Løber knæ

Cathrine Tvergaard Nielsens billede

Hej, 

Er der nogle herinde som har ''erfaringer'' med et løberkbæ? 
Jeg har døjet med det siden August måned og det er kommet pga overanstrengelse af alt for meget løb. 
Det skal lige siges at jeg er vant til at løbe og har gjort det i mange år. 

Jeg har ondt på ydersiden af mit højre knæ og det begynder at trykke når jeg har løbet en 2-3 km. Jeg har ikke smerter nogen andre steder fra i kroppen og jeg har ikke ondt i knæet på andre tidspunkter end ved under løb. 

Der udover døjer jeg ikke med smerter i knæet ved anden form for træning fx cykling, gåture, ben træning, crossfit eller hvis jeg benytter mig at cross traineren i fitness centret. 

Jeg har knæet tapet ind med sportstape og bruger en skinne til under knæet når jeg træner. 
Pt prøver jeg 1-2 gange om ugen at løbe en tur på max 4 km, hvor tempoet er utrolig meget lavt også går jeg når jeg begynder at kunne mærke noget.

Jeg har været til lægen, kiropraktor, haft en fysiterapeut hjemme, hvor jeg har fået rettet kroppen igennem også har jeg en enkelt gang været hos en ''troldmand'' som har brugt sugekopper og akupunktur nåle. 

Er der nogle herinde som kan give mig nogle gode råd til behandling, evt hvad jeg kan gøre og hvem jeg kan snakke med? 

Jeg er bosiddende i Nordsjælland 

Håber der er nogen som han hjælpe mig! 

Hilsen Cathrine. 

#1

Sørens billede

Hej Cathrine

Løberknæ er et forbandet problem for mange løbere. Jeg har selv været det hele igennem for nogle år siden. Det er langvarigt og bryder op igen, selv når man tror, det er overstået...

Jeg har haft delvist glæde af chokswaves, som nogle fysioterapeuter tilbyder. Det gør ondt, men er faktisk effektivt.

Men det som hjalp mig endegyldigt var at ændre løbestil, så senen ikke generes. Nu løber jeg på flad fod med ca. 180 skridt i minuttet. Det gør belastningen af knæ mv. langt mindre og siden har jeg ikke haft løberknæ.

Håber du finder en løsning.

/Søren

#2

Cathrine Tvergaard Nielsens billede

Hej Søren, 

Hvordan ændre man løbestil? 

Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive hvordan det er jeg løber. Synes selv jeg løber på hæl og slutter af på tær. 

 

#3

Sørens billede

Hej igen

DU løber sikkert som de fleste og som jeg også selv gjorde. Lander på hælen med benet foran kroppen. Der er her problemet opstår. Der er for meget belastning og træk på senen i den landingsposition.

Det er desværre en lang og svær proces at skrifte løbestil. Man kan sjældent selv gøre det - du bør få hjælp af en løbecoach, som specielt fokuserer på dette. Klik f.eks. ind på http://posemand.dk/ Det var ham, som hjalp mig. For mig tog det ½-1 år inden den nye løbestil sad på rygraden, men det var det hele værd!

/Søren

Log ind

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 12524:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Fra shoppen