Løbeprogrammet 0-10 km på 16 uger.

Tommy S. Sørensens billede

Hejsa.
Har nu fået min kæreste med på "løbevognen"
Jeg har taget hende med ud på nogle små gå og jogge/løbeture og hun har sørme fået smag for det ;;-)
Så nu vil vi prøve os med et desideret løbeprogram. Både for ligesom at have noget at gå ud fra, men lige så meget for at komme rigtig fra start samt at det også virker mere overskuligt når man følger et fastlagt program.
Da jeg startede med at løbe, brugte jeg begynderprogram 2. fra denne side (0-10 km. på 16 uger) Jeg syntes det var/er et godt program, så overvejer selvfølgelig også at bruge dette til min kæreste.
MEN. Nu er min kæreste en lidt kraftig pige, plus at hun har haft nogle problemer med sine knæ, vilket hun for ca. 7 år siden blev opereret for.
Mit spørgsmål er så nu. Er begynderprogram 2. lige i overkanten? Og skal vi holde os til program 1. (0-5 km på 12 uger)?
Ved selvfølgelig godt at dette vil være det sikre valg. Men vi ved jo også alle, at når man bliver bidt af dette løberi, så vil man gerne så meget som muligt på kortest mulig tid :nr1

Hvad er jeres erfaring med disse programmer?
Alle er selvfølgelig velkommne til at byde ind, men det er jo nok mest folk i min kærestes kategori (overvægtig eller knæproblemer) vi gerne hører fra :Wink

#1

brjs billede
Hej Jeg er ikke overvægtig...men knæproblemer kender jeg til. Personligt er jeg tilhænger af at man sætter sig nogle mål... gerne lige i overkanten af hvad man kan magte...det giver udfordringer, og udfordringer er med til at motivere. Jeg syntes at din kæreste skal prøve programmet....hvis knæet begynder at brokker sig, må hun jo gå lidt ned/tilbage i træning...man behøves jo ikke at følge programmet slavisk. Hvis det ikke går... er der jo altid plan B.... begynderprogram 1. Held og lykke med LL

#2

Sofies billede
Hej Jeg er enig med Bjarne. Prøv det, og vær særligt opmærksom på begyndende overbelastning. Man vil altid mærke ømhed, når man begynder på nye bevægelser og belastninger, men hvis det føles forkert og ikke går væk efter kort tid, bør hun holde nogle dages pause og begynde at gå langsommere frem. Held og lykke.

#3

idomoves billede
Du kan på [URL="http://www.idomove.dk"]www.idomove.dk [/URL]finde et begynderprogram til henholdsvis 5 og 10 km. Her vil din kærste ikke lægge for hårdt ud, men få en god oplevelse hele vejen. En anden bonus er at hun kan vinde fede præmier ved at gennemfører programmet. Snak om motivation. Så held og lykke med træningen.. Håber hun kommer godt i gang.. Der er der ikke noget bedre end at løbe sammen med sin kæreste.. Med venlig hilsen Martin

#4

Rikkes billede
Jeg vil bestemt starte med de 5 km. Hvis hun ikke har løbet før skal kroppen langsomt vænnes til det. Får man først en skade, tager det lang tid, før man er helt klar igen, så hellere starte lavt og undgå skader. Jeg har selv døjet med skinnebensbetændelse og dårligt knæ, hvor jeg måtte holde flere ugers pause og det er ikke fedt. Så gå langsomt frem og lad være med at presse kroppen før den er klar til det. Og husk husk husk de rigtige sko!! :) Det var grunden til min skinnebensbetændelse.

#5

Rikkes billede
P.s. En typisk fejl er, at man synes at det går så godt så godt, så man løber lidt længere og lidt hurtigere hele tiden, men lige pludselig så falder hammeren og man har overbelastet et eller andet. Så i starten gør det altså ikke noget, at man ikke er fuldstændig smadret efter en løbetur, selvom det kan være svært at lade være med at give den max gas :)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14203:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Samsø Marathon 2019