal have energigel (eller hvad du bruger som energitilskud under løbet) - det kan brækker løbet op i mindre bidder, og samtidig er du sikker på ikke at glemme at få energi under løbet. Kom til startområdet i god tid, så du har tid til at komme af med dit tøj, tisse og hvad man ellers skal. Jeg synes altid det er hyggeligt, hvis jeg møder folk jeg kender i startfeltet - så kan man sludre sig til en hyggelig start på løbet Og så husk at marathon starter ikke ved 30 km-mærket - det starter ved startstregen, og jo klogere du løber i starten af løbet, jo mindre mærker du til dine ben ved 30 km. God fornøjelse med det!

#2

Sørens billede
Hej Weblex Jeg synes, Niels er kommet med et godt svar, så jeg kan kun gentage at det vigtigste er, at du kommer tidligt i seng og står tidligt op, så du kan nå at spise et solidt og fornuftigt måltid i god tid inden løbet, og så du kan nå at komme på toilettet inden. Efter min mening skal du være færdig med at spise ved 6-tiden :eek:, så du ved 8-tiden kan få gang i kroppen og lunte lidt rundt inden det går løs. Prøv det inden løbet, så du kan finde din egen perfekte måde at gøre det på. Held og lykke :)

#3

weblexs billede
Tak for jeres svar - dem vil jeg skrive mig bag øret til den store dag.

#4

Frederiks billede
Jeg kan ikke sig det på en særlig pæn måde: Men sørg for at du har tid til at tømme ryggen.... Jeg nåede 3 ture inden jeg forlod lejligheden, men masser af pasta i 3 dage, og lidt nervøsitet over ens første marathon kan jo godt få maven til at være sjov :::-) Men sørg for at have tid til det. Det er bare ikke så charmerende at sidde i en park nær Potsdamer Platz og skide i skovbunden... Lige når du vågner kan du starte med en stærk kop kaffe. Det sætter gang i maven, og så et godt måltid havregryn eller lignende. Drik en masse men stop ca. 2 timer før start. Og med hensyn til toiletter, så stress ikke. Der er bunker af dem opstillet helt inde ved startområdet langs den alle jeg ikke husker hvad hedder.

#5

HenrikLs billede
LYder meget fornuftig med det mad indtag...::-) Men ellers kan man jo gøre som jeg selv lige smutte ind og låne et toilet på et fasionabelt hotel ..... den flinke dame i receptionen så godt nok lidt underlig ud da jeg på skole tysk spurgte om lov til at lånd det.....:::-) Men opgave blev fuldført og jeg kom vidre :;-) jubii gennemførte mit første maraton ...sikken en fornemmelse det bare er ::-) Álleen er nok 17 juni strasse og jo der er masser af toiletter men det hjælper jo ikke hvis man skal på turen og maven driller ::-((

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14378:

Sannes billede
Helt nybegynder med hensyn til løb. Interesseret i alt. Går meget. Som regel 6 km 2-3 gange om ugen...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

HAJ Marathon

Bliv medlem af løberne.dk