Lang pause

Denniss billede

Er efter 20års ungdomssløvhed begyndt at "løbe"

begyndte for ca 2 mdr siden af løbe, hvor jeg løb og gik. fandt en rute som var 3,8km som var lige, uden nogle stigninger overhoved.

begyndte med at gå, også løbet det som jeg syntes jeg kunne, og så gå lige mere, og i starten tig det omkring 40 min. begyndte at få ondt i skinnebenene, og kunne næsten ikke gå tilsidst :-(

lavede så et program der hed 2min gå 1 min løb, men blev ved med at få ondt, dog ikke så meget at jeg ikke kunne gå. løb det program i ca 3 uger, hvor jeg opgraderet til et andet program, 2 min gå, 2 min løb, dog med mindre i midten, og mere i enden. fik mere ondt i sninnebenet af det, så har nu holdt pause i ca 14 dage, men regner med jeg skal ud igen i aften..

men hvad pokker skal jeg gøre for at ikke få ondt i skinnebenet?? syntes næsten ikke jeg kan træne mindre en jeg gør pt. skal lige siges at jeg er en stor dreng som da jeg started vejet 127kg og er nede på 118 pt. og er 177cm høj

overvejer at cykle 2 dage om ugen og løbe 1 dag. feks cykle mandag/fredag og løbe onsdag. helst vil jeg gøre det omvendt, og kan jo også være det bliver til det, når jeg ikke får ondt mere..

nogle der kan komme med nogle fif, til hvordan jeg kan forbedre det uden at blive ved med at være gøre ondt

 

#1

Anonyms billede

Hej Dennis
Det første man tænker på er selvfølgelig skinnebensbetændelse. Men det kommer ved langvarig overbelastning, så jeg tror mere, der er tale om simpel ømhed i forbindelse med tilvenning til løb. Det kan selvfølgelig udvikle sig til inflammation, men jeg synes egentlig, du gør det rigtige. Start langsomt om med skiftevis løb og gang. Og så er det en rigtig god idé at supplere med cykling her i starten. Ømheden skal nok fortage sig lidt efter lidt. Kom evt. lidt is på i 20 min. efter hver tur.

Tab ikke modet :-)

/Morten 

#2

Nicholas Feltsens billede

Hej Dennis

Som du selv skriver er du en tung dreng. Men stor respekt for at du begynder at løbe, jeg har selv tabt 20 kg på løbetræning.

Din store vægt sammenlagt med at du ikke har trænet i mange år, gør tilvænningsprocessen lidt langsommere end for en "normal".

Jeg synes du skal sikre dig at dine løbesko er optimale til dig, der skal være en del affjedring til os "store" drenge. Helt konkret skal du besøge en løbespecialist forrretning a. la. Marathonsport eller Løberen, hvor de er specialister i løbestil og sko, pas på dem den lokale sportstøj-pusher, som gerne sælger dig sko også.

Så skal du tage det roligt med træningen, du må maksimalt sætte km-antallet op med 10 procent om ugen - og her i starten ville jeg nok råde dig til at holde dig fra bakker og ikke presse tempoet op (løb meget langsomt).
Løb 1-2 gange om ugen de næste måneder og cykl./svøm en masse ved siden af (hold 2-3 dages "løbepause" efter en løbetræningstur), husk udstrækning gerne hver dag.
Du kan evt. prøve at tage 2 Ipren inden løbeturen, et par uger, hvis smerterne fortsætter, de kan godt dæmpe smerterne og en evt. inflammation (Men du skal kunne tåle Ipren - snak evt. med din læge, hvis du er i tvivl)

Se mere på www.lobevejleder.dk/page15.php
Bliv ved og opdag løbeglæden

vh. Nicholas Feltsen
www.lobevejleder.dk

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14119:

Ingrid Jensens billede
Løber i løbeklub benløse. Deltager for sjov og at støtte lidt

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019